Možemo li živjeti bez plastike – i možemo li preživjeti s njom?!

10.08.2021.

Neki smatraju da možemo, neki da ne, no sigurne su dvije stvari. Kao prvo, potrošnju plastike moramo drastično smanjiti. Kao drugo, pred nama je u tom smislu dug put. Ipak, alternative nema, inače će plastika zagušiti naš planet. Toga su svjesni i neki modni i kozmetički brendovi, te poznate osobe poput Stelle McCartney i Emme Roberts

Ona je svuda oko nas. Iz nje jedemo, pijemo, nosimo je na sebi… čini se da bez nje ne možemo. Ipak, morat ćemo prekinuti tu toksičnu vezu i svesti je na prilično prorijeđene susrete, inače se loše piše i nama i planetu. U posljednjih desetak godina proizveli smo više plastike nego u cijeloj povijesti čovječanstva. Ona uzrokuje čak 80 posto zagađenja mora i oceana.

Onečišćenje mora plastikom poprima alarmantne razmjere, nema morskog kutka na svijetu gdje nije doplivala. Situacija nije bolja ni na kopnu. Dok neke zemlje imaju razvijen sustav recikliranja, u drugima nastaju prava brda plastičnog otpada. Usput, tzv. biorazgradiva plastika često i nije toliko razgradiva kao što se čini. Naime, iako se razgrađuje brže od one obične kojoj za to treba više stoljeća, pa čak i cijelo tisućljeće, da bi s tim procesom počela većinom treba biti izložena temperaturi višoj od 50 stupnjeva.

Definitivno se ne želimo ugušiti u plastičnom otpadu i vrijeme je da se hitno poduzme nešto po tom pitanju, upozoravaju aktivističke skupine diljem svijeta. Zahvaljujući Greenpeaceovoj peticiji, u Hrvatskoj će od 1. siječnja 2022. biti zabranjene jednokratne plastične vrećice određene debljine, slamke, plastični pribor za jelo, plastični štapići za uši, miješanje napitaka i balone, posude za hranu i piće od stiropora te tzv. oksorazgradiva plastika. Ipak, u upotrebi ostaju vrlo tanke plastične vrećice, a o plastičnoj ambalaži hrane, pića i raznih kozmetičkih proizvoda, te sintetskim (mikro)vlaknima u odjeći da ne govorimo.

Ipak, postoje alternativna rješenja, ako smo spremni na promjenu navika i odricanje od komoditeta koji sa sobom nose kupovina proizvoda u jednokratnoj ambalaži ili upotreba plastične vrećice odnosno pribora za jelo koji će ionako dogodine biti zabranjeni. Prije pedesetak godina u trgovinu je bilo sasvim normalno otići sa staklenom ambalažom po piće, kao što je bilo normalno da se na tržnicu nosi pletena košara ili platnena torba. Na roštilj su se nosili oni malo okrhnuti tanjuri kakve više nećete staviti pred goste na blagovaonički stol, metalni jedaći pribor, pladnjevi i posude. A sve to u vrijeme kad nitko nije imao perilicu posuđa.

Foto: Instagram emmaroberts

Što u ovom trenutku možemo učiniti nedavno je pokazala Emma Roberts priključivši se globalnoj inicijativi Plastic Free July koju je pokrenuo Grove, eko-brend koji obuhvaća proizvode za čišćenje kućanstva i osobnu njegu. Glumica, pjevačica i nećakinja Julije Roberts odlučila se na taj korak pogotovo jer ju zabrinjava pomisao da njen osmomjesečni sinčić odraste u svijetu zatrovanom plastikom.

Šokirana spoznajom koliko zapravo plastike ima u kući i koliko svakodnevno plastične ambalaže troši i baca, uvela je cijeli niz promjena, pa je tako jednokratne slamke i čaše za kavu koju obično uzima u omiljenom kafiću zamijenila onima za višekratnu upotrebu koje nosi u torbici. Kupila je i filter za vodu kako ne bi kupovala onu flaširanu, te počela sama spremati obroke umjesto da ih naručuje.

