Ivona Šimunović o slikarstvu, inspiraciji i modi

03.11.2020.

"Ova godina nam je donijela nove apetite za životom", kaže dubrovačka slikarica Ivona Šimunović, a mi se ne možemo više složiti. Koji misaoni procesi stoje iza njezinog umjetničkog stvaralaštva, koji su joj izvori inspiracije te kako doživljava modu otkriva u ekskluzivnom intervjuu za ELLE

Slikarici Ivoni Šimunović ova je prevrtljiva 2020. donijela trenutke samoće potrebne za stvaranje, a nastale slike mogle su se do 18. listopada pogledati na samostalnoj izložbi Rascjepi stvarnosti u dubrovačkoj galeriji Dulčić Masle Pulitika. Nakon dugogodišnje pauze od slikarstva, Ivona je doživjela nalet inspiracije i karijerni uspjeh, a o njezinim umjetničkim uzorima, što misli o prisilnim stankama u karijeri i prioritetima te budućim ciljevima pročitajte u nastavku.

Zvijezde iznad

Kustosica Jelena Tamindžija konstatirala je da vaša izložba „Rascjepi stvarnosti“ između ostalog i problematizira „prisilne“ stanke u karijeri koje žene uzimaju kako bi se posvetile majčinstvu i obitelji. Kako ste vi doživjeli tu stanku? Je li ona bila svojevrsni inkubator za buduće ideje koje sada želite prenijeti u svoj rad? Koje vas ideje zapravo sada zaokupljaju?

Razmišljajući o vremenu i okolnostima jedne poprilično duge stanke u svome radu, razmišljam o periodu jednog mira, posve jednog nježnog trenutka od kojeg zapravo imam jedno slatko sjećanje. Za mene je taj period ranog majčinstva bio vrijeme potpune angažiranosti obiteljskim životom u kojem nisam ni pokušavala pronaći balans između slikarstva i trenutnih obaveza oko troje male djece.
Slikarstvo je za mene vrlo ozbiljna stvar, jedan dugotrajan medij koji je u suprotnosti s vremenom i brzinom u kojem živimo. U slikarstvu zakoračujem u jedan drugi prostor, drugu stvarnost, ulazim u dimenziju koja je veća i od mene same, dimenzija koja je naslonjena na psihološke terene lišene svega vidljivog i opipljivog. I upravo zbog toga mislim da je poprilično teško pomiriti te dvije stvarnosti jer nije bilo lako pronaći vrijeme koje je isključivo i samo moje. Slikarstvo se u ranim fazama majčinstva odvijalo jedino u glavi i vjerojatno se taj intenzitet akumulacije nagomilavao kroz cijelo to vrijeme da bi naposljetku rezultiralo jednim ozbiljnim radom, na kraju i samostalnom izložbom Rascjepi stvarnosti. Izložba i jest sam nastavak tog misaonog procesa tako da ono što me i sad zaokuplja jest neprestana nadogradnja i istraživanje tih smjerova koji su nepoznati i koji me uvijek odvode na neka nova mjesta koja nemaju završnu točku.

Clair de Lune

Može li se u tom smislu i ova godina, kada smo svi prisiljeni usporiti, presložiti svoje prioritete i svoju svakodnevicu, smatrati rascjepom stvarnosti?

Sigurno da da jer Rascjepi stvarnosti su priče o promjenjivostima i nepostojanosti svega što nas okružuje. Naš doživljaj vremena u kojem živimo sveo se na odbrojavanje otkucaja nesigurnosti i svih poremećaja u vlastitim životima. Kronike ove godine svima su značile različite stvari, nove situacije kod kuće, neizvjesnosti, gubitke, ali i nove bliskosti, nove energije i svo vrijeme da neke prošle ideje pretvorimo ili redefiniramo u nešto snažno. Ova godina nam je donijela nove apetite za životom, drugačijim životom. Začahurivši se u to vrijeme dobili smo priliku da iznesemo neke duboke osobne priče. Nalazeći se u praznom studiju pribjegla sam jednom intimnom procesu da bi to iskustvo vremena koje i nije osobno moje zabilježila kroz fragmente neke druge stvarnosti. Zatomljivanje slobode što nam je ova godina donijela rezultiralo je rastvaranjem čovjekove psihe i svjesnosti o promjenjivosti  i nestalnosti svega, pa tako i nas samih.

