Babilonska: u pogonu zagrebačke eksperimentalne scene

05.04.2019.

Nina Maštruko je popričala s nama o domaćoj eksperimentalnoj sceni

Uoči najnovijem izdanju ZEZ festivala, Nina Maštruko, voditeljica Zavoda za eksperimentalni zvuk i DJ-ka koja žari i pali pod aliasom Babilonska, vjerojatno je među najzaposlenijim osobama u Zagrebu. Niknuo iz slavnih ksetovskih sekcija, ZEZ je s godinama postao utočištem sonornih eksperimenata i glazbenih hibrida te imenom koje garantira fantastične koncerte pod parolom Slušaj drugačije!

Festival 10. travnja otvara Izložba zvuka, nakon čega slijedi četiri dana koncerata nekih od najznačajnijih stranih i domaćih imena eksperimentalne scene, među kojima su fenomenalni Lucrecia Dalt i Ben Vince, kultni Brötzmann s nevjerojatnom Heather Leigh, rusko ludilo dvojca IC3PEAK, a od domaćih snaga trio Norac/Pavičić/Dožić, The Karmakumulator, mapalma, i drugi… U jeku priprema za festival koji započinje sljedeći tjedan, Nina je odradila već nekoliko intervjua na kojima je predstavljala ovogodišnji bogati program pa smo je za početak pitali da nam kaže nešto što dosad nikome nije rekla…

 

Foto: Aleksandar Selak

 

Pa evo tek od danas imamo potvrđene neke izvođače za impro session, koji će se održati na zadnji dan, u nedjelju. To će biti dan posvećen free jazzu, improvizaciji i opuštenoj atmosferi uz roštilj, a organiziram ga u suradnji s Davorkom Begović, kao neku vrstu odjeka Izloga suvremenog zvuka. Među potvrđenima su Mak Murtić, Luka Čapeta, Maja Rivić, Leo Beslać, Tin Dožić, Brane Norac, Nenad Kovačić i mnogo drugih. Sve mlađi glazbenici koji rade nešto malo izvan konvencionalnih formata jazz-a i improvizacije.

 

Kako živi domaća eksperimentalna scena? Osjećaš li neke promjene u odnosu na svoje početke u ZEZ-u?

Užasno je teško reći. Posjećenost ZEZ-a varira od koncerta do koncerta, a budući da je ZEZ specifičan po tome da se ne drži samo jednog žanra ili vrste glazbe, privlači različite ljude. Činjenica je i da određene sistemske promjene posljednjih godina uzrokuju da Izlog trenutno  ne postoji, da ZEZ dobiva manji budžet nego u početnim godinama, da određeni segmenti kulture pate. Što ne mora značiti ništa fatalno i upravo se zbog toga radi na jačanju publike koja mora postati svjesna svoje moći da nešto održi na životu. Zato to vječno: Podrži scenu!

 

Foto: Aleksandar Selak

 

Čini li ti se ljudi boje eksperimentalne glazbe?

To je nešto što je meni važno jer sam i sama ušla u cijelu stvar kao zaljubljenica u čudnu glazbu (smijeh), ali sam se bojala koristiti termin eksperimentalna glazba i bojala sam se tih koncerata, čak i kad me neka muzika oduševljavala – bojala sam se da je zapravo ne razumijem i da je moram razumjeti kako bih ju doživjela. Istina je da u nekim slučajevima moraš baratati određenim znanjem i razumijevanjem, ali u većini slučajeva – prema kojima se i ZEZ orijentira – nije bitno, stvar je samo u tome da nešto osjetiš, da ti je efektno, da sve ima neku svoju priču. Baš zato što je riječ eksperimentala toliki bauk, to naše ime funkcionira dvostrano – Zavod za eksperimentalni zvuk zvuči nabrijano, ali to je ZEZ, zezanje, igra… jer eksperiment jest igra; improvizacija jest igra!

 

Koje su tvoje strategije kao organizatorice da apeliraš na što širu publiku?

Prije svega, mislim da je fraziranje važno, isprva sam se fokusirala na terminologiju, što je i dalje važno za ljude koji se u tom smislu razumiju u različite vrste glazbe, ali onda sam shvatila da je važnije na najjednostavniji mogući način pokušati iskomunicirati zvuk koji nešto nosi, nešto što će potaknuti ljude da poslušaju o čemu je zapravo riječ. Ali za velik dio eksperimentalne i improvizacijske glazbe, koncerti su mjesta na kojima se ta muzika događa, gdje se stvara – s tom publikom, na tom mjestu. Nastojimo se i u dizajnu držati određene zaigranosti.

 

Budući da radiš kao DJ Babilonska, reci nam kakve sve gigove imaš i što zapravo čini dobroj DJ-a?

