Vladarice modnih online butika

Natalie Massenet
21.10.2013.

Upoznajte najposjećenije modne stranice za online shopping i žene koje su ih lansirale u cyber orbitu

Prvi put nakon 20 godina, otkako postoji internetska prodaja, odjeća je izbila na drugo mjesto najprodavanije robe, odmah iza kompjutora i elektronike. Neočekivano, znamo li da je neprikosnoveni viceprvak e-commercea bila kategorija knjiga, glazbe i videa.

Internetski butici visoke, vintage i brze mode svojim poslovanjem zagorčavaju živote vlasnika klasičnih trgovina

Početkom 2000. ni najpronicaviji poslovni umovi nisu vjerovali da bi itko želio papreno platiti dizajnersku odjeću a da je prethodno barem ne opipa, kamoli isproba.

U međuvremenu su se pojavili internetski butici visoke, vintage i brze mode koji svojim poslovanjem zagorčavaju živote vlasnika klasičnih trgovina i robnih kuća.

Vrtoglavim zaradama, koje u slučaju Net-a-Portera, Asosa i Gilt Groupe prelaze milijardu dolara, privlače ozbiljne ulagače i izlaze na burzu. Upućeni se pitaju je li riječ o još jednoj dot-com sapunici koja bi se uskoro mogla rasprsnuti ili o stabilnom biznisu koji se s interneta širi na pametne telefone?

Net-a-Porter

Natalie Massenet

Uspješna Natalie Massenet, vlasnica Net-a-Portera

Čak i ako nemate sklonosti i novca za kupnju dizajnerske odjeće „na neviđeno“, vjerojatno ste krstarili najpoznatijim londonskim e-butikom.

U Elleu smo odavno pisali o poslovnom geniju danas 47-godišnje Natalie Massenet i o fenomenu Net-a-Portera, koji je prije tri godine prodala luksuznom konglomeratu Richemont za nevjerojatnih 500 milijuna dolara, ali je ostala na čelu tvrtke.

Posudivši prije točno 13 godina novac od prijatelja (Jimmy Choove Tamare Mellon) i rodbine (muž joj je investicijski bankar), bivša Tatlerova novinarka i stilistica bila je prva koja se odvažila pokrenuti prodaju luksuznih krpica na internetu.

Prve četiri godine očajavala je pokušavajući uvjeriti brendove da se njihova odjeća može prodavati i izvan betonskih butika. Danas, dizajneri poput Stelle McCartney, Alexandera Wanga i (Y)SL-a kreiraju capsule kolekcije samo za njezinu stranicu.

The Edit Net-a-Porter

The Edit, digitalni časopis 21.stoljeća

Nakon lansiranja sestrinske The Outnet s prošlosezonskom robom i Mr.Portera s tiskanim i e-časopisom za mušku modu The Journal, od ove veljače unosi brojne promjene i na Net-a-Porter.

Redizajnirala je stranicu, uvela je kozmetičku kategoriju na kojoj prodaje 20-ak probranih luks-brendova, à la Aesop, Natura Bissé, Dr.Sebagh, By Terry…

Što je najvažnije, relansirala je e-tjednik na 30 stranica The Edit, „digitalni časopis 21. stoljeća“ na kojem možete odmah kupiti sve što vam se svidi. Ove jeseni planira tiskati The Edit na 300 stranica jer njezina klijentela obožava “prave” časopise.

Nasty Gal

Sophia Amoruso

Sophia Amoruso, 28-godišnja vlasnica uspješne Nasty Gal

Fascinantnije od činjenice da vlasnica najbrže rastućeg modnog e-butika Amerikanka Sophia Amoruso ima 28 godina, zvuči podatak da je biznis započela sa samo 22.

Uspjela je bez financijskog i medijskog “pedigrea” kakav su imale Natalie ili Áslaug (pokretačica M’O-a). Na svojoj strani imala je samo intuiciju i osebujan odjevni stil koji bi netko konzervativniji nazvao previše izazovnim, baš kao i ime (nasty gal je “zločesta cura”).

Počela je prodajući vintage odjeću na eBayu iz tetine kolibe, gdje je životarila radeći koješta nakon što je napustila državni fakultet. Recimo, u dućanu Vojske spasa pronašla bi Chanelov sako za osam dolara i prodala ga na netu za tisuću.