Kako su se vaši prioriteti presložili? Gdje i kako provodite vrijeme ove godine?

Kako je izložba i bila najavljena za 2020. godinu svaki slobodan trenutak, a i one druge sam nekako pokušavala ukrasti za rad. Puno se radilo, pogotovo zadnjih mjeseci pred samo otvaranje, tako da se ova godina za mene presložila u jedan osobni lockdown. Priroda ovog posla i jest samoća, rad i disciplina pa uz posao muzejskog pedagoga, djecu i obitelj koji su uvijek prioritet, teško je pronaći vrijeme za slikarstvo, a da bi bila u potpunosti posvećena tome potrebno je ući u jednu vrstu mentalne izolacije tako da su se i neke stvari posložile u moju korist ove godine.

Geometrija nemogućega

Za vas je ova godina bila  iznimno važna u karijeri, s obzirom na samostalnu izložbu u galeriji Dulčić Masle Pulitika. Izložba je nedavno završila, krajem rujna. Kako se osjećate nakon završene izložbe, jeste li zadovoljni recepcijom publike i kritike? Čije vam je mišljenje najvažnije?

Istina, dobila sam priliku predstaviti se po prvi put samostalnom izložbom Rascjepi stvarnosti u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik u galeriji Dulčić Pulitika Masle i izuzetno sam zahvalna i ponosna na to. Uz izložbu su se dogodile divne stvari. Jedna od njih je i suradnja i prijateljstvo s kustosicom Jelenom Tamindžijom koja prati moj rad unazad tri godine i koja je nekako gurala i usmjeravala cijelu priču na pravi put. Tek sad kad je sve prošlo i nekako sleglo i kad čitam komentare svjesna sam da je moje slikarstvo dobro iskomunicirano s publikom, da je netko pronašao svoj odlomak u mojoj priči i da je netko zastao ispred platna i pronašao komadić ljepote koja je njemu bliska. To je nešto što me motivira za daljnji rad i nešto što me čini sretnom.

Jeste li otada bili inspirirani i nastavili stvarati ili je vrijeme za pauzu?

Koliko dugo izostanete iz studija ili koliku uzmete pauzu u radu toliko vam treba da se vratite. Trudim se biti redovito prisutna u tim procesima, a inspiracija nije nešto za čim se puno povodim. Puno bitniji mi je rad i onda kada vam se ne radi i kad ste prazni treba upotrijebiti sve mehanizme da nešto izvučete. Ako ne ide i ako se izgubite onda je vrijeme za pauzu, jer dođu razdoblja kada nemate što za reći. Ono što mene pokreće i što utječe na sve aspekte moga rada jesu svi doživljaji i situacije koje deponiram u sebi i na neki svoj određeni način ih  kasnije kanaliziram na platno dajući im nove forme i oblike koje do tada nisu imali. To deponiranje možda nekad traje duže iz razloga da i ta ideja ili stvaralaštvo mora doći do određene zrelosti da bi mogla izaći na vidjelo. Trenutno sam redovita u studiju i veselim se novim projektima.

Gdje biste najviše voljeli vidjeti svoje radove?

U svojoj glavi…ha ha. Tamo ih je najteže pronaći. A kasnije kad oni izađu i kad postanu život za sebe imaju neku svoju putanju na koju ja ne mogu utijecati. Ja tu više nisam bitna. Ali da…znam da se pitanje nije odnosilo na to. Jesam li preskromna ili preambiciozna ako kažem da ih zasada želim vidjeti na zidovima neke francuske ili američke galerije? Ne znam.

Tko vam je najveća inspiracija? I u umjetnosti, ali i u životu?

Upravo ovih dana čitam knjigu američke autorice Mary Gabriel „Ninth Street Women“. Definitivno one su moja inspiracija. Lee Krasner, Grace Hartigan, Joan Mitchell, Helen Frankenthaler, Elaine de Kooning. Pet žena koje su se usudile ući u svijetu apstraktnog slikarstva dvadesetog stoljeća kojim su dominirali muškarci. Za mene one su prekretnica. U životu moja obitelj, definitivni pokretač svega.