Ja sam onaj tip DJ-a, koji ima gigove za dušu i većinu gigova za novac. Gigovi za dušu obično su neplaćeni ili simbolično plaćeni i to mi je sasvim u redu jer onda mogu raditi što hoću. (smijeh) Volim izazovniju elektroniku, ali koja nije potpuno nepristupačna, nego je prije svega plesna jer i sama volim ići van isplesati se. Uvijek plešem i na svoje setove jer ako se ti gore ne zabavljaš, nitko se neće zabavljati. A vrsta ovisi o gigu, s jedne sam strane dosta u bass vodama (beats, drum n bass, footwork, jungle), gdje danas ima dosta novih producenata i pokušaja redefinicije žanra, s druge strane nešto bliže recimo techno brzini, znači club, breaks, razigrani ritmovi s etno world melosima, jer taj melos ljude uvijek ponese (smijeh). Najbitnije mi je da u setu nemam stalno jedan đir muzike, zapravo nisam ni sposobna drugačije. Ipak su mnogi ti žanrovi dio istog mindset-a, a kao dio nezavisne scene uvijek su donekle aktivistički i kulturno obojani.

 

Foto: Aleksandar Selak

 

Koji ti je ZEZ koncert bio najdraži ikad?

Uf! Svaki ima neko posebno mjesto, posebno kad se s izvođačima nekako povežem na ljudskoj razini, ali recimo prvi koncert Heather Leigh, koji nije bio osobito posjećen. Ali ona i njezina pojava na stage-u, ta zanosna žena na pedal steel-u, koja iz buke prelazi u nježni ambijent… U klubu je bila savršena tišina od početka do kraja – ona je bila oduševljena publikom i svi su izlazili potpuno pod dojmom, bilo je prekrasno! Ove nam godine ponovno dolazi, ovog puta s Brötzmannom. Onda još lani Ex Eye, što je nešto potpuno drugačije, bliže metal tradiciji, sa saksofonom i brutalnim bubnjevima, i prvi koncert Svina, koji je iz nekog razloga privukao hrpu ljudi!

 

Koji je bio trenutak za tebe kada si počela slušati drugačije?

Počela sam slušati Tool s 14 godina i nisam našla oko sebe ljude koji su brijali slično pa sam se okrenula internetu kao utočištu za pronalaženje glazbe i ljudi koji su me na taj način mogli zainteresirati. Ne bih mogla staviti prst na samo jednu stvar, pokrivam toliku širinu različite glazbe, i upravo me to inspirira. Tek sam kasnije svoje interese prepoznala kao nešto blisko eksperimentali i tako to nazvala.

 

A što slušaš ovih dana?

Ovih dana sam toliko u pripremama za ZEZ da uživam u tišini (smijeh). Ali! Nešto što se zadnjih godinu-dvije dana često završi na mojoj playlisti zove se Melt Yourself Down sa Leaf Labela, koji je cijeli zakon. To je bend koji ima klasičnu rock osnovu, ali ju kombinira s etno elementima, napjevima, različitim perkusijama, koju su spojili s punk energijom. Također, ne mogu prestati slušati WaqWaq Kingdom, otkačeni psihodelični dub “pop”.

 

S obzirom na background u eksperimentalnoj glazbi, što bi nas u tvojoj set listi iznenadilo?

Meni ima smisla kombinirati bass muziku s riff muzikom pa se ljudi nekad pitaju kakve to ima veze… ali ima sve veze – to je ista distorzija, ista energija! Volim na bilo koji način ubaciti Nine Inch Nails (smijeh). Mislim da se ljudi često zakače za ideju nekog benda i da ni ne slušaju više kako glazba zvuči i s čime se sve može spojiti!

 

A što ti je neki guilty pleasure iz pop univerzuma?

Beyonce (smijeh), volim njenu stariju fazu, s puhačkim instrumentima i kada vrišti na tebe, takva elegantna, lijepa i moćna… Onda, Lizzo i Christina Aguilera, koja mi je možda zapravo top, posebno Back to Basics era. (smijeh)

 

I za kraj, koji je bio prvi album koji si si kupila?

The Open Door od Evanescenca. Prvi sam imala sprženog, drugi sam kupila svojim novcem. (smijeh)

 

Piše: Ana Fazekaš
Fotografije: Aleksandar Selak

Preporučujemo

Pročitajte i...

TravELLE Guide: Lisabon kroz 24 sata

Kako provesti jedan dan u Lisabonu?

Mentalno se opustite i pokrenite vitalnu energiju tijela na Sensa Yoga & Vitality Retreatu na Ižu

Još su samo dva tjedna do Sensa Yoga & Vitality Retreata koji će se održati u hotelu Korinjak na otoku Ižu od 31. svibnja do 2. lipnja 2019. Voditeljica retreata Senka Ljubić, učiteljica joge i dugogodišnja suradnica Sense, pripremila vam je zanimljiv program. Proučite ga i požurite s prijavama...

ELLE Kalendar: kuda se zaputiti u danima pred nama?

Koje nam se izložbe, koncerti, predstave i zabave smiješe od 17. do 24. svibnja?

▲ Povratak na vrh