Novi život legendarne kuće Schiaparelli

Carrousel Lacroix za Schiaparelli by Dominique Maitre
24.09.2013.

Prvu kolekciju slavne kuće Schiaparelli nakon čak 60 godina potpisuje ‘posljednji couturier’ Christian Lacroix!

Dugo, dugo se na to čekalo. A i sada, nakon prve prezentacije održane u Parizu za vrijeme tjedna visoke mode početkom srpnja malo je toga otkriveno, pa postaje jasno da će, baš kao za vrijeme kada je utemeljiteljica brenda osobno kreirala pod svojim imenom, kuća Schiaparelli nastaviti iznenađivati i intrigirati.

Prvi korak je napravljen i napokon je, 60 godina nakon njezina zatvaranja od strane utemeljiteljice Else Schiaparelli i 40 godina nakon smrti same dizajnerice, objelodanjena nova kolekcija visoke mode tog brenda. Nažalost, 18 prikazanih unikatnih kreacija neće se moći naručiti već će se arhivirati kao jedinstveni hommage dizajnerici, a svake će nadolazeće godine isti počasni izazov biti pružen drugom dizajneru/umjetniku.

Potpuno je jasno i očekivano da za pokazanim modelima vlada prava pomama, i to iz dvostrukog razloga: osim što su to prve post-Elsa kreacije kuće Schiaparelli, kreirao ih je Christian Lacroix, po mišljenju mnogih (a osobito modnog tiska) kronološki posljednji autentični kreator visoke mode.

On je upravo zbog umjetničke isključivosti, previsokih kriterija i nekomercijalnosti ostalih kolekcija koje je – ionako nevoljko jer ga oduvijek istinski zanima samo haute couture – 2009. bio prisiljen nakon više promjena većinskog vlasnika zatvoriti kuću visoke mode koja je nosila njegovo ime.

Tako je ovo za njegove vjerne obožavatelje bila jedinstvena prilika da prepoznatljiv autorski rukopis svog neprežaljenog couturiera, danas posvećenog isključivo kreiranju kazališnih kostima, barem na kratko opet vide uživo u punom sjaju. I to natopljenog obilježjima stila Else Schiaparelli, njegova trajnog nadahnuća i muze kojoj se ionako za vrijeme svoje 22 godine duge karijere često i rado vraćao, citirajući je i reinterpretirajući dijelove njezina nasljeđa u vlastitim kolekcijama.

Tko je bila Schiap?

Među nekolicinom godinama neaktivnih pariških modnih institucija kuća Schiaparelli zasigurno je najvruće ime. Osim što kronološki spada u stariju gardu velikana haute couture, riječ je o jednom od autorski najoriginalnijih i za svoje vrijeme daleko najavangardnijih dizajnera.

Njezin je opus nastavio inspirirati generacije mlađih kolega čije su modne kuće stasale nakon što je Elsa Schiaparelli još 1954. zatvorila svoju. Iste godine njezina vječita rivalka Coco Chanel vratila se u biznis nakon sedam godina azila u Švicarskoj.

Modno nasljeđe nadrealizmom zaluđene, umjetnicima okružene i obiteljski podjednako potkovane imetkom, titulama i naobrazbom (bila je kćer napuljske plemkinje i znanstvenika) Else Schiaparelli golemo je i od osobitog značaja, što joj za života, osim od strane mlađih kolega, nije bilo osobito priznato.

Lista inovacija Else Schiaparelli i njihovih citata u svijetu mode i parfema u posljednja je tri desetljeća neiscrpna. Schiap, kako su je zvali prijatelji i klijenti, prva je postavila i modne revije na način kako ih danas poimamo, kao paradu dječački vitkih mladih djevojaka uz muziku i kulise (u njezinu slučaju, u pravilu rad relevantnih umjetnika svjetske slave).

„Luđa” i originalnija od svojih suvremenika, na filmskom je platnu kreirala kostime za dva seks simbola, Mae West i Zsa Zsa Gabor. Povukavši se u mirovinu, iste je godine objavila autobiografiju „Shocking Life“ i do kraja života nije ni pomislila na povratak modi, prateći sa zanimanjem jedino rad Yvesa Saint Laurenta i Cristóbala Balenciage.

