Sara Renar: ‘Živimo krizna vremena i dužnost mi je progovoriti o tome kroz svoj rad’

sara renar
03.05.2021.

Ekskluzivno za elle.hr, poznata kantautorica otkriva kako žive slobodni umjetnici, zašto želi isključiti komentare na internetu te kako koristi poziciju da je se vidi i čuje kako bi progovorila o problemima današnjice

‘Ne umišljam si da nudim odgovore, ali mislim da je krajnje vrijeme da si počnemo postavljati pitanja’, kaže Sara Renar koja u svojim pjesmama radi upravo to: preispituje međuljudske odnose, vjerovanja, suvremeno kapitalističko uređenje koje prodire u sve sfere života i odnos prema ženama. ‘Šuti i pjevaj’ naziv su i stihovi moćnog naslovnog singla novog albuma ove domaće kantautorice koji progovaraju o ženskom iskustvu izgovarajući riječi koje se govore ženama i o ženama. Povodom izlaska njezina nova albuma porazgovarali smo s glazbenicom o inspiraciji, izazovima pandemijske godine koja je bila osobito teška za umjetnike, o suradnjama s talentiranim ženama te o budućim planovima. Što stoji iza ‘bubblegum estetike s jezivim detaljima’ njezina nova videospota, kako se nosi s mizoginim komentarima na internetu i koji su prvi nastupi kojima se raduje ove godine – pročitajte u nastavku.

U svojim pjesmama progovarate o poziciji žena u društvu, kapitalizmu, religiji, ali i intimnim i prijateljskim odnosima. Pronalazite li inspiraciju općenito u društvu ili u vlastitom iskustvu?

Oboje. Ne možeš pobjeći od svoje okoline, a ni od samog sebe. Društveno i ekonomsko uređenje neposredno utječe i na najintimnije aspekte života pojedinca, ja tu nisam iznimka. Stihovi iz pjesme ‘Šuti i pjevaj’ je kolaž izjava ženama i o ženama, dok je npr. ‘Kapital’ jedna ironična posveta suvremenom Bogu – novcu. U ‘Držali smo se za ruke’, između ostalog,  istražujem položaj umjetnika kroz poligon ljubavne pjesme. Pjesma ‘U što ti vjeruješ’ se bavi naslovnim pitanjem. Ne umišljam si da nudim odgovore, ali mislim da je krajnje vrijeme da si počnemo postavljati pitanja.

Naslovna pjesma ‘Šuti i pjevaj’ kolaž je komentara ispod članaka, gdje se ponekad može pronaći pravi internetski mulj. Kakav je bio stvaralački proces iza te pjesme? Čitate li i dalje komentare?

Tako je, ‘Šuti i pjevaj’ je nastala kao kolaž upravo takvih komentara i rečenica koje žene u svom stvarnom profesionalnom i privatnom životu dožive. Ja sam ih samo malo oblikovala u trominutni pop format. Kasnije sam razmišljajući o glazbenom aranžmanu pomislila da bi bilo sjajno da pozovem još kolegica sa scene da zajedno otpjevamo naslovni stih na što je bio veliki odaziv.

Za videospot sam odmah osjećala da mora raditi Tajana Dedić Starović (Artist at Camera) i taj se spoj Wes Anderson kolorita i bubblegum estetike s jezivim detaljima pokazao kao pun pogodak. K tome je i Barbara Munjas, sjajna kantautorica i moja draga prijateljica došla u visokom mjesecu trudnoće u Banja Luku glumiti u spotu. Pjesma sada ima zanimljivu meta poziciju jer su u komentarima najglasniji i najuvredljiviji upravo oni koji su je zapravo i napisali.

Iako iskreno, razmišljam da posve ukinem mogućnost komentiranja ispod videospota na Youtubeu jer kao administrator kanala osjećam odgovornost za sadržaj komentara ispod videa, a nisam sigurna da želim niti pasivno perpetuirati toksični diskurs.

