Sedam veličanstvenih: najmoćnije žene modnog biznisa za koje možda niste čuli

26.08.2017.

Upoznajte modne moćnice koje su rijetko u medijima, ali itekako utječu na naše (ne samo) odjevne navike, želje i odluke

Na što vas asocira spomen “najmoćnijih žena modnog biznisa”? Veliki su izgledi da prvo pomislite na Vogueovu urednicu i kreativnu direktoricu nekolicine Condé Nastovih izdanja, Annu Wintour. Znalcima vjerojatno pada napamet vlasnica i dizajnerica “najintelektualnijeg” modnog brenda, Miuccia Prada.
Zaista upućeni mogli bi se sjetiti Angele Ahrendts, nekadašnje generalne direktorice Burberryja koja je uz pomoć tada mladog dizajnera, a danas i generalnog direktora, Christophera Baileya, prije desetak godina započela modernizaciju i digitalizaciju tog tradicionalnog britanskog brenda, učinivši ga sinonimom luksuza među mladima. Prije tri godine angažirao ju je Apple da im oživi maloprodaju, što je bio još jedan razlog da joj Forbes godinu kasnije dodijeli 25. mjesto na popisu ‘najmoćnijih žena na svijetu’. Upoznajte modne moćnice koje su rijetko u medijima, ali itekako utječu na naše (ne samo) odjevne navike, želje i odluke.

Marta Ortega

Marta Ortega / Zara

Da ste kći jednog od petorice najbogatijih ljudi na svijetu čije se bogatstvo procjenjuje na 80-ak milijardi dolara, život bi vam mogao biti neprestani godišnji odmor isprekidan ludim zabavama i krstarenjima na najskupljim jahtama. Martin otac, 81-godišnji vlasnik Zare, Amancio Ortega, zaista je vlasnik superjahte, ali paparazzima vrlo rijetko uspije uhvatiti Martu na krstarenju, još rjeđe na zabavama, kamoli razuzdanim. Samozatajna poput oca, 33-godišnja Marta najmlađa je od njegovo troje djece.

Za razliku od ostale zlatne mladeži, koja obijesnim ispadima i ispraznim dokoličarenjem puni tiskane i online tabloide, Marta je radoholičarka. Tijekom studija poslovnog menadžmenta radila je u jednom od očevih dućana u Londonu kao prodavačica. Danas je kreativna savjetnica linije Zara Woman i nagađa se da je Amancio priprema za preuzimanje Zarina carstva.

Rijetke fotografije i pojavljivanja u javnosti pokazuju da ne čini razliku između poslovnog i privatnog stylinga jer najčešće nosi Zarinu, doslovno svoju odjeću u kombinaciji s pokojim dizajnerskim komadom. Španjolski mediji zabilježili su da je samo jednom odstupila od toga modnog koda odjenuvši kreaciju dobrog prijatelja Narcisa Rodrigueza na svom vjenčanju prije pet godina. Velika zaljubljenica u konjički sport i nagrađivana jahačica u braku je dobila sina, također Amancija. Nedavno se rastala i našla novog partnera, još jednog pripadnika španjolskog visokog društva s modnim pedigreom, modnog agenta Carlosa Torretta.

Delphine Arnault

Delphine Arnault

Delphine Arnault / LVMH

Prezime Arnault najčešće se vezuje uz ime monsieura Bernarda, utemeljitelja i generalnog direktora francuskog konglomerata luksuzne robe Louis Vuitton Moët Hennessy, tvrtke vrijedne 51 milijardu dolara, koju čini 70 brendova i 120 tisuća zaposlenih. Poput španjolske kolegice Marte, i 42-godišnja Delphine obrazovala se na uglednim poslovnim školama, među kojima je i London School of Economics.

U jednom intervjuu rekla je da je teško ne biti inficiran modom kad ti otac za deseti rođendan donese prvog Diora. Kao 26-godišnjakinji, otac joj je povjerio upravljanje Diorovom divizijom cipela. Posljednje četiri godine na čelu je Upravnog odbora Diora te je izvršna potpredsjednica LV-a. Iako njen 68-godišnji otac ima još troje djece i ne razmišlja o skorom umirovljenju, povjerio joj je upravljanje najprofitabilnijim, modnim sektorom svoga carstva, koji čini 15 brendova, što je započelo nagađanja da će ga Delphine vjerojatno i naslijediti.

Upućeni tvrde da je upravo ona dovela Phoebe Philo za kormilo Célinea i mlađahnog Jonathana W. Andersona na čelo Loewea jer ju je na njegov rad upozorio Nicholas Ghesquière, kojeg je, kažu, također postavila na mjesto umjetničkog direktora Louisa Vuittona. Koliko joj je važna potraga za kreativcima, pokazala je prije tri godine, kada je utemeljila međunarodnu nagradu za najbolje mlade dizajnere, LVMH Prize.

