Čudesni Miles Aldridge

'Home Works'
20.07.2013.

Glamurozna fotofikcija Milesa Aldridgea, ispoliranog provokatora u njegovom prividno savršenom svijetu

Ništa što vidimo nije stvarnost, osim ako se osobito ne potrudimo da to što vidimo zatim postane naša stvarnost.

Ironizirajući sve oko sebe, trajno opsjednut prelijepim ženama i prejakim bojama, Miles Aldridge, rođen u Londonu 1964., jedan je od najprepoznatljivijih modnih fotografa srednje generacije današnjice.

Prije nego se posvetio fotografiji, Miles je početkom 90-ih režirao glazbene videospotove

U posljednje desetljeće i pol stvaranja nebrojeno puta oduševio je svojim trenutačno prepoznatljivim radovima objavljenim u čitavom nizu svjetski relevantnih tiskovina kalibra Vogue Italia, American Vogue, Numéro, The New York Times, The New Yorker i Paradis. U duši je, kažu, redatelj pa mu i radovi izgledaju nekako “filmski”.

Iako je modni fotograf, nije se u svom stvaranju dao sputati prohtjevima modnog svijeta i estetike. Nije teško uočiti da je, nakon studija ilustracije na uglednom Central Saint Martins College of Arts and Design, Miles Aldridge na početku svoje plodne karijere, početkom 1990-ih kraće vrijeme i režirao pop videospotove, prije nego se posvetio fotografiji.

Iz svijeta filma, kako sam naglašava, često crpi inspiraciju od svojih uzora među kojima su David Lynch, Federico Fellini, Alfred Hitchcock i Pedro Almodóvar, a nadahnjuje ga i fotografski opus velikog Richarda Avedona te psihodelične ilustracije vlastitog oca Alana Aldridgea.

Sva Milesova remek-djela

Velika ljetna retrospektiva koju mu je od 12. srpnja do 28. rujna upriličio londonski Somerset House najveći je u nizu događanja kojima se ove godine slavi njegov rad. Ugledni izdavač Rizzoli izložbu “Miles Aldridge: I Only Want You to Love Me” prati opsežnom, luksuznom monografijom pod istim naslovom.

Za njega kažu da je u duši redatelj pa mu i radovi izgledaju nekako ‘filmski’

U istom intervalu kada se može vidjeti retrospektiva u Somerset Houseu Aldridge izlaže i u londonskoj galeriji Brancolini Grimaldi, gdje se pod nazivom “Short Breaths” (Kratki dahovi) može vidjeti presjek njegovih recentnijih uradaka te 32 fotografije objedinjene u ciklusu “Miles Aldridge’s Carousel”.

Milesov “Vrtuljak” sastoji se od njegovih najpoznatijih radova dorađenih za ovu priliku otiskivanjem velikih ploha čiste boje na ranije snimljene fotografije. “Vrtuljak” je otisnut i za prodaju, u ekskluzivnoj ograničenoj nakladi od 180 potpisanih i numeriranih primjeraka.

Glamurozne patnice

Nakon više od 15 godina njegova strelovitog uspjeha na području modne fotografije, dade se jasno definirati ikonografija Aldridgeovih snimki te jezik simbola i efekata kojima tako suvereno vlada te autorski, slikom, pripovijeda svoju dobro osmišljenu i vizualno drsko ispričanu priču.

Kičasto ispolirane fotografije sanjarskog a provokativnog sadržaja bave se ‘misterijem žene’, lijepe i nesretne

Naslov izložbe “I Only Want You to Love Me” zvuči kao da se ne odnosi na autorova očekivanja od publike – on i predobro zna koliko je uspješan i tražen – već kao najkraći opis ne samo stylinga, izraza i držanja protagonistica na njegovim fotografijama već i njihova iskonskog, najiskrenijeg vapaja iz dubine duše koja, upakirana u lijepo tijelo uronjeno u lijepi svijet ipak nije sretna.

Štoviše, njezina unutrašnja nesreća – ili u blažim slučajevima nezadovoljstvo – komponenta su zahvaljujući kojoj Aldridgeov rad nije kičasto sladunjav. Tako nastaju ispolirane fotografije sanjarskog a opet provokativnog sadržaja koje se bave “misterijem žene”, odnosno zbunjenošću i nezadovoljstvima koja narušavaju prividno savršeni svijet tih nestvarno lijepih, ali stepfordski odsutnih žena.