Foto: Tajana Dedić Starović

Kakve reakcije obično dobivate na takve ‘provokativne’ pjesme? Postoje li neki komentari koji su vam osobito dragi, važni ili motivirajući?

Za sve singlove sa zadnjeg albuma sam dobila najljepše komentare od ljudi putem privatnih poruka. Jedna draga prijateljica, inače i sama poduzetnica mi je napisala: ‘Hvala ti što znaš iskoristiti poziciju na kojoj jesi da te se i čuje’. Nema tog otrovnog komentara na društvenim mrežama koji može zasjeniti nečiju direktnu poruku da ga je pjesma takla. To daje veliku snagu za gurati dalje, pogotovo u razdoblju kada direktni kontakt s ljudima putem koncerta izostaje.

Novi album ‘Šuti i pjevaj’ ste na streaming servisima objavili za Dan žena, što je ujedno i vaš rođendan. Zašto je bilo važno da album bude objavljen baš tog datuma?

Obzirom da je pitanje položaja žene u društvu eksplicitna tema naslovne pjesme i značajan motiv cijelog albuma, Dan žena se činio kao prikladan datum za objavu.

Foto: Marina Uzelac

Tko su vam glazbeni uzori? Imate li neke feminističke?

Bon Iver, Nick Cave, Massive Attack, St. Vincent, Sevdaliza, FKA Twigs, Laurie Anderson, Bjork – sve nabrojane žene su i feministički uzori. Nina Simone je davno rekla ‘dužnost umjetnika je da reflektira vrijeme u kojem se nalazi’. Živimo krizna vremena i osjećam da mi je dužnost progovoriti o tome kroz svoj rad.

S obzirom da živite od nastupa, kako ste proživjeli i preživjeli proteklu godinu? Organizirali ste koncerte Rooftop Sessions za mali krug ljudi… planirate li i ove godine nastaviti s tom praksom ili se nadate i planirate veće koncerte?

Prednost manje produkcije jest da se možeš u kratko vrijeme organizirati i nastupiti. Ako zbrojim sve livestream koncerte, rooftop sessions koncerte i povremene nastupe na otvorenom prošle sam godine uspjela odsvirati 30-ak nastupa što je ogromna brojka za pandemijsku godinu. Osim toga sam ostvarila mini turneju nakon umjetničke rezidencije u Bugarskoj, sudjelovala na rezidenciji u Vojvodini te izvela performans kao pozvana umjetnica na Salonu mladih. Što se ove godine tiče, još uvijek nemoguće je raditi dugoročne planove. Zasad imamo dva datuma nešto većih koncerata: 04. svibnja u Hrvatskom Narodnom Kazalištu, Šibenik te 14.05. na terasi kluba Aquarius u Zagrebu.

Foto: Zvonimir Ferina

Kako žive umjetnici u Hrvatskoj koji žive od svoje glazbe?

Kao freelance glazbenica, kao i ostali freelanceri, imaš s jedne strane prekrasnu slobodu, ali i teret stalne neizvjesnosti te obvezu velike auto discipline ako želiš preživjeti. Tako je bilo prije pandemije, a sada glazbeni umjetnici u Hrvatskoj koji nisu stalno zaposleni, a nisu u gornjem postotku najprodavanijih autora (da bi mogli računati na ozbiljnije tantijeme) žive jako, jako loše. I ne samo glazbeni umjetnici.

Usprkos izdanim albumima, nominacijama i osvojenim nagradama i teškoj situaciji za izvođače prošle godine, namučili ste se dok ste dobili naknadu za glazbenike od Hrvatskog Društva Skladatelja? Što to znači za slobodne umjetnike?

HDS su prošle godine odmah reagirali s fondom za jednokratne potpore, što je naravno pohvalno, no ja i dalje stojim pri tvrdnji da se potpore trebaju dodjeljivati transparentno i po jasno utvrđenim kriterijima. Drugo pitanje je pitanje potpora za samostalne umjetnike, kojih nema niti 1500 u cijeloj državi, a kojom se de facto kažnjavaju oni umjetnici koji nisu dovoljno zaradili prethodnih godina tako da ne mogu ni taj minimalac potpore ostvariti. Uz to, možemo doslovno bacati grah u nebo hoće li se i kada će se te potpore nastaviti – potpora za ožujak nije isplaćena, a mi i dalje nismo u mogućnosti normalno raditi svoj posao.

