Kako se nositi s tjeskobom dok gledate u lice nesigurnoj budućnosti?

03.03.2021.

Pokušavati se pretvarati da je sve u redu kad očito nije samo nam povećava osjećaj tjeskobe. Kako stati na kraj anksioznoj spirali?

Ogromne su turbulencije iza nas, ali čak i dok se hvatamo za svaki pozitivni pomak prema nekoj vrsti normale u svojoj svakodnevnici, znamo da smo daleko od stabilnosti i da nam još slijedi vrlo zahtjevan period kojemu ne naziremo kraj. Prema našoj maloj anketi provedenoj na Elle Instagramu najviše se prstića aktiviralo upravo na pitanje ‘Osjećate li anksioznost kad razmišljate o budućnosti?’ i čak se 59% klikova izjasnilo da im je pogled u budućnost opterećen tjeskobom. S obzirom na sve što se događalo i što se događa, brojka je čak razmjerno malena, a ako pripadate anksioznoj većini, mi smo ovdje da vam kažemo da je to sasvim u redu te da je zadnja stvar koja će pomoći smanjiti tjeskobu pokušati je negirati, zanemariti ili potisnuti. Pokušavati se pretvarati da je sve u redu u trenucima kad to očito nije istina samo produbljuje i produljuje osjećaj tjeskobe. 

Tjeskoba je afektivni naboj koji ispod titrave površine sakriva druge emocije, misli i doživljaje s kojima nam je teško suočiti se ili ih naprosto ne uspijevamo sagledati u klasteru najrazličitijih osjećaja koji nas opsjedaju. Kako bismo tjeskobu olakšale, za početak je moramo znati odvojiti od sebe, shvatiti da nije riječ o racionalno utemeljenoj reakciji na stvarnost te da su katastrofičarske vizije koje dolaze s tjeskobom nestvarne i predimenzionirane. Kako rastaviti anksioznost na proste faktore koje možemo procesirati i, po mogućnosti, izbaciti iz sistema? 

Etikete su zakon 

Poricanje je definitivno kontraproduktivno, nema potrebe da sebi ili drugima lažete o vlastitim doživljajima, fake it til you make it samo će usporiti ili posve onemogućiti da se osjetite bolje u doglednoj budućnosti. Stoga imenujte svoj strah, naglas ili napismeno, nalijepite riječi na nejasne osjećaje da biste vidjele da nisu veće od vas. Izbacite iz sistema što osjećate, čega se bojite – koliko god možete, kako god zvučalo i što god sadržavalo, nemojte se cenzurirati. Kad čujete ili vidite o čemu je riječ, stvarne dimenzije će postati jasnije, kao i konkretniji sljedeći koraci koje trebate poduzeti. 

The present is a present 

Jes, jes, svaki samoprozvani guru i svaki treći feelgood Insta-post kaže da trebate prebivati u sadašnjosti kao da je to otkrivanje tople vode ikada ikome pomoglo. Ali stvar je upravo u tome da je anksioznost gotovo uvijek vezana za budućnost (i na specifičan način za prošlost), i kako bismo smanjile osjećaj groze od onoga što slijedi, nad čime po zakonima prirode nikada nemamo savršenu kontrolu. Tjeskoba izaziva izuzetan pritisak na naše tijelo, hormoni stresa nam se rastrče na sve strane i to u trenucima u kojima ih zapravo ne trebamo i nemamo s njima kamo pa rade štetu organizmu. Stoga kad vas uhvati panikica zbog neizvjesnosti, koncentrirajte se na ono gdje ste, što vas okružuje, što vidite i čujete, što možete napraviti za sebe – sada. Jedna je od najjednostavnijih tehnika za anksiozne napadaje imenovati naglas niz stvari koje vidite oko sebe da vam se smiri puls i da sletite u sadašnjost. Imajte na umu da iz sadašnjosti možete djelovati, u budućnost odavde samo možete paničariti. 

Nemojte se zavaravati 

Nije svaki trenutak idealan da izražavamo sve dosege i intenzitete svojih osjećaja i doživljaja, ali socijalizirane smo da se pretvaramo da smo ‘okej’ čak i kad to nema veze s mozgom i potpuno nas uništava. Upravo da biste izbjegle meltdown u potpuno pogrešnom trenutku, suočite se sa svojim osjećajima i prihvatite ih. Ako ste nesretne, ljute, frustrirane, nesigurne, žalosne, vjerujte da niste same u tome, vjerojatno većina ljudi pored kojih prolazite guta neke neugodne osjećaje iza pokeraškog izraza lica. Dopustite si da osjećate to što osjećate i suočite se s time, već taj mentalni zahvat rasteretit će bitan dio pritiska koji osjećate. Štoviše, osim što prakticirate samosvijest, imajte empatiju i suosjećanje prema sebi, razmišljajte kako biste postupale sa sobom da je riječ o vašoj najboljoj prijateljici i tako postupajte sa sobom, zaslužujete to. 

