Izložba koju ne smijete propustiti: Petra Grozaj ‘Kaleidoscope’

16.04.2021.

Što je inspirira u fotografijama slavnih žena, što misli o modi te koji trenuci u životu zaslužuju blistave haljine porazgovarali smo sa slikaricom Petrom Grozaj povodom otvorenja izložbe u Laubi

Njezine slike često nastaju prema fotografskom predlošku, no zadiru mnogo dublje od njihove dvodimenzionalne pojavnosti i ne trude se realistički prenijeti fotografiju u drugi medij, već odražavaju neka unutrašnja stanja i potragu za našim izvornim licem. Što je inspirira, te što želi prenijeti publici, pročitajte u intervjuu u nastavku. I ne propustite izložbu!

Večeras se otvara vaša izložba u Laubi. Što nam možete reći o izložbi? Hoćete li prikazati nove radove ili se radi o svojevrsnoj retrospektivi dosadašnjih?

Izložba pod nazivom ‘Kaleidoscope’ otvara se u petak 16. travnja i trajat će do 27. travnja 2021. Bit će prikazani novi radovi, te neke slike iz prijašnjeg ciklusa na koje se najnoviji radovi nadovezuju i tvore cjelinu. Kao što sam naziv izložbe kaže, simbolički se radi o pogledu u jedan novi svijet sastavljen od nekih prepoznatljivih elemenata koji se nadopunjuju i tvore novu realnu/nadrealnu stvarnost isprepletenu simbolikom i doživljajima.

‘Bingo’

U vašim su slikama upravo žene protagonistice, ponekad inspirirane nekom ikoničkom fotografijom ili arhetipskom kompozicijom… Što vas inspirira kod tih žena ili referenci? Ili je poveznica zapravo –nepovezana?

Inspiracija je vezana za osobni odraz stvarnosti, unutrašnjih stanja i svijeta oko mene. Ženski portret je u većini, jer to je kao da pišete pjesmu, pišete je iz neke svoje perspektive.

‘Vision of the time machine’

Često se u vašim radovima pojavljuju maske. Je li to svojevrsna kritika današnjeg društva ili odraz nekog unutarnjeg stanja?

Više se radi o jednom stanju društva iz perspektive promatrača, ali i sudionika. Ne bih rekla da je doslovno kritika. Maske su svojevrsna metafora za sva naša lica koje prikazujemo u životu, što prikazujemo u u društvu, što u nekoj privatnoj atmosferi, je li to isto… u tom dijelu propitujem temu. Na neki način, kao što kažete, radi se o unutrašnjem stanju, istražujem traganje za našim izvornim licem.

Pročitala sam negdje da, premda često slikate prema fotografijama, ne zanimaju vas portreti. Zašto onda slikati prema fotografskom predlošku? Što želite izraziti svojim slikama?

Istina, ne zanima me portretiranje te određene osobe, njene sličnosti, karaktera, osobnosti. Tada bih imala portrete poznatih i nepoznatih ličnosti. Uzimam jedan meni zanimljiv pogled, atmosferu, izraz lica, odraz svjetlosti na sjajnoj tkanini, teksturu, odnosno razne elemente koje povezujem u kadar slike. Portret, fotografija služi samo kao početna točka, ideja, starter za sliku koja postaje svijet za sebe.

‘Goldilocks’

Jedna od vaših najprepoznatljivijih slika ‘Leaving the swamp of waiting’ nastala je prema slavnoj fotografiji supemodela Naomi Campbell i Kate Moss u Versaceovim kreacijama, pa će modni znalci zasigurno prepoznati tu asocijaciju, no naziv daje naslutiti da je vaša inspiracija nešto drugo… što je vas nadahnulo u toj situaciji?

Privukle su me srebrne haljine koje sam željela naslikati, lepršave, a opet poput metala izgledaju čvrsto i neka prijateljska podrška koja je zračila iz atmosfere fotografije. Fascinacija moje unutrašnje djevojčice, koja je poželjela obući tu haljinu, pa sekundarno kroz lik progovara i autoportret. Čekanje u nazivu odnosi se na općenito čekanje, prolazak vremena, čekanje u životu koje nije produktivno, čekanje da se nešto izvana desi pa da budeš sretan i ispunjen, to sam nazvala slikovito ‘močvarom’. Napuštanje ‘močvare čekanja’ je jedan svečani trenutak.