I u privatnom životu Delphine dijeli sličnosti sa španjolskom kolegicom. Iza sebe ima brak s talijanskim vinskim mogulom Alessandrom Vallarinom Gancijom, a u vezi s biznismenom Xavierom Neilom prije pet godina dobila je kćer.

Tory Burch

Tory Burch

Tory Burch / Tory Burch

U usporedbi s desecima milijardi koje će naslijediti njena španjolska i francuska kolegica, Torynih milijardu dolara djeluje kao sitniš. Za razliku od Marte i Delphine, 51-godišnja dizajnerica i majka troje djece burne bračne prošlosti, Tory Burch, sama je izgradila istoimeni brend. Još važnije, uspjela ga je zadržati u potpunom vlasništvu pa je i danas generalna direktorica i predsjednica Upravnog odbora.
Istini za volju, ni njeno zaleđe nije sirotinjsko jer potječe iz obitelji uglednog američkog financijskog bankara. Prije nego što je kao 38-godišnjakinja pokrenula svoju dizajnersku liniju, Tory je kao diplomirana povjesničarka umjetnosti vodila odnose s javnošću za brojne dizajnere, među kojima je bio osebujni i samozatajni minimalist Zoran, kao i modne kuće Vere Wang te podmarka Ralpha Laurena, Polo.

Pitanje je koliko bi Tory čekala na uspjeh da nije bilo ‘efekta Oprah’. Samo godinu dana nakon što je Tory ušla u dizajnerske vode (i navodno već prvi dan rasprodala čitavu liniju u jednom butiku na Manhattanu), Oprah je 2005. u svom showu nahvalila njen brend kao novu veliku stvar u svijetu mode. Sutradan je njenu web-stranicu navodno posjetilo više od osam milijuna znatiželjnica, da bi se Tory danas mogla pohvaliti s više od tri tisuće dućana.

Ako niste načisto kako točno izgledaju i zašto su toliko poželjni njena odjeća i obuća, modni dodaci i sportska linija, sigurno ste ih se nagledati ako ste pratili seriju Tračerica, za koju znaju reći da je funkcionirala kao neformalni showroom brenda Tory Burch.

Sara Blakely

Sara Blakely

Sara Blakely / Spanx

U našim krajevima Spanx nije popularan, čak ni poznat brend, ali u Americi predstavlja sinonim za žensko rublje, steznike i tajice. Prema Forbesu, tvrtka Sare Blakely uprihodila je mladolikoj 46-godišnjakinji milijardu dolara. Zaista fascinantan podatak ako znamo da joj je to pošlo za rukom za manje od 15 godina, da je svoje poslovno carstvo zaista počela od nule, da je u njenom potpunom vlasništvu, da nema nikakvog duga, da nikad nije imala izvanjskog investitora i da nije potrošila ni centa na oglašavanje.

Kao 25-godišnja trgovačka putnica, koja je od vrata do vrata prodavala uređaje za faksiranje i povremeno nastupala kao stand-up komičarka, Sara je otkrila da za poslovne žene koje žele nositi sandale otvorenih prstiju ne postoje primjerene najlonske čarape, kamoli udobni i ‘nevidljivi’ steznici. Uložila je ušteđevinu od pet tisuća dolara u prototip najlonki bez stopalica i nakon mnogo peripetija u 29. godini osnovala Spanx.

Poput Tory, i Sara može zahvaliti Oprah na promociji. Ali i prije Oprahina otkrića Sarine tajice postale su popularne zahvaljujući inovativnom dizajnu, upečatljivoj ambalaži i promišljenom pozicioniranju u lancima poput Neiman Marcus i Bloomingdales. Nije joj odmogla ni direktna prodaja na šoping kanalu QVC, gdje je u prvim minutama emitiranja planulo osam tisuća pari njenih tajica.

Lauren Santo Domingo

Lauren Santo Domingo

Lauren Santo Domingo / Moda Operandi

Suosnivačica i kreativna direktorica online butika popularno poznatog kao M’O, 41-godišnja Lauren Santo Domingo bivša je zaposlenica Caroline Herrere, Vogueova urednica i stilska ikona njujorškog jet-seta. Često je znala osvanuti i kao model na stranicama navedenog časopisa, dok su je dizajneri modni kuća Proenze Schouler i Nine Ricci znali nazivati svojom muzom.

U suradnji s tadašnjom poslovnom partnericom, islandskom menadžericom, harvardskom diplomanticom i Fulbrightovom stipendisticom, Aslaug Magnúsdóttir, 2011. predstavile su tada revolucionaran koncept. Omogućile su kupcima da preko Modine platforme naručuju dizajnerske komade čim se pojave na pistama tijekom tjedana mode, a ne da čekaju sljedećih pola godine dok ih buyeri robnih kuća proberu i učine dostupnima u svojim prodajnim prostorima.

Samo godinu kasnije Lauren i Aslaug surađivale su sa 300 dizajnera, dok su investitori poput LVMH-a u njihov koncept uložili nevjerojatnih 36 milijuna dolara. Aslaug se razišla s Lauren sredinom 2013. da bi pokrenula novi online butik, Tinker Tailor. Ideja da kupci personaliziraju i prekrajaju dizajnerske komade prema svom ukusu i veličini nažalost nije poživjela ni dvije godine.

