Tko se skriva iza umjetničkog imena Orla Bird?

30.04.2019.

Izložba Ptičji snovi u galeriji Greta

Zidove zagrebačke galerije Greta od ponedjeljka, 29. travnja, krase fantastične ilustracije s potpisom talentirane mlade umjetnice Dore Stipaničić. Izložba naziva Ptičji snovi prva je Dorina izložba ilustracija, a publiku će, s tridesetak probranih radova, uvući u svoj čudesni svijet prepun snova.

 

 

Njezine su ilustracije magične, u njima stanuju svakojaki neobični likovi i ponekad pomalo bizarni motivi, no svemu tome unatoč, kada se u njih dobro zagledate, pronaći ćete u njima nešto blisko, neku zakukuljenu metaforu koja vam baš u tom trenu treba, nešto s čime se možete poistovjetiti. Svaki njezin crtež djeluje kao maleni mikrokozmos u kojem se vrlo lako izgubiti. Ali i iznova naći. Iza tih ilustracija, koje u Greti imate priliku prvi puta uživo vidjeti, stoji diplomirana arhitektica i umjetnica Dora Stipaničić umjetničkog imena Orla Bird. A za svoj alias Dora ima itekako dobru priču. Naime, njezini su je roditelji, u potrazi za posebnim i drugačijim imenom, prozvali Orla i to je ime nosila do trećeg mjeseca svog života kada su ga promijenili u nešto, ipak konvencionalnije – Dora. Prijatelji je, nevezano za njezino prvotno ime, odavno zovu Ptica.

 

 

Crta, kaže, oduvijek. Otkad je bila klinka. I premda se neko vrijeme posvećivala nekim drugim stvarima i na to-do listu stavila neke druge prioritete, olovke se i papira intenzivnije prihvatila prije nešto više od godine dana. I od tada ne staje. A rezultate tog neumornog i predanog kreativnog rada imate priliku pogledati na zidovima galerije Greta od 29. travnja do 3. svibnja gdje možete i kupiti radove s Dorinim potpisom. Povodom otvorenja izložbe, nismo mogli odoljeti da je pobliže ne upoznamo i postavimo joj nekoliko pitanja.

 

Tvoje ilustracije nadrealne su priče isprepletene neobičnim likovima i neočekivanim motivima. Otkud dolaze te priče koje prenosiš na papir?

Vječna inspiracija mi je svijet snova. Često su mi snovi toliko bizarni i elaborirani da budu savršena podloga za neku ilustraciju. Nije mi jasno kako podsvijest može stvoriti nešto tako kompleksno i smisleno. Drugi izvor su vizije (ako ih tako mogu nazvati, a da ne zvuči previše new age) koje mi se u obliku nekog crteža samo pojave u glavi. Na toj viziji zapravo skoro uopće ne trebam raditi, često je finalni produkt vrlo sličan prvoj skici.

 

 

Već na prvi pogled, svaka od tvojih ilustracija izgleda poput rezultata duboke introspekcije. Pomaže li ti crtanje da doznaš nešto više o sebi? Izvuku li na površinu nešto što nisi dotad osvijestila?

Neke ilustracije imaju jasnu konceptualnu pozadinu, a druge su nastale potpuno intuitivno. Kasnije dio njih uspijem objasniti, no neke ostanu zagonetka čak i za mene. Ne mogu reći da tako doznam nove stvari o sebi, ali mi se naglase one koje sam već prije znala. Ne pričam o motivima i likovima kao nositeljima poruke, značajnija mi je kompozicija i povezanost elemenata. Skoro svaka ilustracija je zasebni mikrosvijet sa svojom unutrašnjom logikom, spoj kaosa i geometrije. Moj unutrašnji svijet je isto takav, kaotični svijet koji konstantno pokušavam izbalansirati i dovesti u red.

Završila si Arhitektonski fakultet, no kada je počela tvoja crtačka odiseja u ovom smislu u kojem sada egzistira?

