Revolucija za Oscar: što znači novouvedeni standard inkluzivnosti u kategoriji najboljeg filma?

10.09.2020.

Nakon što već niz godina trpi kritike zbog manjka društvene svijesti, čini se da je Akademija konačno napravila korak prema poticanju veće inkluzivnosti u filmskoj industriji… ali kakav?

Iako je oskarovski red carpet još uvijek jedan od najznačajnijih celebrity modnih događanja u godini, a zlatni kipić i dalje drži status najzvučnije nagrade za filmsku umjetnost zapadnog svijeta, Oscar se kao referenca za posvećene filmofile s vremenom potpuno srozao. Na stranu zasad upitnici oko kvalitete pojedinih produkcija koje ponesu same kipiće, posljednjih godina mnogo je govora o prilično ozbiljnim slijepim točkama koje Akademija demonstrira kada je riječ o inkluzivnosti, od činjenice da su žene potresno podzastupljene u kategorijama koje nisu rodno određene, do #OscarsSoWhite inicijative koja je skrenula pozornost na rasnu pristranost kultne dodjele. No sada, kao dio inicijative Academy Aperture 2025, uvode se novi standardi inkluzivnosti koji će biti na snazi počevši od izdanja 2022. godine. 

Ideja je da će uvođenjem jasnih standarda kada je riječ o prije svega rasnoj, etničkoj te LGBTQ+ inkluzivnosti unutar kategorije nagrade za najbolji film Akademija pomoći osvještavanju unutar industrije koja još uvijek ima ozbiljnih problema s mizoginijom i rasizmom, te da će potaknuti produkcije na pozitivne pomake. Ono što stvar čini malo komičnom jest da je Akademija ove standarde uvela u trenutku u kojem je njihov vlastiti prosjek nominiranih i nagrađenih filmova koje stvaraju predstavnici manjinskih grupa ili koji pripovijedaju perspektivu manjinske grupe na način koji nije povlađujući za dominantnu kulturu – još uvijek poražavajući. Ali, okej, dakle standard inkluzivnosti. Konkretno, standard se sastoji od sljedećega: 

A) Reprezentacija na filmu, teme i narativi 

Ovaj kriterij zahtijeva da se zadovolji barem jedna od navedenih stavki: 

– da je minimalno jedan od glavnih ili značajnih sporednih likova pripadni/ca manjinske rasne ili etničke skupine 

– da barem 30% ansambla manjih uloga čine ljudi koji pripadaju dvjema od navedenih skupina: žene, rasne ili etničke manjine, LGBTQ+ ili ljudi s invaliditetom 

– da je osnovna priča, tema ili narativ filma fokusiran na navedene podzastupljene skupine 

B) Kreativno vodstvo i projektni tim 

Ovaj se kriterij odnosi na ekipu koja stvara film te zahtijeva da se zadovolji barem jedna od sljedećih odredbi: 

– da su barem dvije osobe iz podzastupljenih skupina (dakle, žene, rasne ili etničke manjine, LGBTQ+ te ljudi s invaliditetom) zaposlene na nekima od značajnih pozicija autorskog tima (snimanje, casting direktor, skladatelj, kostimograf, scenograf, pisac…) te da pritom barem jednu od tih pozicija okupira pripadnik rasne ili etničke manjine 

– da barem šest mjesta u „key roles“ ekipi (osim asistenta produkcije) zauzimaju pripadnici navedenih podzastupljenih skupina 

– da barem 30% ukupne ekipe sačinjavaju pripadnici manjinskih skupina 

C) Pristup industriji i prilike 

Ovaj se standard odnosi na otvaranje prilika za ljude koji su na počecima karijere te zadovoljenje ovog kriterija podrazumijeva dvije stavke koje obje moraju biti poštivane: 

– plaćena stažiranja za predstavnike manjinskih i podzastupljenih skupina u kvotama koje su određene s obzirom na veličinu studija ili distributerskih firmi 

– otvaranje prilika za edukaciju i razvoj umijeća u ekipi za pripadnike podzastupljenih skupina 

D) Razvoj publike 

I konačno, kada je riječ o marketingu, PR-u, distribuciji te općenito komunikaciji s publikom, reprezentacija također mora uključivati podzastupljene skupine. 

Zanimljivo je da su kriteriji zaista relativno meki i definitivno dostižni, a da se dežurni dušebrižnici ne moraju početi razbacivati s optužbama za teror političke korektnosti, osobito budući da su kriteriji uvedeni isključivo za kategoriju Najboljeg filma, dok su ostale kategorije netaknute. No dok ovaj potez koji u osnovi nalikuje na logiku afirmativne akcije može potaknuti filmaše da se senzibiliziraju prilikom stvaranja filma i oblikovanja ekipe, teško je zamisliti da će pomak biti tektonski te se čak čini rubno očajničkim potezom eksploatacije trenda i mučne društvene situacije od strane institucije koja se raspada. Ali bolje išta nego ništa, a za cca godinu i pol vidjet ćemo i prve učinke ovih standarda. 

Piše: Ana Fazekaš
Fotografija: Profimedia

Pročitajte i...

Možemo li već pogoditi ovogodišnje Oskarovce?

Jest da je oskarovska sezona još daleko, ali nikada nije prerano za šuškanja o mogućim konkurentima odnosno konkurenticama za zlatni kipić svih zlatnih kipića

Ovi kostimi iz filmova s nominacijama za Oscare su nas inspirirali za nove outfite

Poslovni, svečani te vikend look po uzoru na tri odlična filma!

Alternativne oskarovske nominacije

... budući da američka Akademija nije napravila svoj posao

Kako je Calvin Klein promijenio pristup brenda prema modelima?

Za sve veličine i različite tipove tijela

Koje će se dvije glumice natjecati za Oscar ove godine?

Nakon premijera na filmskom festivalu u Torontu, favoritkinje za Oscar su i više nego jasne

▲ Povratak na vrh