Ovogodišnji Dan talijanskog dizajna crpi inspiraciju iz Milana i nosi važnu poruku za sve nas
//

Veleposlanik Italije u RH Paolo Trichilo otvorio je događaj 17. ožujka 2025. u Kući arhitekture ORIS u Zagrebu, pred brojnim dizajnerima, arhitektima, poduzetnicima, akademicima i novinarima.

Ovogodišnje izdanje bilo je posvećeno snažnoj i aktualnoj temi: Nejednakosti. Dizajn za bolji život, inspiriranoj međunarodnom izložbom Milanskog trijenala, koja propituje kako dizajn može odgovoriti na izazove društvenih i ekonomskih nejednakosti i ublažiti njihov utjecaj na kvalitetu svakodnevnog života. Uz predavanja i razgovore, posjetitelji su mogli razgledati i izložbu plakata talijanskih grafičkih dizajnerica koje su obilježile vizualnu kulturu druge polovice 20. stoljeća - hommage njihovoj ulozi u oblikovanju suvremenog talijanskog dizajna.

Paolo Trichilo, veleposlanik Italije u RH

Možete li ukratko opisati format i cilj inicijative IDD (Italian Design Day)?

Dan talijanskog dizajna u svijetu, ove godine u svojem devetom izdanju, predstavlja jedno od najvažnijih događanja, kojim Ministarstvo vanjskih poslova i međunarodne suradnje te Ministarstvo kulture Italije promiču talijanski dizajn diljem svijeta Glavna tema ovogodišnjeg izdanja - Nejednakosti. Dizajn za bolji život - usko je povezana s ovogodišnjom međunarodnom izložbom Milanski trijenale koja će se usredotočiti na temu nejednakosti i dizajnerskih rješenja za poboljšanje kvalitete života. Inicijativa obuhvaća događanja, izložbe i susrete diljem svijeta, naglašavajući važnost talijanskog dizajna u promicanju uključivosti, inovacije i održivosti.

Ovogodišnji Dan talijanskog dizajna crpi inspiraciju iz Milana i nosi važnu poruku za sve nas
//

Dan talijanskog dizajna (IDD) ima snažan utjecaj na internacionalizaciju talijanskog dizajna zahvaljujući sljedećim faktorima:

Globalna vidljivost: Događaj se odvija u brojnim zemljama, omogućujući da talijanski dizajn prepozna međunarodna publika. Kroz konferencije, izložbe i razne inicijative, IDD promiče kvalitetu, kreativnost i inovativnost talijanskog dizajna, učvršćujući njegov globalni ugled.

Umrežavanje i suradnja: Uklju­čivanje stručnjaka, profesionalaca i globalnih institucija otvara mogućnosti za umrežavanje, olakšavajući međunarodnu suradnju i širenje talijanskog dizajna na nova tržišta. Razgovori započeti tijekom IDD-a mogu dovesti do sinergije između talijanskih tvrtki i međunarodnih partnera, povećavajući konkurentnost sektora.

Održivost i uključivost: Ovo­godišnje izdanje Dana talijanskog dizajna, usmjereno ka uvažavanju nejednakosti i dizajniranju rješenja za podizanje kvalitete života, naglašava predanost Italije etičkom i održivom dizajnu. Fokus na globalne teme omogućuje da se talijanski dizajn percipira kao odgovor na društvene i ekološke izazove u svijetu, povećavajući privlačnost talijanskih rješenja na tržištima osjetljivima na te izazove.

Dan talijanskog dizajna u Hrvatskoj tradicionalno se obilježava kroz niz događanja koja promoviraju talijanski dizajn i kulturu. Jedno od ključnih događanja u 2025. godini bilo je 9. izdanje Dana talijanskog dizajna u svijetu, održano 17. ožujka u Zagrebu. U sklopu programa Večeri u Orisu, Kuća arhitekture ORIS je ugostila talijanskog arhitekta i dizajnera Domenica Diega te postavila izložbu talijanskih grafičkih dizajnerica koje su pridonijele afirmaciji talijanske vizualne kulture posljednjih pedeset godina prošlog stoljeća.

Domenico Diego, OTTO Studio, dizajner

Vezano uz Vaše sudjelovanje na obilježavanju ovogodišnjeg Dana talijanskog dizajna  u Zagrebu, možete li nam dati kratki osvrt na događanje?