Natalie Massenet

Natalie Massenet

Natalie Massenet / Farfetch

Pionirski doprinos online šopingu kakav je ‘davne’ 2000. predstavljao tek lansirani Net-a-Porter danas 52-godišnje Natalie, revolucionaran je na mnogo načina iako se zna uzimati zdravo za gotovo. Radeći kao novinarka za Women’s Wear Daily i Tatler, Natalie je zaključila da diljem svijeta postoje kupci željni dizajnerske odjeće koja im je teško dostupna. Toliko je vjerovala da će ljudi bez isprobavanja, gotovo na ‘neviđeno’ kupovati skupocjene komade, da je uspjela skupiti milijun dolara početnog kapitala. Istina, u tome joj je pomogao i tadašnji suprug, investicijski bankar, ali to ne umanjuje snagu njene vizije i upornosti jer su joj trebale četiri duge godine da počne poslovati s dobiti.

Tijekom 2010. prodala je svoju stranicu švicarskom konglomeratu luksuzne robe Richemontu za, nagađa se, 80-ak milijuna dolara, s tim da je ostala na poziciji izvršne predsjednice. Odstupila je prije dvije godine, kada je Net kupio talijanski e-megabutik Yoox.

Početkom ove godine na svom Instagram profilu objavila je da je postala dopredsjednica donedavno konkurentske, progresivne šoping platforme Farfetch. S njegovim vlasnikom Joséom Nevesom pobliže se upoznala surađujući posljednje četiri godine kao predsjednica Britanskog modnog vijeća koje organizira londonski Tjedan mode.

Sophia Amoruso

Sophia Amoruso

Sophia Amoruso / Girlboss

Prelijepa 33-godišnja Amerikanka također je imala važnu ulogu za razvoj online šopinga. Samo, Sophijina polazna pozicija itekako se razlikovala od njenih dobrostojećih kolegica sa zaleđem u njujorškom jet-setu (Lauren) i londonskoj bankarskoj eliti (Natalie). Kao 23-godišnjakinja bez “prebijene pare”, Sophia je 2008. pokrenula online butik Nasty Gal. Prije toga, preživljavala je radeći koješta, pa i kao zaštitarka, kada je počela preprodavati rabljene dizajnerske i vintage komade preko eBaya. Ubrzo je počela sama fotografirati, stilizirati i slati odjeću svojim kupcima, vršnjakinjama s kojima je dijelila sličan ukus prema izazovnom odjevnom stilu. Do 2013. lansirala je liniju povoljne odjeće, proglašena je najseksepilnijom generalnom direktoricom na svijetu i gotovinom je izgradila golemu zgradu za svoju tvrtku. Iako je 2015. odstupila s pozicije generalne direktorice, a njen se online butik ubrzo našao pred bankrotom, prošle godine Forbes ju je proglasio jednom od najbogatijih žena na svijetu koje su sve postigle same. Njena knjiga iz 2014., #Girlboss, postala je bestseler po kojem je Netflix snimio seriju koja je trajala samo jednu sezonu. U međuvremenu se Sophia okušala kao autorica i voditeljica slušane podcast emisije, a danas pomaže poslovnim ženama na stranici Girlboss.com.

Tekst: Mihaela Batinić
Foto: Profimedia, Screenshot

Tekst je u cijelosti objavljen u hrvatskom izdanju magazina Elle za kolovoz 2017. godine.

Preporučujemo

Pročitajte i...

40 baršunastih torbica za sve blagdanske prigode

Iz ponude dizajnerkih i high street brendova smo izdvojili čak 40 baršunastih torbica koje su savršen izbor uz blagdanske kombinacije

Ove zime se nose puloveri spuštenih ramena

Puloveri spuštenih ramena su trendi komad za ovu zimu

Elegantni medaljoni s hrvatskim potpisom

Hrvatski dizajner nakita Nenad Sovilj vjerojatno je napoznatiji po svojim medaljonima, a jedan od njih možete osvojiti u našem kreativnom natječaju

30 divnih izvezenih pulovera za hladne dane

Upečatljiv izvezeni pulover može podići svaku kombinaciju, a mi smo ih pronašli čak 30 među kojima će svatko pronaći nešto za sebe

Smaragdno zelene haljine za sve prigode tijekom zimskih dana

Smaragdno zelena haljina je vječni komad za posebne prigode koji uvijek izgleda sjajno i nikad ne izlazi iz mode

Prvu večer 17. Portanova Fashion Incubatora obilježile revije "All Starsa"

Prva večer 17. Portanova Fashion Incubatora održana je sinoć u Osijeku, a na njoj su svoje kolekcije prikazali "All Starsi" odnosno bivši pobjednici i natjecatelji te zvijezde ovogodišnje kampanje Fashion Incubatora

▲ Povratak na vrh