”Leaving the swamp of waiting’

Kako gledate na modu i modnu fotografiju?

Na modu gledam kao na jedan svijet za sebe, insprativan, neke stvari u modi i modnoj fotografiji su umjetnost i to me privlači. Vrhunska izvedba, ideja, volim neke klasike, ali i nemoguće spojeve ulice i glamura. Nedavno sam naišla na Iris van Herpen, haljine inspirirane morskim algama i gljivama ako se ne varam, te materijal printan u 3D. Izvana, laički, nekonstantno pratim zbivanja i hvatam meni zanimljive detalje. Mišljenja sam, da je sve kreativno na jedan način povezano. Inspiracije se preklapaju.

Kakav je odnos publike spram vaših radova? Kakav je danas općenito odnos spram figurativnog slikarstva? Što biste voljeli da publika vidi u vašim radovima?

Generalno rečeno, očit je neki odaziv, to ne mogu osporiti. Drago mi je kada se ljudima slika svidi, svako na različit način doživi sliku ili prepoznavanje u njoj. Zanimljivo je što ljudi komuniciraju, ponekad kroz komentare i doživljaj gledaoca saznam nešto o svojim radovima čega ni sama nisam bila svjesna.

U suvremenom slikarstvu nema podjele u smislu načina na koji slikaš, bitno je da je slika dobra te da na neki način komunicira sa gledaocem. Ja jednako volim Rothka i Martina Edera na primjer. Druga je stvar što se vremenski stilovi izmjenjuju, no i to je možda više stvar prošlosti.  Živimo u vremenu kada je sve ‘u igri’. Bitno je naći svoj izraz u svemu tome.

‘Indian summer’

Iza vas su brojne izložbe, rezidencijalni programi… Koja vam je još neostvarena ambicija?

Kada radim, na neki način stvari se odvijaju ”same od sebe”, možda upravo radi toga nadovezuju ili otvaraju, pa i ne razmišljam o ambicijama u dalekoj budućnosti. Bilo bi dobro recimo imati privatnu galeriju iza sebe, ali to kod nas ne postoji. No u današnje vrijeme, zbog interneta, sve je moguće.

Piše: Kristina Stakor

Foto: Petra Grozaj

Pročitajte i...

edo murtić

Izložba u čast 100. godišnjice rođenja Ede Murtića uskoro u Meštrovićevu paviljonu

Meštrovićev paviljon, Dom hrvatskih likovnih umjetnika, svoja vrata otvara uskoro za još jednu izložbu koja će svojim opusom ponovno iznenaditi, oduševiti i inspirirati posjetitelje. Velikan hrvatskog apstraktnog slikarstva Edo Murtić uljepšat će proljeće i ljeto u Zagrebu nizom događanja koja se organiziraju u njegovu čast.

tisja kljaković braić

Tisja Kljaković Braić: 'Kad pronađem komadić života, toliko ga pažljivo prenesem u crtež da ne promijenim ni zarez'

Tisja Kljaković Braić poznata je splitska slikarica koja je zahvaljujući svojim karikaturama 'Oni' i sjećanjima na djetinjstvo postala autorica bestselera, a sada će njezini likovi zaživjeti i na kazališnim daskama i ekranu

marina abramović

Marina Abramović kurira online izložbu kojom želi performans približiti svima nama

'The artist is present' dok čekamo da se datoteke pošalju...

john pavlish

Godišnjica prve virtualne izložbe u Hrvatskoj obilježava se - izložbom uživo

Virtualna izložba 'Faces, Places, Spaces' – autorski projekt PRiredba studija i fotografa Johna Pavlisha bit će predstavljena uživo u Galeriji Kranjčar na samu obljetnicu

Dirljiva izložba o bolnoj temi endometrioze

Online izložba o bolesti koja pogađa 1 od 10 žena

▲ Povratak na vrh