Gea

Kako život u Dubrovniku utječe na vaše stvaralaštvo? Mislite li da geografska lokacija utječe na nečiji umjetnički izričaj?

Na moj, sigurno da. Ono što mene pokreće i utječe na moj rad jesu doživljaji i situacije nekih stanja iz stvarnosti, iz kojih nastaju moje priče na platnima i blisko su povezana s emocijama na koje utječu boje, mirisi i zvukovi podneblja u kojem živim. Promjenjivost boje mora, promjenjivost boje neba, mirisi i zvukovi koji su u svojoj biti prozirni i nevidljivi postaju za mene jedno svjedočanstvo ljepote koju morate upiti. U nekome će se ta ljepota nataložiti, u nekome ne.

S obzirom da smo na Elle.hr fokusirani na modu, zanima me koliko vam je uopće važna moda u životu? Kako vaše bavljenje umjetnošću utječe na vaš stil?

Kao slikar vjerojatno imam koliko-toliko razvijen senzibilitet za određenu estetiku, tako da postoji jedno koketiranje s modom. Naravno, u fazama. Ima dana kada ću iz svog ormara izvući one neke drage „statement“ komade, a ponekad su rebe (traperice) i majica prisutni danima. Ti dani postaju sve češći i sve duži. Istina, volim popratiti modu, a kako nam sad društvene mreže omogućuju i sam ulazak u ateljee pravih modnih velikana jako mi je zanimljivo pogledati sve te procese nastajanja „krpica“ koje možemo slobodno postaviti na pijedestal koji čini tanku granicu modnog predmeta i umjetnosti. Konkretno mislim na nizozemsku dizajnericu Iris van Herpen. Danas u moru svega i svačega, kada svi sliče jedni na druge lijepo je vidjeti nekog tko će iskočiti sa stilom. A s njim se morate roditi.

Razgovarala: Kristina Stakor

Foto: Katarina Radonić, Miho Skvrce

Pročitajte i...

ponta lopud festival

Čarobna proslava filma, umjetnosti i gastronomije koja se ne propušta: Ponta Lopud Festival

Prvi Ponta Lopud Festival na otoku Lopudu uz seriju filmskih masterclassova oskarovca Pawela Pawlikowskog donosi i filmske projekcije na otvorenom te posebna gourmet iskustva

maria store

Ljeto je stiglo u dubrovački Maria store

Dubrovački Maria store ponovno ugostio limitiranu ljetnu kolekciju Paula's Ibiza španjolskog brenda Loewe

edo murtić

Izložba u čast 100. godišnjice rođenja Ede Murtića uskoro u Meštrovićevu paviljonu

Meštrovićev paviljon, Dom hrvatskih likovnih umjetnika, svoja vrata otvara uskoro za još jednu izložbu koja će svojim opusom ponovno iznenaditi, oduševiti i inspirirati posjetitelje. Velikan hrvatskog apstraktnog slikarstva Edo Murtić uljepšat će proljeće i ljeto u Zagrebu nizom događanja koja se organiziraju u njegovu čast.

tisja kljaković braić

Tisja Kljaković Braić: 'Kad pronađem komadić života, toliko ga pažljivo prenesem u crtež da ne promijenim ni zarez'

Tisja Kljaković Braić poznata je splitska slikarica koja je zahvaljujući svojim karikaturama 'Oni' i sjećanjima na djetinjstvo postala autorica bestselera, a sada će njezini likovi zaživjeti i na kazališnim daskama i ekranu

Izložba koju ne smijete propustiti: Petra Grozaj 'Kaleidoscope'

Što je inspirira u fotografijama slavnih žena, što misli o modi te koji trenuci u životu zaslužuju blistave haljine porazgovarali smo sa slikaricom Petrom Grozaj povodom otvorenja izložbe u Laubi

marina abramović

Marina Abramović kurira online izložbu kojom želi performans približiti svima nama

'The artist is present' dok čekamo da se datoteke pošalju...

▲ Povratak na vrh