“Cilj mi je graditi održivo poslovanje, poticati promjene i djelovati pozitivno na zajednicu u kojoj živim”

Dizajnerica Monika Zubović
20.03.2020.

Razgovarali smo s Monikom Zubović, pokretačicom i dizajnericom brenda Seadro

Početkom veljače gradska je žila kucavica dobila jedan posve novi modni showroom, a hrvatska modna scena postala je bogatija za jedan posve novi brend. Naime, nakon studija na fakultetima u Milanu, New Yorku i Londonu te rada s prestižnim modnim kućama i startupima, mnogo prikupljenog iskustva, stečenih vještina i naučenih lekcija, Monika Zubović odlučila je spustiti sidro u zagrebačkoj Ilici i na kućnom broju 47 otvoriti showroom svog brenda Seadro. No, Seadro nije tek još jedan modni brend u nizu. Seadro je brend čiji fokus ne leži jedino na estetici već se svakim svojim korakom oslanja na održivo poslovanje, na temeljitu analizu i kontrolu proizvodnog procesa, na brigu za kvalitetu proizvoda, ali i za etičnost i utjecaj koji proizvodnja modnih kolekcija ostavlja na eko-sustav. Zaintrigirani tom hvalevrijednom posvećenosti koja bi trebala postati standardom u modnoj, ali i drugim industrijama, morali smo Moniku privesti na razgovor.

Seadro kampanja

 

Školovala si se i radila u Zagrebu, ali i u Milanu, New Yorku i Londonu, a surađivala si i s renomiranim modnim kućama kao što su Prada i Versace. Kako je započeo i tekao tvoj modni put?

Od samih početaka, moj modni put bio je sve samo ne linearan, predvidiv i siguran. Ne bih ti znala reći kada je sve zapravo počelo, ali mislim kako je u tome zapravo čar. Prije ozbiljnijih početaka u svjetskim modnim metropolama, znanje sam upijala od Ana Marie Ricov koja mi je bila učitelj, mentor i jedna od prvih osoba s kojima sam se susrela, a da svoje znanje i umijeće nesebično dijele s drugima. To je karakteristika istinskih profesionalaca čiji je ego pospremljen negdje daleko kako bi pomogli drugima da prepoznaju i iskoriste potencijal kojega ni sami nisu svjesni. Uz njezinu karizmu i pogled na rad i život, postepeno sam dobivala viziju modnog svijeta, svog svijeta, u kojem želim živjeti i stvarati. A onda je sve krenulo. Iskreno, tada toga toliko nisam bila niti svjesna, ali retrospektiva je odradila svoje.

Prije otprilike 5 godina, snažna želja za razvojem i izlazom iz zone komfora odvela me do New Yorka gdje sam zakoračila u vatru modne industrije i razbila vlastite iskonstruirane ideje modnog svijeta. Budući da sam još onda “žonglirala” svoje dvije pozadine, dizajna i međunarodnog poslovanja, zaposlila sam se u agenciji koja se bavi istraživanjem tržišta, pozicioniranjem brendova i plasiranjem istih na američko i kanadsko tržište. Također sam imala priliku surađivati s organizacijom koja se bavi ispitivanjem segmenata modnog dizajna kroz ekonomske, socijalne, kulturološke i ekološke programe kroz koje se optimizira proces dizajniranja, ali i predlažu programi koji se oslanjaju na novu tehnologiju kako bi se pokrenuo odgovorniji opskrbni lanac koji čuva i štiti planetu i ljude. To iskustvo bio je moj prvi korak prema razumijevanju problema modne industrije na globalnoj razini.

Nakon New Yorka, put me odveo u Milano gdje sam imala priliku surađivati s modnim kućama kao što su Prada i Versace, ali i startupima iz Fashion Technology Acceleratora kojima je cilj unaprijediti modnu industriju inovativnim poslovnim modelima i korištenjem digitalnih procesa za razvoj proizvoda i usluga. Ondje sam paralelno završila MA Fashion Management and Design i tako zaokružila svoje “žongliranje” profesija. Londonski Centar za održivu modu mjesto je kojem se često vraćam kako bih bila u toku sa svim zbivanjima na tom području.

