Grafizam kao modni trend

Louis Vuitton
02.03.2013.

Pruge i kvadrati stvaraju zavodljivu optičku iluziju koja laska oblinama i privlači poglede

Za sve je kriv Marc Jacobs. Od trenutka kad je na njegovoj njujorškoj reviji Ruby Jean Wilson stupila na pistu u crnom mikrošorcu i bijeloj majici s okomitim crnim linijama, praćena četom modsica u svim mogućim varijacijama crnobijelih prugastih kompleta, svima je postalo jasno da će op-art i minimalizam biti dominantni trend za proljeće 2013. Iako je na trenutke izgledalo kao da pistom defilira grupa zatvorenica izbjeglih iz Sing Singa, na čijim se šik uniformama dobrano naradio Victor Vasarely, omekšane i fluidne linije Jacobsovih modela ipak su zračile prigušenom ženstvenošću koja je nove modsice jasno distancirala od buntovnih predstavnica londonske scene 60-ih godina prošlog stoljeća.

„Svaka nova sezona uvijek je reakcija na prethodnu, ali i istraživanje mogućnosti i vizija koje se otvaraju pred nama. Željeli smo jaki vizualni efekt, ali bez emocija i romantike“, objasnio je Jacobs ideju vodilju svoje njujorške revije koja je, premda joj neki kritičari spočitavaju da na trenutke djeluje napravljena na brzinu, ipak bila vrlo uvjerljiva i inspirativna.

Samo nekoliko tjedana kasnije, na pariškom Tjednu mode, Jacobs je ponovno izazvao senzaciju, ovoga puta maestralnom paradom dvobojnih šahovnica koje su preplavile haljine, torbe i špičaste cipele kuće Louis Vuitton. Za postavljanje revije Jacobs je pozvao u pomoć Daniela Burena, francuskog konceptualnog umjetnika poznatog po intrigantnim instalacijama u povijesnim prostorima, poput crnobijelih kolonada koje u dvorištu nekadašnjeg kraljevskog dvorca Palais Royal već desetljećima predstavljaju vizualni izazov oku brojnih prolaznika.

Za Vuittonovu reviju Buren je izgradio veličanstven set sa četiri divovskih uzlaznih i silaznih pokretnih stepenica, kojima su manekenke u savršeno orkestriranim parovima neprimjetno stizale na sjajnu žutobijelu pistu nalik golemoj šahovskoj ploči. Efektan mise-en-scene za nezaboravan modni događaj koji slavi arhitekturu prostora, Burenov set istodobno je bio i savršena uvertira za predstavljanje novih Vuittonovih torbi s hiperdimenzioniranim šahovskim poljima uokvirenima sićušnim šljokicama, koje su u tom grandioznom okruženju izgledale ne samo superpoželjno već i vrlo uvjerljivo.

Tko su novi modni iluzionisti?

No, Marc Jacobs nipošto nije jedini dizajner koji je trenutno opsjednut grafizmom. Standardno trezvene Korsove suknje i topići od kašmira u kolekciji za proljeće 2013. osvanule su sa širokim dvobojnim prugama, kultne haljine američke dizajnerice L’Wren Scott obogatile su se eksplozivnim zig-zag linijama, dok su Moschinova elegantna bijela odijela dobila efektne crne porube na reverima i džepovima. Junya Watanabe svoju je proljetnu kolekciju obojio dinamičnim kolor-blok varijacijama neonski narančaste, jarko zelene i kobaltnoplave boje, dok je dizajnerska ekipa Calvina Kleina sjajno odigrala kartu 3D efekta i znalačkim korištenjem mrežastih uzoraka stvorila optičku iluziju pokreta na jednostavnim modelima gotovo klasičnog black&white izričaja.

Minimalistički sraz jakih boja i geometrijskih oblika kod Jil Sander rezultirao je neodoljivom serijom dvobojnih go-go čizmica koje znalci već sada proglašavaju it-komadom sezone. Nije ni čudo jer doista izgledaju kao da bi mogle zaustaviti promet, posebno na zebri. Dok je talijanski dvojac Dolce i Gabanna novi grafički trend interpretirao kroz sunčane mediteranske printove, ispresijecane efektnim poprečnim prugama, kompleksne i majstorski izvedene puzzle na haljinama najavile su još jednu superuspješnu sezonu za američki dvojac Proenza Schouler.