Crtala sam puno kao dijete, do kraja osnovne škole, a onda sam prestala. Na faksu je bilo tehničkog crtanja i skiciranja, ali u biti tih petnaestak godina sam na osobnim projektima radila minimalno, možda bi jednom godišnje sjela i nešto napravila. Od kraja 2017. ponovno sam intenzivno počela crtati, ni sama ne mogu točno odrediti što je bio poticaj. Bude mi žao što tih 15 godina nisam više razvijala sposobnosti i istraživala granice svoje mašte, ali valjda je ovo pravi tajming.

 

 

Ono što mi se kod tvojih ilustracija posebno sviđa jer njihova simbolika, neka zanimljiva mističnost i pregršt detalja koji te, hoćeš nećeš, navode da razmišljaš i pitaš se “što je pjesnik htio reći”. Zanima li te kako publika tumači tvoje radove? Voljela bih čuti najzanimljivije komentare koje si dobila.

Tata mi često kaže: “Uh, ne mogu to gledati, bojim se!”. Mislim da ljude uznemiri ta začudnost svakodnevnih stvari u neočekivanim kombinacijama. Takvo nešto ih puno vise plaši od potpuno nepoznatih formi. Jer taman kad ti mozak nešto registrira kao poznato, iste sekunde shvatiš da to nije tako. Inače dobivam one klasične komentare da se svima sve jako sviđa bez ulaženja u dublju raspravu, a zapravo bi jako rado htjela čuti na koji način ljudi vide ono što radim.

Imaš li neki rad koji ti je posebno drag ili ćeš mi, poput većine umjetnika, reći da “voliš svu svoju djecu podjednako”?

Najdraža mi je zadnja, još nezavršena serija radova, koju zovem Spodobe. Radi se o (za sada) 3 rada koja prikazuju humanoidne spodobe za koje nije jasno skrivaju li se iza maski ili su te maske dio njihovog lica. Ilustracija ‘Vještice’ koja je dio te serije i koja je već udomljena, nastala je kad sam osvijestila da često razmišljam o tome kako bi mi bilo puno lakše da imam neku mentoricu/šamana/vođu koji bi me vodio kroz život i pomagao mi rješavati probleme. U djetinjstvu to je bila mama, a kasnije si prepušten samom sebi. Ali onda sam shvatila da ne bi trebala tražiti prečace do mudrosti, nego pomiriti se da će se mudrost akumulirati kroz iskustvo i da trebam biti sama svoja vještica. (smijeh) I tako je nastala ilustracija Vještice.

U ponedjeljak je u galeriji Greta započela tvoja izložba Ptičji snovi. Što ćemo na izložbi imati prilike vidjeti?

Imat ćete priliku vidjeti moje probrane radove iz razdoblja od 11. mjeseca 2017. godine kada sam odjednom počela redovito crtati. Dakle 30-ak radova iz razdoblja od godinu i pol. Većinom su to ilustracije snova ili nekih mojih psihičkih stanja, misli i osjećaja. Bit će i jedna u kojoj ćete imati priliku vidjeti sebe.

 

Piše: Tina Lončar

Fotografije: Dora Stipaničić

Preporučujemo

Pročitajte i...

Gdje završava moda, a počinje stil? S Elleom u Londonu!

Slavljenički broj ELLE časopisa je na kioscima!

ELLE Kalendar: kuda se morate zaputiti u narednih tjedan dana?

Koje nam se izložbe, koncerti, predstave i festivali bliže od 18. do 25. listopada?

Tko kaže da nakit i dioptrijske naočale ne mogu ići zajedno!

Koliko puta se ženama dogodi da se spremaju izići van i umjesto obećanih pet minuta, trebaju trideset pet minuta da se spreme. Najčešće se dogodi da zadnji korak u sređivanju, a to je odabir modnih dodataka, oduzme najviše vremena

Fracomina kolekcija inspirirana burgundy bojom

Zablistajte u svakoj prigodi uz savršen jesenski Fracomina outfit

▲ Povratak na vrh