Seadro kampanja

 

Nakon školovanja i rada u inozemstvu, ali i suradnje s renomiranim modnim imenima, koja je najvažnija lekcija koju si naučila?

Očvrsni, ne shvaćaj sve osobno, upijaj svo znanje koje ti se nudi, nauči prepoznati priliku – ali i reći ne, ok je bojati se – bez straha nema rasta, stavi ego za strane – smeta ti, bezizlazne situacije ne postoje, uspjeh nije linearan, ne očekuj medalju za svaki dobro odrađen posao, slušaj, izrazi svoje mišljenje iako si možda u krivu – naučit ćeš puno, dozvoli si greške, stani iza svojih odluka i postupaka i nauči se nositi s njima, slijedi intuiciju – pametnija je od tebe kad si u magli, stavi crveni ruž na usne i cvijet u kosu kad ti je teško, ništa nije nemoguće. I dalje ih učim i konstantno se na njih podsjećam.

Moram priznati da se sa svim nabrojanim lekcijama itekako slažem. No, kako si naučene lekcije ugradila u vlastiti biznis? Što te ponukalo da se naposlijetku vratiš u Hrvatsku i pokreneš vlastiti modni brend?

Smatram kako moj put nije isključivo “modni” i ne gledam na ova iskustva samo s profesionalne strane. Sve suradnje s kreativcima, vizionarima, sanjarima i borcima iz raznih industrija i područja djelovanja imale su snažan utjecaj na mene osobno. Sva iskustva, dobra i loša, obilježila su određene etape i prekretnice u mom životu i tako me dovela do najvećeg izazova u kojemu se trenutno nalazim, a sve životne vrijednosti i lekcije trudim se projicirati na pristup poslu. Prije dolaska u Hrvatsku, osjetila sam snažnu potrebu za djelovanjem na našim prostorima i direktnim stvaranjem nečega što uključuje ljude na drugačiji način, polazi od naših vrijednosti i fokusira se na opće dobro. Tako je nastalo Seadro – kao posljedica viđenja svijeta oko sebe i buđenja svijesti o svemu onome što nas pokreće i na što možemo utjecati. To me povezalo s brojnim ljudima i istomišljenicima s kojima trenutno stvaram ovu priču i gradim temelje kako bismo kasnije imali značajan utjecaj na područjima u kojima je to bitno.

Seadro kampanja

 

Čak i ime brenda Seadro ima simbolično značenje, zar ne?

Baš kao i brod koji isplovljava i kreće na novo putovanje, sidro se podiže kada ulazimo u novu fazu života. Tako je moje Seadro metafora cjeloživotnog putovanja, gdje se stalna potraga za iskustvima i inspiracijom sudara s čežnjom za sigurnim mjestom, utočištem ili domom. Vođeno snažnom nostalgijom, Seadro predstavlja zbirku sjećanja na radost i tugu, ljubav i strast, odlučnost i strah, i na sve ljude koji su prošli kroz moj život i na njemu ostavili trag. Svi oni su dio mene i svi oni čine ovu priču. Zbog njih sam osoba koja jesam i osoba koja ću biti, a ova kolekcija (i sam brend) moja su zahvala za uspomene, iskustva, sazrijevanje, upoznavanje i slavljenje različitosti, i za neiscrpne izvore inspiracije.

Što je sve bilo potrebno za pokretanje Seadra i otvaranje showrooma na adresi Ilica 47? Kako su tekle pripreme i koliko ti znači pokretanje vlastitog brenda?