Zatim je po internetu pretraživala odjeću pogrešno napisanih dizajnerskih imena. Otkrila je da vlasnici takvih (vintage) komada najčešće nisu svjesni njihove prave vrijednosti. Kombinirajući vintage s novim krpicama jeftinijim od 100 dolara, ubrzo je nadrasla kolibu i eBay pa je prije pet godina lansirala svoju Nasty Gal.

Sophiji ne treba marketinški tim da bi doznala što želi pola milijuna njenih klijentica jer je i sama poput njih, i uvažava njihove komentare

Tada je to bila domena jedne pornostranice koju je u međuvremenu otkupila (domenu, ne stranicu). Ispočetka je sama nabavljala, stilizirala, fotografirala i slala odjeću, održavajući stalnu komunikaciju s kupcima.

Danas ima vjernu sljedbu s više od pola milijuna „zločestih“ 20-godišnjakinja koje tijekom mjeseca šest milijuna puta posjete njezinu stranicu, lansirala je svoju liniju odjeće, a prošle godine izgradila je golemu zgradu tvrtke bez dizanja kredita, gotovinom.

Sophiji ne treba marketinški tim da bi doznala što žele njezine klijentice jer je i sama poput njih, a i sluša ih. Ako se požale da joj modeli izgledaju „kao mrtva puhala, premršave ili nadrkane, a ne drage osobe“, zamijeni ih vedrim i samosvjesnim djevojkama ponosnima na svoj izgled, poput nje.

Moda Operandi

Aslaug Magnusdottir i Lauren Santo Domingo

Áslaug Magnusdottir i Lauren Santo Domingo, osnivačice Mode Operandi

Zašto bi vlasnice sofisticiranog ukusa i platinastih kartica mjesecima iščekivale dizajnersku odjeću za sljedeću sezonu, i to samo kako bi birale među „ziheraškim“ komadima za koje su buyeri velikih robnih kuća i concept storeova procijenili da bi se mogli prodavati?

Tako je otprilike razmišljala islandska odvjetnica i vlasnica harvardskog MBA-a, 45-godišnja Áslaug Magnúsdóttir.

Prije tri godine udružila se s urednicom američkog Voguea, 36-godišnjom stilskom ikonom Lauren Santo Domingo, i pokrenula iznenađujuće uspješan e-butik domišljato nazvan Moda Operandi.

Na M’O-u ne morate biti modni insajder da izvršite prednarudžbu dizajnerske odjeće odmah po završetku njezinog predstavljanja na Tjednu mode.

Naime, ekstravagantniji komadi nakon revije šalju se najjačim časopisima na snimanje editorijala, a zatim u show roomove, gdje im „život“ najčešće i završi, osim ako ih ne naruče buyeri.

Alexander Wang bio je prvi od 30 dizajnera koji su na M’O-u imali premijerni trunk show, odnosno online ponudu održanu nakon predstavljanja jesensko-zimske kolekcije 2011.-12.

Genijalnost Modina koncepta bila je u tome što nisu morali skladištiti robu niti se financijski previše izlagati jer klijentice uplaćuju pola iznosa prilikom narudžbe, a drugu polovicu po dostavi.

Dvije godine kasnije Modin portfelj broji 300 dizajnerskih imena, prosječna vrijednost kupljenog predmeta je 1500 dolara, a najveći ceh prilikom jedne narudžbe iznosio je 90.000. Sad već prodaju odjeću iz aktualne sezone i nude tjedne trend-izvještaje.

Áslaug je sredinom svibnja ove godine napustila M’O i prepustila ga Lauren Santo Domingo. O razlozima razlaza svašta se nagađalo, između ostalog, navodno je Lauren smatrala da Islanđanka nije dovoljno cool (zaista, svašta).

Tekst: Mihaela Batinić
Foto: Getty Images

Preporučujemo

Pročitajte i...

Antibad - održiv odgovor Net-a-Porteru

Hoće li nova britanska firma postati glavna konkurencija slavnoj online trgovini?

Šest odličnih adresa za shopping dizajnerskih torbica

Pronašli smo nekoliko manje poznatih adresa koje prodaju odlične second hand dizajnerske torbice

Chanel će se pridružiti online prodaji?

U svijetu mode ponovno se potegnulo pitanje zašto se Chanel i dalje ne može kupiti na internetu?

Net-A-Porter ima kolekciju dizajnerskih majica posvećenu Danu žena

Net-A-Porter je objavio svoju novu kolekciju majica s natpisima posvećenu danu žena

▲ Povratak na vrh