Talijanski dizajn, koji se odlikuje strašću u stvaranju i dubokim poštovanjem prema dugoj povijesnoj tradiciji svoje zemlje, poznat je diljem svijeta u mnogim područjima - od automobilske industrije i arhitekture do namještaja i mode. Boraviti u Zagrebu u povodu obilježavanja Dana talijanskog dizajna i dijeliti ovo iznimno kulturno bogatstvo s hrvatskom publikom bilo je izuzetno iskustvo koje je u svima probudilo neočekivani senzibilitet. Nejednakosti su bile glavna tema ovogodišnjeg izdanja međunarodne izložbe Milanski trijenale. Dizajnerski pristup OTTO Studija nastoji valorizirati nejednakosti, promatrajući ih kao potencijal i izvor inspiracije, a ne kao slabost.

Marilena Procaccio, direktorica Talijanskog instituta za vanjsku trgovinu - ITA Agencije

Možete li nam ukratko opisati aktivnosti koje provodi ITA Agencija te objasniti smisao jedne ovakve inicijative u kontekstu razvijanja gospodarskih odnosa?  

Ovaj godišnji događaj se u potpunosti uklapa u okvir aktivnosti koje provodi ITA Agencija, institucija zadužena za promociju i internacionalizaciju talijanskih tvrtki. Dan dizajna pruža priliku za valorizaciju talijanskog dizajna kao sinteze kreativnosti, inovacije i kvalitete izrade - temeljnih stupova brenda Made in Italy. To se postiže i poticanjem izravnog dijaloga između dizajnera, poduzeća, institucija i drugih sudionika - kao što je to bio slučaj sa suradnjom s Oris Kućom arhitekture u Zagrebu, koja je u ožujku ove godine ugostila događaj - te, naravno, i sa stručnom publikom.

Podrška promociji ovog važnog sektora učvrstila se posljednjih godina u Hrvatskoj, obogaćujući se novim oblicima, poput aktivnog sudjelovanja na Zagreb Design Weeku, gdje je Italija 2024. godine prvi put imala status zemlje partnera. Ne nedostaje ni stabilnih industrijskih suradnji koje dodatno jačaju gospodarske odnose između tvrtki dviju zemalja, uključujući i ovaj sektor. Podaci to potvrđuju, s Italijom na drugom mjestu na ljestvici glavnih trgovinskih partnera Hrvatske, a ukupna vrijednost razmjene između dviju zemalja u 2024. godini gotovo je dosegnula 8,4 milijarde eura. To je rezultat koji svjedoči o prepoznatljivosti talijanske proizvodnje i snažnoj kulturnoj i gospodarskoj povezanosti dviju zemalja, koju dodatno podupiru upravo inicijative ovakvog značaja.

Ovogodišnji Dan talijanskog dizajna crpi inspiraciju iz Milana i nosi važnu poruku za sve nas
//

Gian Luca Borghese, direktor Talijanskog instituta za kulturu u Zagrebu

Koliko je značajan ovaj događaj za kulturne odnose između Italije i Hrvatske?

Hrvatska je zemlja s duboko usađenom kulturom dizajna predmeta praktične i svakodnevne uporabe, i to zapažene estetske vrijednosti: već u 18. stoljeću postojale su radionice za izradu uporabnih i ukrasnih predmeta (peći, stakleni predmeti, kamenina, keramika, namještaj), a zahvaljujući arhitektu Hermanu Bolléu 1882. godine u Zagrebu je osnovana Obrtnička škola (danas Škola za primijenjenu umjetnost i dizajn). S druge strane, 1973. godine u okviru Više tekstilne škole otvoren je Odsjek za dizajn tekstila i odjeće, koji je 1991. godine postao Tekstilno-tehnološki fakultet, dok od 1989. godine na Arhitektonskom fakultetu postoji diplomski studij dizajna.

Još početkom prošlog stoljeća posebnu pažnju uređenju interijera i namještaju posvećuju arhitekti poput Viktora Kovačića, a u razdoblju između dva rata, slijedeći funkcionalističke ideje, to čine i Stjepan Planić, Juraj Denzler i Mladen Kauzlarić. Ishodište je to konteksta koji objašnjava zašto proizvodi talijanskog dizajna u Hrvatskoj nailaze na posebnu pažnju i interes publike, govoreći zajedničkim jezikom, primajući i uvažavajući ideje i prijedloge koji postaju zajednička kulturna baština. Svake godine Dan talijanskog dizajna u Hrvatskoj predstavlja važan trenutak razmjene za kulturu know-how, kulturu inovativne i estetski profinjene industrijske proizvodnje koju Italija s veseljem nudi privrženoj hrvatskoj publici.  

 

 

 

Decoration