‘Najviše mjesta za promjenu bilo je u kuhinji’, otkrila je dodavši da je ostala zatečena kad je shvatila da kad je riječ o proizvodima za bebe i djecu bitku protiv plastike neće dobiti. Barem zasad. Ipak, to je nije obeshrabrilo, jer iako se nije mogla potpuno osloboditi plastike, svela ju je na najmanju moguću mjeru svugdje gdje je mogla. Savršen primjer ostalima. Zanimljivo, dodala je da je zapravo najmanje posla s izbacivanjem plastike imala u kupaonici, jer je većina ambalaže bila staklena. No i staklo na koncu završi u otpadu, ali danas se pojavljuju rješenja i za to.

Neki kozmetički brendovi već su aktivno počeli plastičnu zamjenjivati ekološki prihvatljivijom ambalažom i provoditi ‘refill’ praksu potonje. Čak i za maskaru, kao recimo Izzy. Ili Rose Hermes sa svojim ponovno punjivim puderom. Zar je tako teško zamisliti da kao što idemo na mljekomat, odemo na maskaro-, pudero- ili kremomat. Naravno, trebat će vremena da takvo što zaživi u praksi.

A što ćemo s modnom industrijom? Drugi najveći zagađivač nakon one naftne ima prste duboko u pekmezu i kad je riječ o zagađenju plastikom. Pogotovo su u tom smislu opasna sintetska mikrovlakna koja filteri naših perilica za rublje ne mogu zadržati pa odlaze u otpadne vode, a potom se ulijevaju u mora i oceane.

Kako su izuzetno tanka, lako završe u probavnom sustavu morskih životinja trujući njihove organizme, a posljedično i naše, ako ih pojedemo. Pionirka ekološki osviještene mode u svakom pogledu je Stella McCartney, a osim organski uzgojenih prirodnih i ponovno upotrijebljenih materijala njene se kolekcije šiju i od reciklirane iz mora izvađene plastike koja se pretvara u Econyl i slične materijale.

Ni Adidas u tom smislu nije ostao inertan, lansiravši svoju Adidas x Parley kolekciju napravljenu od barem 75 posto iz mora reciklirane plastike. Converse je također na popisu brandova koji su to učinili, dok su iz Burberryja poručili da će do 2025. potpuno ukinuti plastiku, bilo kao materijal u njihovim kolekcijama, bilo ambalaži. Osvještavaju se i drugi modni brandovi, tako da se nadamo da ćemo malo pomalo naučiti živjeti ako ne potpuno bez nje, a ono barem s najmanjom mogućom dozom plastike naše svagdašnje.

Piše: Kristina Živković

Foto: Profimedia, Greenpeace, Instagram, product photos

Pročitajte i...

stella mccartney

Stella McCartney i ekipa serije 'Sex Education' snimili genijalnu kampanju o važnosti samopregleda dojki koju morate pogledati

Dizajnerica i glumci hit serije na duhovit su nas način podsjetili na važnost brige o zdravlju

Dossier baloner: burna povijest modnog klasika

Pojavljuje se u proljeće i jesen. Pomalo strog, ali neodoljiv, kako ženama tako i muškarcima

Beyonce i Adidas predstavili novu kolekciju

Posvećena crnim kaubojima i kaubojicama, Ivy Park Rodeo četvrta je kolekcija iz linije Ivy Park nastala u suradnji s Beyonce. Pjevačica je i zaštitno lice popratne reklamne kampanje

Meghaninih 40

Meghan Markle za svoj je 40. rođendan snimila video s komičarkom Melissom McCarthy kako bi promovirala inicijativu 40 x 40 čiji je cilj vraćanje žena koje su zbog Covid krize izgubile posao na tržište rada

Zaronite u stylish ljeto uz novi ELLE koji vas čeka na kioscima

U kolovoškom broju Ellea ugostili smo nove superjunake domaće glazbene scene, razgovarali s Emmom Roberts, ambasadoricom ekskluzivne kolekcije nakita Pretty Woman, proveli superzabavno jutro u čavrljanju s Ivom Kraljević koju ćemo uskoro gledati u premijeri 'Glave lava' na Dubrovačkim igrama - i, 'last but not the least', naše modne i beauty stranice pretvorili u razigranu stilsku odu dugom toplom ljetu!

Nosi se... denim bralette?

Emily Ratajkowsky prošetala se ulicama New Yorka u vrlo hot 'denim na denim' kombinaciji

▲ Povratak na vrh