Problem je što je većina umjetnika toliko zaokupljena vlastitim preživljavanjem da malo vremena i energije ostane za pitanje regulacije strukovnog udruživanja i bavljenja birokratsko – pravnim poslovima, ali već je davno voda došla do grla i bojim se da nema druge nego se aktivirati i tražiti svoja prava.

Je li vas neizvjesnost i nemogućnost nastupa ikad tijekom prošle godine navela da razmotrite vraćanje svojoj struci – arhitekturi?

Radila sam prošle godine kad god se moglo. Međutim potpuna neizvjesnost državnih potpora za umjetnike i drastično smanjena mogućnost naplate nastupa me primorala da se nakratko vratim struci. U razdoblju od kraja studenog do početka travnja ove godine sam radila povremene honorarne poslove u arhitekturi, inače ne znam kako bih preživjela zimu. Napominjem da imam veliku sreću što sam uopće imala tu mogućnost, mnogi moji kolege umjetničkog i humanističkog obrazovanja su u još goroj situaciji.

Surađivali ste na kazališnom projektu sa skupinom Montažstroj i umjetničkim kolektivom SKROZ, te Teatrom poezije. Možete li nam reći nešto više o tim suradnjama?

Interdisciplinarne suradnje su sjajna stvar, kroz njih kao umjetnik rasteš i puno toga naučiš. S Montažstrojem sam i kao pomoć u produkciji i kao izvođač surađivala 2012.-2014. na tri projekta, od kojih je najviše pamtim ‘Mali čovjek želi preko crte’, sjajan hibrid kazališta i koncerta. Suradnja s umjetničkim kolektivom SKROZ me uvela u svijet radio drame i oblikovanja zvuka kroz predstavu ‘Tesla N’ Twain’, a s Tetrom Poezije stalno surađujem na zagrebačkim posvetama Tinu Ujeviću i drugim pjesnicima.

Na posljednjem ste albumu radili s brojnim ženama: producenticom Ivonom Eterović tonotom, redateljica Tajana Dedić Starović režirala je dva spota, Ira Bulić napravila je animaciju za ‘Medeju’, Marina Uzelac fotografiju… kako je došlo do tih suradnji i što vam se u vezi njih najviše svidjelo?

Odabir suradnika i suradnica prvenstveno radim prema intuiciji. Pratim rad banjalučke redateljice i fotografkinje Tajane Dedić Starović otkako je uslikala prekrasne fotografije na jednom našem koncertu u Mostaru prije par godina. Naprosto sam znala da će kad-tad doći do ozbiljnije suradnje i kada sam finalizirala demo verziju pjesme ‘Šuti i pjevaj’ odmah sam je kontaktirala.

Što se suradnje s Ivonom tiče, ključan je bio koncert rap dua Playground Hustle (projekt Ivone Eterović i Magdalene Slović) u KSET-u netom prije pandemije prošle godine. Dugo me nije nečiji live act toliko oduševio kao spoj Magdaleninog plesa i repa i Ivonine produkcije te sam im nakon koncerta prišla i pitala ih za suradnju na pjesmi ‘Kapital’. Malo je reći da me se dojmio Ivonin pristup produkciji i nešto što je trebala biti suradnja na jednoj pjesmi se pretvorila u kompletan rad na albumu.

Do Ire Bulić sam pak došla na Ivoninu preporuku: htjela sam pod svaku cijenu izbjeći klišej u videospotu za pjesmu ‘Medeja’ i činilo mi se da bi jednostavna i efektna animacija bila najprikladnija. Ira je sjajna animatorica i odlično je odgovorila na taj zadatak.

