Inspiracija iza parfema “Misia” iz kolekcije Les Exclusifs de Chanel

12.03.2015.

Snažno prijateljstvo Coco Chanel i Misije Sert kao inspiracija za parfem "Misia"

Misia, djevojačkim imenom Godebska, kasnije Misia Natanson, Edwards i potom Sert, ostala je prije svega samo ime. “Misia je Misia“, kao što je Paul Morand to volio reći. Svaki od njezina tri muža otkrio je različitu stranu njene višestruke osobnosti, njezinu strast prema umjetnosti i književnosti, bogatstvu i moći, ljubavi i životu.

Ali njeno je ime uvijek predstavljalo njezin jedinstveni sjaj, karizmu osobe rođene da otkriva darovitosti, ujedinjuje talente i potiče kreativne energije. Sama Misia je bila čista energija, sila koja se sudarila s istom takvom Gabrielle Chanel te sa svoje strane pomogla u uzdizanju Chanel.

Prijateljice u Veneciji

Prijateljice u Veneciji

Snažno prijateljstvo

Misia je bila najveća prijateljica Chanel. Bila je to gotovo ljubav na prvi pogled. S nepogrešivim instinktom, u onoj stidljivoj mladoj crnki otkrila je ženu koja će revolucionirati ženski stil, baš kao što je prepoznala genij najvećih slikara, pjesnika i pisaca svoga vremena, prije bilo koga drugog. Misia je bila oko, koje je Cocteau ovjekovječio crtežom u obliku jednostavne crne točke.

Dvije žene uskoro su postale nerazdvojne. Misia je Chanel predstavila svojim prijateljima i upoznala je s uskim krugom ljudi oko sebe koji je okupljao svu umjetničku i književnu avangardu. Pomogla je Gabrielle Chanel da postane ono što je i trebala biti: jedna od ključnih figura modernosti.

Tijekom rata, Chanel je bila beznadno zaljubljena u engleskog biznismena Arthura Capela, znanog po imenu Boy. Ali kada je Boy poginuo u prometnoj nesreći prosinca 1919. godine, Chanel se slomljenog srca povukla iz svijeta.

Misia i njezin suprug José Maria Sert odveli su je u Veneciju da preboli tugu. Pokazali su joj muzeje, crkve i antikvarnice, sve pune svjetlucavog zlata. Chanel je brusila svoj ukus i učila od tog novog svijeta koji joj je otvorio svoja vrata.

Odlazak u Veneciju

Zabljesnula ju je modernost antičkih, bizantskih i baroknih predmeta, koje će ona uskoro prevesti u svoje doba u komade nakita visoke mode. U Veneciji, Misia je spasila Chanel od samoće gradeći njenu budućnost. Također, u Veneciji Misia je Chanel upoznala s kozmopolitskim visokim društvom.

Upoznala ju je sa Sergeom Djagiljevim, impresariom i dušom Ballets Russes, koji je u to doba predstavljao revoluciju u plesu i u svojoj trupi okupljao glazbeni, slikarski i književni modernizam. Misia je bila njegova muza, agent i prijatelj. Chanel je ušla u krug moderne umjetnosti. Uskoro je upoznala Pabla Picassa, Jeana Cocteaua, Igora Stravinskog, Erica Satiea i mnoge druge.

Od Misje je preuzela vodstvo novčano poduprijevši nekoliko umjetničkih avantura Djagiljeva. Godine 1924. surađivala je na predstavi Le Train Bleu i dizajnirala kostime za nju. Godine 1929. u Veneciji su Misia i Chanel pokopale Djagiljeva, koji je preminuo 19. kolovoza.

Portret Misije

Portret Misije

Simboličan datum

Tog 19. kolovoza, na rođendan Chanel: znak koji je potvrdio prijelomni značaj prijateljstva u koje je tako snažno vjerovala. 1920. godine, nakon putovanja u Veneciju, dvije su žene bliskije nego ikada. Činilo se da dijele sve: svoje vrijeme, aktivnosti, ukuse, predmete i svoja strastvena prijateljstva s određenim muškarcima.

Pogotovo s Pierreom Reverdyjem. Otkrila ga je Misia i financirala njegov časopis Nord-Sud. Pisao joj je gorljiva ljubavna pisma. Ona mu je otpisivala i upoznala ga sa Chanel. Pjesnik i dizajnerica ostat će bliski tijekom cijelog života. On će njoj dati svoje rukopise. Ona će njemu pomagati do ublaži tešku financijsku situaciju.

Angažman u modnoj kući

Od svih pisaca koje su ove žene poznavale, Reverdy im je bio najdraži. Chanel je angažirala Misju u svojoj modnoj kući pod različitim izlikama. Bio je to suptilan način da joj dade novca, ali i da oda priznanje njenom ukusu, zahvali joj na upoznavanju s ljudima, ali je i zadrži za sebe. Odijevala ju je i dala joj novi stil. Misia je voljela rukama raditi stvari: male ukrasne skulpture u obliku drveća, izrađene od staklenih perli i koralja, koje je postavljala na
kristalne blokove.

Nazivala ih je svojim kineskim drvećem. Misia i Chanel dijelile su tu strast prema kristalima, ali i koromandel zaslonima i predmetima s Dalekog istoka, koje je volio Boy Capel. Razmijenjivale su predmete. Chanel joj je dala svoje preklopne zaslone a Misia njoj par brončanih japanskih jelena, koji se još uvijek nalaze u stanu na broju 31 ulice Cambon. Iznad svega, dijelile su određenu ideju o životu: čuvati se od dosade.

Jednog dana, Misia je imala zabavnu ideju. Natuknula je Chanel da bi trebala napraviti “Eau Chanel”. Znala je reći da Chanel briljantno pretvara i “najmanju” ideju u nešto “divovsko”. Ideja se sve više dopadala Chanel. Već je srpnja 1919., dvije godine prije kreacije mirisa N° 5, Misia registrirala zaštitni znak EAU CHANEL u ime CHANEL, kao što je tražila njezina prijateljica.

Chanel "Misia"

Važna uloga u stvaranju legende

Posve je prirodno da je u svojim Memoarima Misia sebi pripisala sve zasluge, ali i drugi radovi dokazuju da je Misia doista igrala zbiljsku ulogu u stvaranju N°5. Pet listova s kolažima u dadaističkom stilu iz 1921. kombiniraju simbole i predmete koji donose sreću, kao što su kockice i slova.

Misjino ime je isprepleteno s imenom Chanel i ključnim riječima koje izražavaju miris: ljubav, vječnost, utisak, tajna …

Tvorac tih listova također ostaje tajnovit. Je li to neki avangardni umjetnik? Sama Chanel? Ili dvostruki rad četiri ruke između Chanel i Misje, lijepe pijanistice?

U svakom slučaju, za Misju i Chanel, prijateljstvo je bit mirisa.

Cijena:  2151 kn (200 ml), 1122 kn (75 ml); dostupno samo u Martimexu na Trgu Espace Parfums u Zagrebu

Fotografije: Chanel press

Preporučujemo

Pročitajte i...

▲ Povratak na vrh