Bajkoviti nadrealizam Tima Walkera

13.05.2020.

Tim Walker je čarobnjak. Na drveću uzgaja kolače, vozi pletene automobile, pod njegovim čarobnim štapićem na fasadama engleskih dvoraca cvjetaju šareni baloni, leteći tanjuri idu u lov na lisice, a dnevnim boravkom kruži Spitfire..

Čarobnjak, da, – ali ne i manipulator. Iako već punih četvrt stoljeća idilične engleske krajolike transformira u zemlju čudesa, a top-modele u vile koje pričaju najnevjerojatnije modne bajke, ništa na njegovim fotografijama nije rezultat sveprisutnih virtualnih alata digitalnog svijeta. “Stablo što raste usred spavaće sobe, dvokrilni avion-baguette, divovski puževi penju se po stropu, čarobna zrcala, žive lutke, stube koje vode u nebo – sve je stvarno“, objašnjava Walker, koji svoje fotografije stvara u sklopu onoga što naziva “parametrima nemogućeg”. Njegov je rad teatralan, graniči s nadrealizmom i – da kažemo ono očito o čovjeku koji je devet perzijskih mačaka obojio u pastelne tonove sladoleda – neizmjerno romantičan. Svaka fantastična scena kreirana je pomoću rekvizita, sve minuciozno konstruirane slike u određenom su trenutku bile “stvarne”. Čak i divovska riba koju je upecala Lily Cole! Jedino što je taj čudesni ulov, realističan i u najsitnijim detaljima, bio oslikan na kartonu. “Ta fizička prisutnost”, uvjeren je Walker, “ključna je za kreativni entuzijazam fotografa i modela, ali i za emotivno čitanje i odgovor gledatelja”.

Slatke sanjarije

Rođen u Londonu 1970., Walker je zanimanje za fotografiju otkrio radeći kao 19-godišnjak na Condé Nastovoj arhivi Cecila Beatona, no njegova fascinacija slikama seže u rano djetinjstvo. “Uvijek sam u dječjim knjigama više volio ilustracije nego same priče”, izjavio je u jednom intervjuu, podsjetivši nas na svoj omiljeni lik, Alisu, koja se dosađivala dok joj je sestra čitala knjigu. “Kakva je korist od knjige kad u njoj nema ni ilustracija ni dijaloga?“ pitala se Alisa prije nego što je zaronila u zemlju čudesa.

I Tim Walker je zaronio u zemlju čudesa – i u njoj ostao. Vođen maštom bez granica, sposoban fascinantnom lakoćom broditi iz jednog svijeta u drugi, i danas s istim žarom kočije pretvara u divovske bundeve, tražeći u fotografiji djetinji entuzijazam, bijeg iz užurbanog, krutog svijeta odraslih. Ekscentrično i sofisticirano, barokno i krcato referencama – od Lewisa Carrolla i Francisa Bacona do Mary Shelley – cjelokupno djelo Tima Walkera ukorijenjeno je u idiličnom, tipično “engleskom” djetinjstvu koje je s bratom i roditeljima proveo na selu. Slika djetinjstva koju opisuje obojena je srećom: “Imali smo crno-bijeli televizor, no rijetko su nam dopuštali da ga gledamo. Roditelji su nas poticali da budemo kreativni, praznike smo provodili vani, maštajući, penjući se po drveću, izmišljajući priče. Oduvijek sam volio prirodu, životinje, kukce, cvijeće… Fotografija je za mene savršen medij, ona mi omogućuje da svijet i dalje gledam istim djetinjim čuđenjem. Ono što time dobivam, neprocjenjivo je.” Njegova majka, autorica 10-ak kuharica, po cijele je dane smišljala recepte pa je Walker, uz kulinarske izraze koje koristi na svakom koraku, sačuvao i djetinji gurmanluk svih osjetila: 2008. napravio je autoportret na kojem pozira u krevetu, okružen sa 80 divovskih torti i kolača. San djeteta očiju većih od trbuha! San koji ga je odveo daleko.