Iduća dva desetljeća, do smrti u Parizu 13. studenog 1973., živjela je ispunjeno u svojim europskim, američkim i sjevernoafričkim domovima, okružena ljubavlju kćeri Gogo i dviju unuka koje su u mladosti obje pozirale za Vogue. Njezinu omiljenu nijansu ružičaste i danas nazivaju „Shocking Pink” kako ju je sama prekrstila.

Buđenje ‘uspavane ljepotice’

Još od trenutka kada se 2006. pročulo da je talijanski magnat Diego Della Valle kupio brend Schiaparelli, započela su nagađanja i iščekivanja s golemim upitnikom: što će se sada dogoditi, tko će dizajnirati, hoće li postojati i visoka moda i prêt-à-porter ili samo ovo potonje… malo kada se tako dugo čekalo na odgovor.

Jedno vrijeme, nakon dramatičnog i burnog razlaza Johna Galliana s kućom Dior za koju je 15 godina kreirao, naveliko se spekuliralo s mogućnošću da upravo taj dizajner dobije prestižno mjesto umjetničkog direktora Schiaparellija, a govorkanja su bila potkrijepljena informacijom da svemoćna Anna Wintour zdušno zagovara taj angažman za svog posrnulog mezimca.

Potom je lani tijekom ljeta, u vrijeme velike izložbe posvećene imaginarnim konverzacijama i nepobitnim stilskim preklapanjima Else Schiaparelli i Miuccie Prada u njujorškome muzeju Metropolitan, objavljeno da će na jesen 2012. biti konačno otkriveno ime dizajnera kuće, te da će u budućnosti, počevši od veljače 2013. (što se ipak nije desilo) brend uglavnom lansirati parfeme i ekskluzivne serije modnih dodataka, ali ne i odjeće.

Čak četiri kolekcije godišnje!

Ovogodišnja je pak novost da će se, uz jednu godišnju hommage kolekciju zasnovanu na jednokratnoj prestižnoj suradnji kakva je ove godine zapala Christiana Lacroixa, nakon imenovanja dizajnera „za stalno” godišnje prikazivati – i prodavati – dvije haute couture i dvije prêt-à-porter kolekcije.

Jedina dosad definirana konstanta je lani imenovana ambasadorica brenda Farida Khelfa, karizmatična Parižanka alžirskih korijena, bivša manekenka i dosadašnja muza Azzedinea Alaïe i Jean Paula Gaultiera, kojem je nekoliko godina i vodila salon visoke mode.

Khelfa je prestižnu titulu dobila i zahvaljujući prijateljstvu sa Inès de la Fressange, svojom „sestrom po karijeri i eleganciji” koja istu ulogu već deset godina s uspjehom obnaša u kući Roger Vivier, pariškom obućarskom dragulju koji profitabilno, ugledno i prestižno bliješti u kruni Diega della Valle, načičkanoj isključivo uspješnim brendovima, od njegovih vlastitih, obiteljskih marki Tod’s, Hogan i Fay, preko Viviera i lanca američkih robnih kuća Saks Fifth Avenue čiji je drugi po redu najveći dioničar.

Kada se sve ovo uzme u obzir, jasno je da novi vlasnik Schiaparellija pomno odmjerava stanje na tržištu i racionalno važe što učiniti s modnom legendom koju je kupio. S Vivierom, srećom i po njega i po brend, nije omanuo, pa je sva prilika da će i Schiaparelliju uspješno udahnuti novi život i pokrenuti njegovu spektakularnu reinkarnaciju.

No, u podjednako ćudljivim vremenima i poslovično nepredvidivom modnom svijetu šansu za uspjeh ima jednu, te ju ne smije prokockati. A mi možemo samo pričekati da posloži zamršeni puzzle ostavštine brenda i realnih mogućnosti uspjeha, pa da Schiaparelli opet zaživi vedrinom i osvoji originalnošću.

Tekst: Ivan Lozić

Preporučujemo

Pročitajte i...

Živjeti Pariz kao Coco Chanel

Iako nije rođena Parižanka, neosporna je ljubav i utjecaj Pariza na Coco i Coco na Pariz, u Gradu svjetla Gabrielle je bila i ostala moda

Prije Coco Chanel postojala je Emilie Flöge, dizajnerica koju je modna industrija zaboravila

Muza čuvenog Gustava Klimta bila je neustrašiva, revolucionarna dizajnerica koja je inspirirala neke od najvećih slikara 20. stoljeća

Biserni nakit nekonvencionalnog dizajna

Ove se sezone nose neki novi biseri

▲ Povratak na vrh