Pokretanje Seadra bio je, i dalje je, najveći izazov s kojim sam se dosad susrela. Pri njegovu stvaranju, glavni uvjet bio je kompletan uvid u proizvodnju materijala – tkanine i dodataka – od sirovine do njegovog konačnog oblika: kako su tretirane, gdje i u kojim uvjetima su obrađivane sirovine, koje su kemikalije korištene pri obradi, kakav im je utjecaj na okoliš i lokalna područja u kojima se obrađuju te kakav im je konačni performans u završnom obliku. To nam u konačnici omogućava potpunu kontrolu nad opskrbnim lancem i isključuje ekološke ili etičke nepravilnosti koje se u tom stadiju najčešće pojavljuju, a tradicionalnim putem im nije moguće ući u trag. Sljedeći uvjet bila je potpuno kontrolirana proizvodnja odjeće kroz suradnju s partnerima čije je poslovanje također stvoreno na snažnim etičkim temeljima. Cijeli taj proces uključuje velik broj ljudi, iziskuje brojna istraživanja, provjere i testiranja, i tako sve u krug dok se ne dobije željeni rezultat na svakom području. Gdje Seadro počinje, ja završavam. Gdje Seadro završava, ja počinjem. Toliko mi znači.

Seadro kampanja

 

Tijekom svog rada u inozemstvu osvijestila si koliko poguban utjecaj na ekologiju i radnička prava ponekad ima modna industrija, a svoj si brend željela izgraditi na pravednijim temeljima pazeći na održivost. Koji su sve problemi s kojima se moda susreće danas i smatraš li da industrija ipak postaje sve osvještenija?

Samo neki od problema na koje nailazimo u modnoj industriji su hiperkonzumerizam, instant kupovina, kultura odbacivanja i brze zamjene, agresivan modni marketing, ubrzan ciklus modnih trendova, konstantno povećavanje količina proizvedene odjeće itd. Svaki od tih problema dolazi s posljedicama za planet i društvo kao što su problem tekstilnog otpada, loši materijali, upotreba otrovnih kemikalija, nehumani i opasni uvjeti za rad tekstilnih radnika, opasni uvjeti za život blizu tvornica, zagađenje i isušivanje voda, zagađenje hrane, uništavanje šuma i staništa, smanjenje biološke raznolikosti itd.

Industrija je generalno osvještenija i promjene se svakako događaju pa smo samim time i mi kao potrošači osvješteniji. No s druge strane, održivost je postala alat za novi oblik agresivnog marketinga te je sam pojam iskorištavan od strane brojnih korporacija i samih brendova što dovodi do greenwashinga – obmanjivanja i manipulacije potrošača u to kako su proizvodi tvrtke ekološki prihvatljivi. Koliko smo samo save the planet, organic, earth friendly, no harm, sustainable i sličnih varijacija kolekcija mogli vidjeti u ponudama fast fashion brendova kroz zadnjih nekoliko sezona. Praksa održivosti u ekološkom i etičkom smislu gubi se u financijskim izvještajima ekonomskog sustava gdje minimalan godišnji porast profita iznosi 2-3% iz godine u godinu, dok se sve ispod smatra porazom. Da svi spomenuti igrači zapravo uvode ekološke i etičke prakse kojima nas bombardiraju kroz svoju komunikaciju, morali bi napraviti potpunu rekonstrukciju svojih proizvodnih lanaca i tako bi pretrpjeli značajne gubitke te više ne bi mogli konkurirati na tržištu. Stoga im je lakše marketinške budžete preusmjeriti prema pojmu održivosti. Tu počinje naša odgovornost i uloga potrošača. Kao potrošači imamo velik utjecaj premda toga možda nismo niti svjesni te je naša dužnost educirati se i informirati kako bismo donosili pametnije i savjesnije odluke.

Što mi, kao “mali” dizajneri i “mali” potrošači možemo učiniti po tom pitanju?

Trebamo preispitati svoje kupovne odluke i potrebe, i razmisliti o tome kako, zašto i koliko kupujemo. Odjeću smo počeli tretirati kao potrošnu robu te se nerijetko nađemo u situacijama kako nešto kupujemo samo zato što je na rasprodaji ili jer je u trendu. Tako smo postali robovi velikog sustava koji stvara vojsku klonova i koji nas tjera da sa svakom pojavom novog trenda odbacujemo onaj prethodni, gubeći tako smisao izražavanja i pridonoseći problemu tekstilnog otpada, između ostalog. Održiva kupovina može nam pomoći pri izgradnji vlastitog stila. Cilj je fokusirati se na kvalitetnije komade koje ćemo nositi dugo i koje možemo stilizirati na razne načine, obratiti pažnju od kojih je materijala odjeća izrađena i kako ju što duže možemo očuvati – bio to novi komad lokalnog brenda ili jedinstveni vintage komad iz second handa. Razmišljajte o odjeći kao o nečemu što vam donosi radost. Volite svoju odjeću, kupujte manje, ali kvalitetnije, čuvajte ju i nemojte ju pustiti da stoji na dnu ormara.