Ira Bulić

A Marina Uzelac je kategorija za sebe. Nešto kao dobri duh alternativne scene – izvrsna redateljica sa zavidnim stažem koncertne i umjetničke fotografije i impresivnim portfoliom videospotova. Surađivale smo, između ostalog, na jednom ad hoc performansu za Salon Mladih na jesen prošle godine, a kada je trebalo osmisliti promotivne fotke i fotke za omota albuma ‘Šuti i pjevaj’ znala sam da je onaj taj mozak i to oko. Sve navedene žene su iznimno talentirane, stručno, entuzijastično i srčano pristupaju poslu i ne daju se smesti pa makar to, kao u npr. Tajaninom slučaju, znači prelazak preko granice pješke s tonom snimateljske opreme. Velika mi je čast što smo surađivale.

Album je tek nedavno objavljen – smijem li pitati što vam je sljedeće u planu?

Za početak, spomenuti koncerti promocije albuma ‘Šuti i pjevaj’ u svibnju. U partnerstvu s LAB 852 i Muzejem općine Jelsa radim na jednom umjetničko-edukativnom projektu ‘Poetska mapa Hvara’, a u suradnji s Teatrom poezije pripremam glazbeno – scenski projekt ‘San i ludilo’ temeljen na stihovima Tina Ujevića.

Uz to me jako veseli konačno u nekom obliku realizirati zajednički nastup s renomiranom DJ-icom Insolate, izdale smo zajednički EP techno glazbe Hyperventilation početkom ožujka, a pandemija nam je pomrsila planove zajedničkih nastupa u inozemstvu, pa sad razmišljamo o drugim oblicima izvedbe.

Razgovarala: Kristina Stakor

Foto: Stella Mesić, Tajana Dedić Starović, Marina Uzelac, Zvonimir Ferina

Pročitajte i...

csilla barath bastajić

Csilla Barath Bastaić: 'Volim ostaviti mobitel i otići u dugu šetnju'

Csilla Barath Bastaić neizmjerno je topla, britka i duhovita osoba, koja za aktualno izdanje Ellea progovara o motivaciji, glumačkom procesu i što radi kad ne radi...

Urša Raukar: 'Ne treba gubiti ideale, bez ideala život nema smisla'

Jedna od najmarkantnijih glumica na kazališnoj sceni, ali i strastvena aktivistkinja srasla sa zagrebačkim ulicama, Urša Raukar beskrajno je inspirativna i topla osoba koja isijava nesalomljivu snagu premreženu iskrenom nježnošću. U intervju za aktualno izdanje magazina Elle progovorila je o dubokoj ljubavi prema kazalištu, gradu i neumornoj vjeri u borbi za svjetliju budućnost…

Hoće li i Britney napokon ispričati svoju verziju priče u intervjuu s Oprah?

Nakon Meghan i Harryja, je li na pomolu još jedan intervju koji bi oborio sve rekorde gledanosti?

monika herceg

(Meta)fizika nježnosti Monike Herceg: 'Riješiti kompleksan problem iz fizike na isti je način kreativno kao napisati pjesmu'

U povodu najnovijeg literarnog pohoda Monike Herceg, ovaj put na daske zagrebačkog HNK, otvaramo teme stvaranja i postajanja, buđenja i utjehe, praznine svemira i bezgraničnih prostranstava ljudske mašte s jednom od najzanimljivijih (i hiperaktivnih) spisateljica suvremene književne scene. Donosimo vam isječak intervjua iz aktualnog izdanja Ellea kojeg možete potražiti u prodaji na svim kioscima!

Ana Petričić Gojanović, PR stručnjakinja: 'Kolege su mi druga obitelj'

Ana Petričić Gojanović s PR i kreativnom agencijom PRiredba studio stoji iza brojnih evenata i kulturnih događanja za pamćenje, a za našu rubriku Elle Active podijelila je svoja razmišljanja o karijeri i stilu, ali i o tome što je potrebno Zagrebu nakon razornih potresa

▲ Povratak na vrh