Preuzmite kontrolu 

…koliko je moguće. Naime, problem je upravo u tome da nikada nije posve moguće, a u posljednjih godinu dana osjetile smo nove dimenzije gubitka kontrole kakvima se nismo nadale. I to je sada tako. I nije u redu. Ali ono što možemo učiniti je preuzeti kontrolu nad nekim stvarima i u tome pronaći osjećaj sigurnosti i smirenja. Ako je to kontrola nad time da dobro doručkujete svaki dan, to je sjajno, uživajte u tom doručku maksimalno. Neka bude proteinski bogat, sa svježim voćem i cijeđenim sokom i dodatkom kurkume (koja je, usput budi rečeno, prirodni antidepresiv). Ako želite drugi posao, odvojite svaki dan petnaestak minuta za to da ga tražite. Ako strahujete za zdravlje, vlastito ili bliske osobe, pronađite male rituale koji mogu pomoći da se ne osjećate kao da vam je situacija posve izmaknula kontroli. 

Tjeskoba je neugodni afektivni klinč, ali suočavanje s njome može nam pomoći da shvatimo što nam se zapravo događa i doista nas osnažiti – ne zato što ćemo naučiti kako je se riješiti, nego zato što ćemo je moći ponijeti, umjesto da ona nosi nas. 

Piše: A.F.

Fotografije: Profimedia

Pročitajte i...

Marinella Matejčić, udruga PaRiter: 'Šalje se poruka da je žena tijelo koje je dozvoljeno dirati jer će to proći nesankcionirano'

S Marinellom Matejčić, voditeljicom programa za ženska prava i reproduktivnu pravdu u udruzi PaRiter razgovarali smo o problemu seksualnog nasilja nad ženama, ali i patrijarhalnim obrascima, tabuima i ostalim razlozima koji dovode do toga da većina počinitelja ostane nekažnjena

arena centar

#DenimDay obilježen je i u Arena Centru, a brojne javne ličnosti pokazale su solidarnost sa žrtvama seksualnog nasilja

U srijedu, 28. travnja, po prvi je put u Hrvatskoj obilježen Denim Day u organizaciji magazina Elle Hrvatska i uz podršku centra Ženska soba, a u kampanju se uključio i Arena Centar koji je pozvao posjetitelje da 29. travnja snime #denimselfie u Arena Centru i iskažu solidarnost sa žrtvama seksualnog nasilja. Pozivu su se odazvale i osobe iz javnog života, među kojima i Tihana Harapin Zalepugin, modni urednik i stilist Saša Joka, Youtuberica Lorin Nukić...

denim day

Glumice, dizajneri i brojni drugi na #DENIMDAY iskazali podršku žrtvama seksualnog nasilja

Jučer, 28. travnja, po prvi je put u Hrvatskoj obilježen Denim Day u organizaciji magazina Elle Hrvatska i uz podršku centra Ženska soba. Nošenje trapera zadnje srijede u travnju svake godine međunarodni je simbol prosvjeda protiv okrivljavanja žrtava u slučajevima silovanja ili seksualnog napada. Inicijativu su sudjelovanjem u virtualnoj kampanji podržale i brojne javne ličnosti – Ida Prester, Lana Puljić, Ana Bacinger, Ivana Roščić i mnogi drugi

Snimi #denimselfie u Arena Centru i podrži žrtve seksualnog nasilja!

Jučer, 28. travnja, po prvi je put u Hrvatskoj obilježen Denim Day u organizaciji magazina Elle Hrvatska i uz podršku centra Ženska soba. Nošenje trapera zadnje srijede u travnju svake godine međunarodni je simbol prosvjeda protiv okrivljavanja žrtava i destruktivnih mitova o nasilju nad ženama, u obliku silovanja ili seksualnog napada. Inicijativu su sudjelovanjem u virtualnoj kampanji podržale i brojne javne ličnosti – Ida Prester, Lana Puljić, Ana Bacinger, Ivana Roščić i dr., a aktivnosti se nastavljaju i danas jer o ovom problemu treba govoriti svih 365 dana u godini! U kampanju se uključio i Arena Centar u Zagrebu koji poziva posjetitelje da danas, 29. travnja, snime #denimselfie upravo u Arena Centru i iskažu solidarnost sa žrtvama seksualnog nasilja. I danas se traper nosi s višim ciljem!

Denim Day watchlist: Najbolji filmovi o ženskom bijesu

Traperice, kokice i tribute fantastičnim filmskim osvetnicama

ELLE Book Club: Najbolje od post-#metoo literature

Donosimo izbor sjajnih knjiga koje pripovijedaju o traumi, snazi i pronalasku vlastitog glasa

▲ Povratak na vrh