Presjek turbulentne godine u modi

28.12.2016.

Izdvajamo deset ključnih događaja, ljudi i trendova po kojima ćemo pamtiti 2016. godinu

Godinu na izmaku pamtit ćemo kao malo koju prije nje. Brexit, Trump, ISIL, teroristički napadi i rat u Siriji, zika virus, ali i smrt mnogobrojnih showbiz ikona ostavljaju prilično gorak okus u ustima dok se pretresaju protekli mjeseci i pokušava podvući crta pod sve te neočekivane i dalekosežne promjene. Neki od spomenutih događaja utjecali su i na modnu industriju, prije svega kroz nesigurnost i oprez kupaca, ali i promišljanje o svrsi i značenju mode u vrijeme kad se ljudski život čini krhkijim no ikad. Izdvajamo deset ključnih događaja, ljudi i trendova po kojima ćemo pamtiti 2016. godinu.

 

1-see-now-buy-now-ralphlauren

 

  1. See-now, buy now

Godina je počela pričom o ‘potrošačkom zamoru’. Teorija za sve krivi neusklađenost kalendarskih i modnih sezona i kaže kako je šest mjeseci razmaka od prezentiranja kolekcija do njihovog dolaska u prodaju za potrošače jednostavno predugi period čekanja. Zbog toga se odmah krenulo s propitivanjem postojećeg sustava i testiranjem novog ‘see now, buy now’ pristupa koji bi kupcima omogućio da odmah kupe ono što im se svidi, prije nego za to izgube interes. Jedan od najglasnijih zagovornika ovog formata bio je Burberry, a u Londonu mu se pridružio i Topshop, dok su s druge strane oceana isti sistem primijenili Tom Ford, Tommy Hilfiger, Thakoon i Ralph Lauren. Jesu li ispunili očekivanja? Teško je reći. Za konkretnije zaključke i analize ipak treba pričekati još par sezona.

 

3-dizajnerske-suradnje-tommyhilfiger

 

 

  1. Dizajnerske suradnje

Rihanna za Pumu i Manola Blahnika, Gigi Hadid za Hilfigera, Alexa Chung za Marks & Spencer, Kanye i Alexander Wang za Adidas, Carine Roitfeld za Uniqlo, Kenzo za H&M… Godina na izmaku obilovala je manje i više uspješnim dizajnerskim suradnjama potvrđujući još jednom kako se stvari kreću u pretjerano komercijalnom smjeru. I dok se poznate face igraju dizajnera i stvaraju garderobu koju bi navodno i same nosile, te tako materijaliziranim modnim vokabularom privlače fanove koji žele djelić njihova života, slave i, najvažnije, ormara, postavlja se pitanje kvalitete i dodane vrijednosti. Tržište je preplavljeno masom sličnih ideja koje igraju na jeftinu kartu i ukoliko ne promijene format, postat će nezanimljive. Zbog toga bi u budućnosti cilj dizajnerskih suradnji trebala biti fuzija različitih pristupa ili kako je Rei Kawakubo znakovito objasnila, „mogućnost da jedan plus jedan bude jednako tri.“

 

2-dizajnerske-smjene-dior

 

  1. Dizajnerske smjene

Teško je pobrojati sve dizajnerske smjene, odlaske i dolaske kojima smo svjedočili u proteklih dvanaest mjeseci. Hedi Slimane je napustio Saint Laurent, Maria Grazia Chiuri iz Valentina prešla u Dior, Raf Simons zasjeo na čelo Calvin Kleina, Bouchra Jarrar preuzela Lanvin, a Justin O’Shea u samo jednoj sezoni preuzeo i napustio talijanski Brioni. To je tek djelić vrlo kaotične križaljke zbog koje se na momente činilo kako stvari izmiču kontroli iako su zapravo sve ove promjene vrlo dobro promišljene i uglavnom ovise o komercijalnom (ne)uspjehu kreativnog direktora.

 

4-smrti-velikana-vogueparis

 

  1. Smrti modnih velikana i ikona

Osim što su nas ove godine napustili David Bowie, Prince, Leonard Cohen, a za Božić i George Michael, ljubitelje modne industrije rastužile su smrti modnih velikana koji su svojim radom obilježili povijest mode i poklonili nam neke od najljepših trenutaka i ideja proteklih desetljeća. Bill Cunningham, pionir streetstyle fotografije, preminuo je u lipnju, Sonia Rykel, modna doajenka čije su kreacije pokrenule revoluciju u ženskom ormaru, preminula je u kolovozu, dok su nas u prosincu napustile China Machado, miljenica Richarda Avedona i prva azijatkinja na naslovnici Harper’s Bazaara, te Franca Sozzani, urednica talijanskog Voguea čije su ideje i vizija nepovratno promijenile način na koji razmišljamo o modi.

