Svjetske filmašice u Zagrebu – “Dobra žena” Mirjana Karanović o položaju žena u filmskoj industriji

23.02.2019.

Zašto žene u Cannesu pokazuju lice, a muškarci filmove?

Dvodnevna Međunarodna konferencija o ženama u filmskoj industriji, počela je u ozbiljnom i zanimljivom tonu u Muzeju Mimara s gošćama čiji su uspjesi u kinematografiji nagrađivani na najvećim filmskim festivalima, od Berlina do Cannesa.

Na prvom danu su sudjelovale i predstavnice velikih filmskih fondova Pauline Durand Vialle, izvršna direktorica FERA-e i Kristina Börjeson, predstavnica Švedske u Eurimagesu te mnogi drugi, no među gostima se svakako istakla jedna od najpoznatijih glumica i redateljica s ovih prostora, Mirjana Karanović.

 

“Dobra žena” redateljski prvijenac Mirjane Karanović

 

U dijelu konferencije nazvanom “Tri iskustva” uz argentinsku redateljicu i producenticu Carmen Guarini i rumunjsku producenticu filma “Touch Me Not” dobitnika Zlatnog medvjeda Biancu Oanu, Mirjana Karanović je iznijela svoje iskustvo rada na filmu i kazalištu te se osvrnula na trenutke koji su bili značajni u njezinom profesionalnom životu.

 

Rekvijem za gospodju J, 2017., Mirjana Karanović

 

Slavna glumica se na sebi svojstven način osvrnula na izjave sudionica konferencije i rekla kako se u mnogočemu situacija žena na našim prostorima, kada se govori o radu na filmu, ne može usporediti s velikim zemljama koje su donekle uznapredovale u predstavljanju problema s kojima se žene u toj industriji susreću. “Žene na Balkanu se još uvijek za slobodu u izražavanju bore preko toga što postaju muška fantazija. I sreća je ili nesreća u čijoj fantaziji završe. Mi živimo u svijetu koji je zadrt i rigidan, a nastoji imitirati nešto što bi sve to trebalo zamaskirati u blatu nacionalizma izjavila je Mirjana.

 

SARAJEVO MON AMOUR (GRBAVICA, 2006.), redateljice Jasmile Zbanić 2006.

 

Složila se kako žene u srpskoj filmskoj industriji ipak malo bolje stoje sada, nego što su stajale prije nekoliko godina. Navela je kolegice, producenticu njezinog filma “Dobra ženaSnežanu Penev te redateljicu i glumicu Maju Miloš kao svijetle primjere žena koje se uspješno bore za svoje mjesto u filmskom svijetu. “Posljedica patrijarhalnog društva je to što rađa snažne žene.”, nadodala je Mirjana Karanović.

 

Film “Dobra žena” (2016), redateljice i glumice
Mirjane Karanović

 

Na pitanje, “Je li kinematografija umorna od testosterona?“, je odgovorila kako Balkan nije umoran. “Mi koji sjedimo ovdje, mi nismo Balkan.”, utvrdila je Mirjana i prisjetila se kazališne predstave u kojoj je glumila prije mnogo godina, a čija se premijera održala sedam dana prije početka rata. Tema predstave je bila antiratna i po završetku izvedbe dočekale su ih velike ovacije publike, zbog kojih je pomislila kako rata ipak neće biti. Za par dana, kad je rat ipak počeo, shvatila je kako tih 700 ljudi u publici nisu Balkan. Balkan je željan akcije.

 

Mirjana Karanovic i Marko Nikolic u filmu Petrijin venac (1980.)

 

Mirjana Karanović je jedna od rijetkih žena u filmskoj industriji s naših prostora koja tijekom cijele svoje umjetničke karijere svojim radom pomiče granice i imajući to na umu goste na konferenciji je iznenadio odgovor da motivaciju u stvaralačkim izazovima pronalazi u strahu. “Uvijek pomislim možda me strah uzme i proguta, ali svaki put je sve lakše.” Dodala je kako joj se uvijek javi potreba ne pristati na ustaljene principe i krenuti dalje, što je savjet koji svakako vrijedi zapamtiti.

 

Piše: Nina Belina
Fotografije: Profimedia

Preporučujemo

Pročitajte i...

ELLE Kalendar: gdje se opustiti i zabaviti u narednih tjedan dana?

Koje nam se izložbe, koncerti, predstave i festivali smiješe od 16. do 23. kolovoza?

First Look: stigao trailer za Little Women i divan je!

Adaptacija klasika s potpisom Grete Gerwig savršeni je spoj poznatog i neočekivanog

Kultni film iz 90-ih "Znam što si radila prošlog ljeta" postaje serija

Tada su se upoznali Sarah Michelle Gellar i Freddie Prinze Jr.

▲ Povratak na vrh