Za uočljivu dramatiku u njegovim “filmaški” snimljenim fotografijama najviše je kriva autorova majka. “Ja sam najbolja osoba za snimanje mojih fotografija”, kaže sam za sebe, referirajući se na osobne, biografske konotacije kojih u njegovom radu ima mnogo. Miles Aldridge je, naime, odrastao uz uspješnog ali samovoljnog oca ilustratora, sestre manekenke i majku – glamuroznu patnicu čija ga je nagla smrt sredinom njegovih 20-ih zatekla i vrlo potresla.

Miles je odrastao uz uspješnog ali samovoljnog oca ilustratora, sestre manekenke i majku – glamuroznu patnicu

“Mama je otišla naglo”, prisjeća se, “najednom je nije bilo i ostale su mi nedoumica i nedorečenost, enigma tko je ona zapravo bila. Bila je prva u nizu enigmatičnih žena kojima sam bio okružen i koje su mi obilježile život.

I mame ima puno u likovima na mojim fotografijama, žene su na njima općenito šekspirijanski slojevite i ne bez humora. Smatram da je čitav Shakespeareov svijet sadržan u svakom ljudskom biću, u rasponu od ljepote do uništenja i uključuje sve što se između te dvije krajnosti može pronaći.”

Apokaliptični pop-art

Definiran kao visokoglamurozna fotofikcija, svijet na Aldridgeovim fotografijama je poput alternativnog planeta na kojem je pop-art preživio vlastitu apokalipsu. Hiperkromatski intenzivan, neprirodno naglašenih mikrosavršenstava uočljivih na licima, frizurama, odjeći, nakitu, modnim dodacima te rekvizitima i kulisama od kojih je sačinjen. To je nadrealno luksuzan sustav uvjerenih mjesečara i programiranih post-ljudi u koji se priroda i prirodnost nipošto ne bi usudili ni pokušati ući.

Muškarci nisu izuzeti iz Milesova svijeta, ali su u njemu potpuno marginalni

Muškarci nisu u potpunosti izuzeti iz tog svijeta, ali su u njemu marginalni, prisutni u segmentima (tako da im se doslovno vidi ruka, noga ili silueta u nekom pozadinskom planu). S djecom je još gore: ili su potpuno odsutna u prostorima koji izgledaju kao da su namijenjeni djeci, ili ne izgledaju dječje već rekvizitski neživo i odsutno. Pa se na drugu čovjek lako može zapitati nije li naslov izložbe i monografije koja ju prati poruka u boci nekog djeteta, koje ju je napisalo još kao dijete, ali tek kao odrastao čovjek važe da li da ju i u koje more baci!?

Tekst: Ivan Lozić
Foto: press

Preporučujemo

Pročitajte i...

Kako izgleda put do vrha u svijetu mode?

Iako je za života svoju privatnost dobro čuvao iza objektiva, Bill Cunningham je za sobom ostavio memoare koje s nestrpljenjem očekujemo

Stigao je prvi stručni priručnik za modne fotografe

Modni fotografi su napokon dobili stručni priručnik, izdanje koje studentima fotografije i onima koji se fotografijom bave amaterski otkriva sve njene važne aspekte

Pobuna uličnih fotografa

Instagram profili popularnih streetstyle fotografa ovih dana nose oznaku #NoFreePhotos. Jasna je to poruka industriji i influencerima koji već godinama njihove fotografije koriste u komercijalne svrhe bez dopuštenja i bez naknade, i tako besplatno promoviraju sebe i modne kuće s kojima surađuju

Tko su finalisti ELLE Fashion Foto Talenta 2017.?

Stručni žiri odabrao je tri finalista ovogodišnjeg ELLE Fashion Foto Talent natječaja. Tko su oni?

Irving Penn - izvorni minimalist

"Dobra fotografija je ona koja komunicira ČINJENICU, dotiče srce i promatrača OSTAVLJA drugačijom osobom", vjerovao je Penn koji je s jednakom strašću FOTOGRAFIRAO modne naslovnice, portrete slavnih i MRTVU PRIRODU

Modna fotografija na drugačiji način

Fotograf Ivan Pavliš i modna stilistica Ivana Pavić predstavljaju projekt "Experimental View"

▲ Povratak na vrh