Seadro kampanja

Reci nam nešto o svojoj novoj kolekciji? Od kakvog je materijala izrađena? I gdje se tvoja odjeća proizvodi?

Biti stvaranja modne kolekcije nije samo u estetici, ergonomiji i pristajanju odjevnog predmeta, nego i u izboru materijala od kojih se izrađuje, porijeklu tih materijala i načina na koji se oni oblikuju u odjeću koju nosimo. Za izradu odjeće u prvoj kolekciji koristimo isključivo prirodna vlakna, odnosno 100% organsku svilu kojoj možemo iščitati i definirati kompletan životni ciklus i utjecaj – prije i nakon upotrebe, a proizvodi se u talijanskoj pokrajini Como, u objektima koji jamče pošten i korektan pristup prema zaposlenicima, kao i proizvodnju u skladu s najvišim standardima zaštite okoliša s posebnim naglaskom na minimalnu proizvodnju otpada i potrošnju energije. Nakon testiranja materijala slijedi nekoliko stupnjeva prototipiziranja i usavršavanja uzoraka na različitim oblicima tijela kako bi se finalizirao kroj. Modeli zatim odlaze u proizvodnju u Banja Luci u kojoj ih naš mali tim ljudi ručno reproducira. U ovom stadiju vrši se kontrola kvalitete pojedinog komada kako bismo bili sigurni da su svi standardi zadovoljeni. U uvodnoj kolekciji Seadra, svila služi kao alat za pretvaranje sjećanja i uspomena na vremena provedena na Jadranskom moru u odjeću koja raščlanjuje organsku sličnost svile i mora – valovite, talasaste linije i oblike prozirnih, sjajnih i užarenih površina koji čine obje pojave. Istraživanjem veze između teksture i forme koriste se različite tehnike manipulacije tkanine kako bi se uhvatila i očuvala sama suština svile.

Kakvi su planovi za budućnost? Na čemu trenutno radiš?

Što se tiče Seadra, dug je put pred nama i cijela priča je i dalje u nastajanju. Cilj mi je nastaviti graditi održivo poslovanje, poticati promjene lokalno i djelovati pozitivno na zajednicu u kojoj živim. Ta vizija nadilazi jednu osobu, stoga je bitno u prvi plan stavljati razne vještine, uloge i doprinose, i poticati kreativnost i djelovanje kroz različite oblike suradnji. Vjerujem kako će Seadro biti mjesto stvaranja ideja i projekata koji uistinu čine razliku.

Piše: Tina Lončar

Foto: Nikola Zelmanović, Beton dizajn agencija, Nikola Miljuš

Pročitajte i...

Nika Turković pregled tjedna u izolaciji

Tjedan u četiri zida s Nikom Turković

U blic intervjuu saznajte kako Nika zna kad je pojela previše čokoladnih keksiju, bi li se ikad usudila sam ošišati i još štošta!

Nakit koji će vas oduševiti šarmom svoje jednostavnosti

Intervju: Ivana Vučinović (@ivavvi.studio)

Mihaela Krznar fotografija cvijeća

Insta Blic: fotografije koje zrače mirom s potpisom @mihiamelie

10 pitanja za vlasnike najdražih Instagram profila

Insta Blic: @dakini_nomad mijenja sivu europsku zimu za tropsko sunce

10 pitanja za vlasnike vaših omiljenih Instagram profila

ELLE intervju: Georges Hobeika

S modnim dizajnerom razgovarali smo neposredno nakon pariškog tjedna visoke mode

Intervju: Nika Turković

Sve o novom singlu i daljnjim planovima!

▲ Povratak na vrh