Ponedjeljak je bio dan kada je cijeli svijet mode stao i držao dah u 20:30 sati po Srednjoeuropskom vremenu. Kako i ne bi, jer smo točno tada saznali kako će izgledati Chanel, vjerojatno najpoznatiji modni brend na svijetu, pod kreativnom palicom Matthieua Blazyja.
Belgijski dizajner, koji je prvo tiho obilježio modu novog tisućljeća svojim radom u Calvinu Kleinu i Maison Margieli, potom vrlo glasno kroz 4 godine u brendu Bottega Veneta, prošle je godine izabran kao dizajner koji je dovoljno sposoban za uvođenje Chanela u suvremeni, kompleksni svijet mode.
Nakon samo jednog pogleda na njegovu kolekciju, koja je vijugala između instalacija planeta Sunčeva sustava, jasna je jedna stvar - nova era Chanela je cool, zabavna, ukusno suvremena, ali u potpunosti u skladu s onim slavnim estetskim kodovima kuće.
A upravo je posljednji faktor bio jedan od najvećih ‘’strahova’’ suvremene industrije, kritike, medija i obožavatelja mode. Kada pričamo o ‘’kodovima kuće’’ u kontekstu modnih brendova, rasprava vrlo brzo može postati toksična. Taj parasocijalni odnos suvremene modne publike s modnim kućama, kao da su u pitanju osobe koje volimo i poznajemo, nikada nije bio prevalentniji nego danas. Ne volimo promjene, ali ih tražimo. Ne volimo konstantna referiranja na arhivu, ali nas uzbuđuju. Ne želimo da jedan brend izgubi svoj identitet, ali opet priželjkujemo pomak prema naprijed i uklapanje u suvremene trendove, što nas potom ponovo ljuti jer to smatramo sell-out potezom.
Blazy je otišao putanjom koja bi vjerojatno razveselila i Gabrielle Coco Chanel - brendu je pristupio apstraktno i kao rezultatu jedne od najpoznatijih ljubavnih priča u povijesti mode. Romansa Coco Chanel i Boya Capela za rezultat je dala one prve, temeljne stupove kuće, i ne samo u financijskom smislu. Subverzija ženske mode tradicionalno muškim komadima, materijali koji su dotad bili nečuveni za korištenje u ženskoj odjeći, formalne košulje, kravate, blago široke hlače koje i dalje besprijekorno leže na figuri. Ponekad zaboravimo da su današnji ''klasici'' i elegantni komadi nekada bili u skladu s avangardom ili anti-modom.
Upravo s tom, odvažnom i revolucionarnom erom u mislima, Blazy je pristupio slavnom proizvođaču košulja Charvetu (čije su kreacije nosili i Boy i Coco) s idejom kreiranja kolaborativnog komada za njegovu prvu kolekciju. Chanel nije brend koji poznajemo po kolaboracijama s drugim brendovima, to bi mnogi protumačili kao svetogrđe. Možda je ovo još jedan znak te, u potpunosti nove ere koja nas tek očekuje.
Ipak, po principu njihovih Metiers d’Art, rezultat su bile besprijekorne bijele košulje s izvezom originalnog Chanel loga iz 20ih godina. Osim toga, Blazy je upotrijebio materijale slične onima s kojima je sama Chanel rukovala, poput teške svile dodatno otežane zlatnim lancima ili sjajnog jerseyja.
Te su košulje zatim poslužile kao baze za paradoksalne kombinacije s bogatim, pernatim haljinama i suknjama, što nas je podsjetilo koliko je i sama Chanel njegovala svoj kreativni um i dugogodišnja prijateljstva s ikonama umjetnosti kao što su Salvador Dali, Jean Cocteau i Picasso. Taj magnum opus ove kolekcije se zatim širi i u lepršave suknje s intenzivnim, crvenim printom, kao i u finale look koji je dostojno zatvorio cijeli Tjedan mode u Parizu ove sezone.
U istom su stilu tvid i slavni Prince of Wales uzorak dekonstruirani s pohabanim rubovima ili kaskadom istobojnih perlica, poput optičkih varki materijala i tekstura koje smo obožavali u Blazyjevoj Bottegi. Njegov afinitet prema rigoroznim tehnikama obrade materijala, sličan onoj kod same Chanel, vidi se u eksplozivnom volumenu naizgled običnog tvid kompleta, a zatim i u besprijekorno rezanim suknjama i nikad boljim modnim dodacima od raznolike kože.
Kolekcija koju možemo protumačiti imaginarnim razgovorom sa samom Gabrielle Chanel i njenim osobnim stilom nije protekao bez referenci na Karla Lagerfelda, no, jesu li to zaista bile reference na njegove komade ili na njegov stil rada? Ponajviše zbog toga što je Lagerfeld ‘’spasio’’ Chanel uvođenjem brenda u njegovo suvremeno doba ranih osamdesetih - čak ni tolikom estetskom revolucijom, već izvlačenje najboljeg iz velikog svijeta Chanela, a da pritom ne ispada repetitivan, dosadan ili previše oslonjen na prošlost.
Blazy nije samo kvalitativno ispoštovao pomalo zastrašujuću količinu kodova Chanel arhive i time zadovoljio mnoge koji su strahovali, već je ovom nevjerojatnom zadatku pristupio poštivajući možda najvažniji, filozofski kod kuće Chanel - težnja ka suvremenom balansu s bezvremenski lijepim. I upravo zato možemo sa sigurnošću reći i zaključiti kako nas očekuje senzacionalna era Chanela pod ovim modnim genijalce.