Ravne linije, pravi kutovi, pulsirajući uzorci, prizme, rombovi, koncentrične kružnice… Iako ovo nije prvi put da su se optički efekti sa zidova galerija preselili na modne piste, aktualni grafički revival djelomično je zrcalni odraz digitalnog dizajna koji je kreatorima omogućio da svoja istraživanja, kao i svoju estetiku, povedu u pravcu pametnog i nadasve efektnog kontrastiranja tekstura, linija i krivulja.

Ipak, reinkarnacija geometrijskih uzoraka na modnim pistama mogla bi biti i znakom da kolektivno žudimo za nekom vrstom reda u našim rastrganim, pretjerano digitaliziranim životima. „U  svijetu u kojem su naša osjetila konstantno bombardirana sa svih strana, za mene je ova kolekcija svojevrstan put u zen, način da se riješim opsjedajuće buke bez odlaska u samostan”, objasnio je svoju recentnu opsjednutost prugama Michael Kors, američki dizajner koji je utjehu pronašao u srazu betona i stakla pod žarkim kalifornijskim suncem, u čistoj i oštroj arhitekturi Lautnera i Neutra, te u minucioznom radu oca monokinija Rudija Gernreicha, o kojemu kaže: „Rudi je uvijek imao preciznost i oštrinu koji su tijelo stavljali u prvi plan. Poigravajući se sa zakonima optike, njegove su kreacije izduživale i uokvirivale žensko tijelo, naglašavale adute i eliminirale nedostatke. ”

Pohvala oblinama

Svojom moći optičke iluzije grafizam laska ženskim oblinama i zrači mladenačkim dinamizmom koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim. „Protekle sezone bile su toliko ozbiljne, zakopčane, damske, da sam morao samoga sebe podsjetiti da imam 34 a ne 64 godine”, komentirao je britanski dizajner Jonathan Saunders, koji je dan nakon Jacobsove kolekcije čupao kosu i ozbiljno razmišljao da iz kolekcije izbaci pola modela.

Kako i ne bi kad je, iako ih dijele tisuće kilometara, simultano razmišljao o istim stvarima i prepuštao se istim nadahnućima kao njegov slavni američki kolega. Na kraju je ipak izašao s kompletnom kolekcijom i nije požalio. Njegovu interpretaciju grafičkog trenda – geometrizirani krojevi, šahovnice i srebrne trake na zelenoj i plavoj pozadini – londonska je publika pozdravila oduševljenim pljeskom i ovacijama.

„Kao student bio sam opčinjen djelima Victora Vasarelyja i njegovim majstorskim balansiranjem grafizama i boja“, priznao je Saunders koji uz Vasarelyja s Jacobsom dijeli još jedan izvor inspiracije, koreografa Michaela Clarka, poznatog po fascinantnim kolor-blok kostimima i setovima koji maksimalno naglašavaju dramatičnost i pokret.

Marc Jacobs je do te mjere bio opčinjen načinom na koji uzorci i pruge „teku“ tijelom da je na fitinzima umjesto modela koristio plesače da bi, kako sam kaže, savršeno orkestrirao „geometriju tijela“.

„Mislim da je geometrija ove kolekcije iznimno umirujuća, no da bismo to postigli, trebalo je puno strpljivosti i nezamisliva matematička preciznost“, poručio je novi kralj ravnih linija i pravih kutova, čije su prugice i kvadrati već našli svoje mjesto na crvenom tepihu i u ormaru upućenih fashionistica.

Tekst: Vladimira Mirković
Foto: Imaxtree.com, Getty Images, Net-a-Porter.com

Pročitajte i...

Louis Vuitton anakronistička kampanja

Anakronizam kao tema kampanje za Louis Vuitton torbice

Zanimljivi kolaži poznate modne kuće

Alexa Chung šalje virtualne zagrljaje

Kako Alexa, Leandra, Marc i drugi provode dane u izolaciji?

Naši najdraži modni profesionalci razveselit će vas svojim postovima

Marc Jacobs ima savršeno retro pogled na Valentinovo

Kolekcija koja nas je podsjetila na 90-te

Louis Vuitton u subotu otvara svoj prvi restoran

Kulinarska avantura legendarne francuske kuće

Louis Vuitton kampanja kao posveta SF romanima iz 70-ih

Serija fotografija sa zvjezdanom postavom

▲ Povratak na vrh