No sklonost slatkim snovima nije mu uvijek išla na ruku. Kada je u dobi od 24 godine, nakon studija na umjetničkom koledžu Exeter, osvojio nagradu na natjecanju za mlade modne fotografe i otišao u New York kako bi asistirao najvećem od najvećih, Richardu Avedonu, iskustvo je bilo slatko – i kratko. Nakon deset mjeseci dobio je otkaz. “Avedon je htio ljude koji reagiraju čim pucne prstom. Morao si biti brz, jako, jako brz… A ja sam uvijek bio previše spor, prevelika sanjalica”, prisjeća se Walker, kojemu je rad s Avedonom bio neprocjenjiva lekcija iz komunikacije. ˚Dva modela ušla bi u studio u crnim odijelima, a on bi im ispričao priču u kojoj su one ‘crne vrane koje sjede na grani, a grana pukne’. Davao je modelima scenarije u koje su se mogli uživjeti i mislim da je to ono što njegove fotografije čini tako nezaboravnim. Ljudi su vrlo nespretni pred fotoobjektivom. Ja, vi, svi smo takvi. Na fotografu je odgovornost da ponudi priču. Ako vam kaže da budete crna vrana, to svatko može razumjeti i odraditi.”

 

Kutija za odijevanje

Prvu modnu priču Walker je snimio sa 25 godina, a u protekla dva i pol desetljeća njegove fantastične modne vizije krasile su stranice gotovo svih najprestižnijih glossy časopisa diljem svijeta. Iako je odmah zaintrigirao modnu publiku, u sam vrh lansirao ga je editorijal sa supermodelima na blatnim poljima Glastonbury Festivala (UK Vogue 1998.), koji je revolucionirao kodove modne fotografije, postavši opće mjesto i česta referenca u recentnoj modnoj povijesti.

No Timovi ambiciozni setovi oduvijek su zahtijevali i ambiciozne budžete. Iako popisi za snimanje – poput onog iz 2005. na kojem se našlo 80 bijelih kunića, 20 balerina, 17 gusaka, 250 nojevih jaja, 20 božićnih drvca, kutija divovskih ruku i bijeli Rolls-Royce – naručiteljima zadaju nemale glavobolje, Walker i dalje ima carte blanche za ostvarivanje svojih vizija. A rezultat je svaki put toliko blizu savršenstva da najveće modne kuće, od Diora i Givenchyja do Lanvina i Mulberryja, redovito apeliraju na njegovu nevjerojatnu kreativnost. Stilizirajući “strašno” da bi postalo “lijepo”, ovaj briljantni kolorist proširio je vizualni svijet Prade, Dolce & Gabbane, Jil Sander i mnogih drugih, a modnu scenu zadužio je i kultnim portretima brojnih dizajnera, poput Albera Elbaza s magarećim ušima u stilu Zekoslava Mrkve ili Alexandera McQueena koji se, poput coutureovskog Hamleta, naslanja na divovsku lubanju…

Unatoč tome što je toliko pridonio modnom dijalogu, Walkeru je moda samo “golema kutija za odijevanje” iz koje stvari ne bira prema etiketama, nego prema boji. Često je i sam od glave do pete u plavoj ili zelenoj, a jedini mu je accessories olovka koju, poput stolara, stalno nosi zataknutu za uho. “Nikada me nije zanimala moda. Zanimaju me ljudi. No modna fotografija omogućila mi je da istražujem svoje snove i fantazije, i to je ono što volim u tom žanru.”

Tim Walker usvojio je kodove modnog svijeta kako bi nam otkrio svoj fantastičan svijet iz bajke, koji prema riječima njegove agentice Camille Lawther “ili obožavate ili mrzite, sredine nema”.

 

Piše: Vladimira Blažević

Fotografije: Instagram

Pročitajte i...

Iskrivljena stvarnost umjetnice Alexe Meade koja će vas oduševiti

Umjetnica čija će vas djela natjerati da se pogledate dva put

Osam dnevnih rituala koji će vas uzemljiti

Udahnite jutarnji zrak, priuštite si čašu vina... Ovi laki zahvati u svakom danu dat će vam potrebnu snagu bez obzira na to u kojoj ste fazi tranzicije u «novu normalu»

Mihaela Krznar fotografija cvijeća

Insta Blic: fotografije koje zrače mirom s potpisom @mihiamelie

10 pitanja za vlasnike najdražih Instagram profila

nova serija nastala po knjizi autorice Liane Moriarty

Ako obožavate Big Little Lies imamo sjajne vijesti za vas

Jedva čekamo jedva čekamo jedva čekamo!

▲ Povratak na vrh