 

5-gvasalia-balenciaga

 

  1. Demna Gvasalia

Sasvim opravdano, dizajner koji je ove godine podigao najviše prašine. Mladi Gruzijac karijeru je započeo u ateljeima Martina Margiele i Louis Vuittona, da bi nedugo zatim svojim kolektivom Vetements pokrenuo revoluciju na sceni i modu opet učinio uzbudljivom. I dok je na čelu Vetementsa nerijetko šokirao anti-modnim pristupom, promovirajući subverzivnost i nonkonformizam, još veći šok uslijedio je kada je zasjeo na čelo Balenciage. Prva kolekcija za renomirani pariški atelje čekala se s posebnim nestrpljenjem, a Gvasalia je na koncu oduševio smjelim idejama inspiriranima Balenciaginom arhivom.

 

6-michele-gucci

 

  1. Alessandro Michele

Odmah nakon Demne Gvasalije, Michele drži drugo mjesto najutjecajnijeg dizajnera današnjice. Iako je na čelo Guccija zasjeo još 2015. godine, njegov ‘više-je-više’ pristup u kombinaciji s retro-romantikom i rezonantnim motivima flore i faune, i dalje trese poput prave groznice. Gucci-manija zahvatila je uredništva vodećih modnih publikacija, ali i najveće svjetske zvijezde koje su se zarazile njegovom boho-romantikom i fotogeničnim modnim dodacima. Najomiljeniju među njima, torbu Dionysus, već su isfurale trendsetterice od Beyonce i Sienne Miller, do Dakote Johnson i Rosie Huntington-Whiteley pa je u rekordnom roku dosegla it-status.

 

7-insta-djevojke-wmag

 

  1. Insta-djevojke i slavni klinci

Devedesetih smo imali supermodele, a danas imamo insta-djevojke, manekenke koje karijeru prije svega mogu zahvaliti stotinama tisuća Instagram sljedbenika. Kendall Jenner, Gigi i Bella Hadid, Lily Rose Depp, Lilly Collins i ostatak insta-ekipe, obilježile su proteklu godinu osvojivši naslovnice prestižnih časopisa i reklamne kampanje najvećih modnih brendova i podsjetile kako u modelingu danas vrijede neka nova pravila. Osim kraljica Instagrama, godinu su obilježili i manekenski angažmani celebrity klinaca poput Willow Smith, Kaie Gerber i Hailey Baldwin.

 

8-koncertne-kolekcije

 

  1. Koncertne kolekcije

Kao da nije dovoljno što imaju vlastite modne brendove ili su poharali tržište uspješnim dizajnerskim suradnjama, glazbene zvijezde od Kanyea i Beyonce, do Justina Biebera i Rihanne, pokrenule su trend takozvanih koncertnih kolekcija kojima uspješno kapitaliziraju svoj celebrity imidž. Ove kolekcije osmišljene su isključivo za turneje i najčešće obuhvaćaju majice, jakne, kape i košulje s otisnutim motivima i porukama. Fanovi su promo-odjeću doslovno razgrabili potvrdivši je kao uspješan trend koji bi mogao potrajati i u narednim godinama.

 

9-obljetnice-britishvogue

 

  1. Velike obljetnice

Britanski Vogue proslavio je 100. rođendan, španjolski Loewe obilježio je čak 160 godina postojanja, 50. rođendan proslavio je talijanski brend Bottega Veneta, Fendi je 90. rođendan proslavio revijom na fontani di Trevi u Rimu, dok je Coach ove godine navršio 75. godina uspješnog poslovanja. Slavili su i dizajneri – Karl Lagerfeld svojih 50 godina na čelu Fendija, Carolina Herrera 35 godina karijere, a prošlo je i 30 godina od osnivanja slavne Antverpske šestorke. Sve ove obljetnice proslavljene su raznoraznim manifestacijama i ovjekovječene u glamuroznim monografijama koje svakako preporučamo kao inspirativne kataloge najvažnijih poglavlja modne povijesti.

 

10-lemonade-beyonce

 

  1. Lemonade

Kad je u travnju objavila novi vizualni album, Beyonce je ponovno nadmašila samu sebe i izazvala uobičajenu percepciju o glazbenim zvijezdama. Jer Lemonade nije samo odličan album. To je i nenadmašna PR priča na temu navodno propalog braka najbogatijeg para glazbene industrije, posveta Afroamerikankama i njihovoj tradiciji, ali i očaravajuća modna priča u izvedbi stilistice Marni Selofonte. U vizualnom kontekstu, Lemonade je inspiriran južnjačkim stilom Louisiane, viktorijanskim motivima i estetikom kraljevske Afrike, i predstavlja novi format suradnje glazbene i modne industrije koji će, sasvim sigurno, u budućnosti kopirati i druge zvijezde.

 

Maja Karnik
Foto: Instagram, Profimedia

Preporučujemo

Pročitajte i...

▲ Povratak na vrh