Što smo saznali o Denisu Butorcu i njegovom nagrađivanom radu “Homesick”?

17.06.2019.

Razgovor s mladom nadom hrvatske fotografije

Jedino fotografu koji uživa u komunikaciji sa svojom publikom priliči da osvoji upravo nagradu publike na 15. Erste Fragmentima. Denis Butorac student je fotografije na Akademji dramskih umjetnosti u Zagrebu, perfekcionist i esteta. U svom se posljednjem radu pod nazivom ”Homesick” na vrlo otvoren i osoban način osvrnuo na arhetip obreda prolaska i sve što s njim, ili bolje rečeno, bez njega dolazi. Objasnio nam je svoja viđenja tog koncepta i fotografije kao takve te nagovijestio sljedeći projekt koji nastavlja njegovu priču.

Što stoji iza morbidnih motiva?

”Homesick” je balans između morbidnog i lijepog. Priča o ritualu muškosti. Svinjokolja je incijacija, metafora. Naravno, jedan dio je praktičan, no aktivnim sudjelovanjem i dokazivanjem simbolično postaješ ravnopravan član društva. U suprotnom si odbačen. Svinjokolja je samo jedan primjer, obred prolaska koji mi je zbog svog centralnog događaja ostao u lošem sjećanju. Moment koji traži dokazivanje uz izliku potrebe. Ima takvih primjera još, no ona je glavni nazivnik, alegorija koja najbolje opisuje moje nepripadanje. Od malena imam lijep rukopis, lijepo crtam i pristojan sam. Čini mi se da je u malim mjestima vokabular za izražavanje identiteta proporcionalno manji, jer sam upravo zbog tih kvaliteta trpio odbacivanje.

Često se nađemo na meti zbog afiniteta i averzija koje gajimo.

Iznutrice i dijelovi tijela, koliko god bili odbojni, nisu glavni krivac. Htio sam staviti naglasak na društveni aspekt. Iz perspektive svih ostalih sudionika zasigurno ništa od toga  nije dolazilo iz mjesta mržnje, no prijelomna se točka dogodila  prilikom nesporazuma. Iako dobronamjerna, upletenost tako male zajednice u međusobne živote ponekad u jednom trenu postaje napor s kojim se treba nostiti za one koji se žele izraziti drugačije. Ne dopuštaju da nesudjelovanje bude dio mog identiteta. Inzistiraju na tradiciji nauštrb individualnosti.

Uspio si iznutrice prikazati estetski prijatnima.

Svojevremeno mi je bilo nezamislivo mi je bilo da bi ih taknuo. U ovom sam se slučaju odlučio oduprijeti toj gnjusnosti. Mrtva priroda podrazumijeva slaganje, diranje, namještanje, kompoziciju. Upravo sam estetizacijom, koju smatram kao važan dio svog procesa htio postići morbidnost. Umjesto krvoprilića, dočarao sam misteriju i potencijal odvratnosti. Ne očekuje se da takve stvari netko uhvati pod mekim svijetlom u pastelnim bojama. Našao sam način da te ružne memorije pretvorim u lijepo. Bilo mi je važno sudjelovati u indirektan način, uljepšati si tu viziju.

Baviš se i modnom fotografijom. Je li te njoj dovela sklonost estetizaciji?

Moda me zanima od malena. Oduvijek sam pregledavao časopise, čak sam se okušao u kreiranju.No, otkrio sam da je fotografija moj medij. Kamera daje sigurnost. Kako u dokumentarnim prilikama, tako i režiranim. Objektiv ti daje hrabrost. Spreman si i ispred i iza objektiva napraviti stvari koje inače ne bi, a kad se tome doda sloboda naracije u modnoj fotografiji događa se trenutak stvaranja. Cijenim prikaz mašte. Tima Walkera primjerice, način na koji on dolazi do finalne fotografije. S knjigom njegovih fotografija sam shvatio koliko volim fotografiju. Pamtit ću ga po osjećaju koliko fotografija može biti moćna – haute couture u dvorcima, predimenzionirani rekviziti, bajkovitost, naracija. Instinktivno volim imati kontrolu nad fotografijom. Uvijek planiram prije snimanja. Treba mi malo više opuštenosti u procesu, na tome valja poraditi.

Na čemu trenutno radiš?

Za vrijeme studiranja sam proučavao obiteljske teme. Polako vidim kraj toj fazi. Trenutno radim na serijalu koji će zaključiti moj diplomski rad. Bavit će se mojim odnosom s ocem i nastaviti priču Homesicka. Bit će to kulminacija dosadašnjih manjih projekata u kojoj želim svom ocu na simboličan način pokazati da je sve ispalo dobro. Možda ću s izložbom utjecati na naš odnos. Oduvijek sam zamišljao da ću napisati pismo tati, stoga je i ime mog sljedećeg projekta ”Poslanice” – javno pismo upućeno jednoj osobi.

Prilično si otvoren oko osobnih problema.

To je dio mog procesa. Fotografija mi omogućuje da ”pričam” o stvarima o kojima inače namam hrabrosti pa tako sve što ne mogu reći uživo, ja izložim u galeriji.

Piše: David Morhan

Fotografije ”Homesick”: Denis Butorac

Fotografije Denisa: Mario Pućić

Preporučujemo

Pročitajte i...

ELLE Kalendar: gdje se opustiti i zabaviti u narednih tjedan dana?

Koje nam se izložbe, koncerti, predstave i festivali smiješe od 13. do 20. rujna?

Insta Blic: tko se krije iza profila @f.e.t.c.h.i.n.g?

10 pitanja za vaše omiljene blogerice

Zašto ne biste zaplesali balet?

Intervju s Andreom Solomun o novom projektu &Ballet

10 filmova zbog kojih smo jedva dočekali ljeto

Pred nama je uzbudljivo filmsko ljeto!

▲ Povratak na vrh