Koji začin pomaže protiv upala, a koje su namirnice dobre za ljepotu i libido?

03.02.2021.

Ljepota i zdravlje dolaze kroz želudac! Koliko su vam poznate dobrobiti začina, napitaka i ostalih prirodnih dodataka prehrani koji nam stižu iz svih krajeva svijeta?

Kraljica zdravlja i ljepote ALOE VERA

Otporna biljka iz porodice ljiljana podrijetlom je s Arapskog poluotoka i istočne Afrike, a uzgaja se u Meksiku i Sjedinjenim Američkim Državama. U mesnatim listovima ovog „pustinjskog ljiljana“ skladišti se voda u obliku gela. Čisti sok pomalo kiselkastog okusa grejpa sadrži više od 75 hranjivih tvari i 200-tinjak aktivnih sastojka, među kojima su minerali, poput kalcija, željeza, kalija i selena, cijela vitaminska abeceda, vlakna, enzimi i antioksidanti. 

Primjena: Tromjesečna konzumacija 30 do 90 mililitara čistog soka ili gela od aloe vere na tašte regulira razinu kolesterola i šećera u krvi, čime se stabilizira apetit i smanjuje potreba za grickanjem između obroka. Usto, ima dokazano protuupalno djelovanje, potiče prirodna obrambena svojstva organizma, ljekovito utječe na crijevnu mikrobiotu i hidratizira organizam.

Začinski antidepresiv KURKUMA

Poznata nam je kao svijetložuti prah intenzivnog mirisa u začinskoj mješavini curryju. Korjenasta biljka iz porodice đumbira omiljeni je začin u indijskoj kuhinji i sastojak ajurvedske medicine zbog brojnih protuupalnih i antioksidativnih svojstva. Njezini prirodni protuupalni sastojak kurkumin zaustavljaju napredovanje upalnih procesa koji bi doveli do kroničnih bolesti, poput artritisa, akni, dijabetesa, dišnih i problema s jetrom. Kurkumin je i prirodni antidepresiv s dokazanim neuroprotektivnim djelovanjem u slučajevima Alzheimera, kroničnog stresa i epilepsije.

Primjena: Uz ostale začine, jelima možete dodati pola do žličicu kurkume. Imate li dentalnih problema, kao što je apsces, otvoren zubni kanal ili slomljen zub, izbjegavajte konzumaciju ovog i ostalih antioksidanta jer potiču bujanje anaerobnih bakterija.

Dobro jutro uz SJEMENKE CHIA

Posljednjih pet-šest godina raste popularnost egzotičnih namirnica prozvanih superhranom, a među njim su i sitne crne sjemenke iz jednogodišnje biljke chiaje podrijetlom iz Srednje Amerike. Energetski koncentrirane sjemenke bile su važan sastojak prehrane Asteka i Maja, koji su im i nadjenuli ime chia, što u prijevodu znači „snaga“. Favoriziramo ih jer obiluju vlaknima i ne sadrže gluten pa su lako probavljive, krcate su omega-3 masnim kiselinama, bjelančevinama, vitaminima i mineralima, a imaju vrlo nisku kalorijsku vrijednost.

Primjena: Prije konzumacije najbolje je namočiti žlicu do dvije sjemenki chia u vodi tijekom dva sata da omekšaju i otpuste enzimske inhibitore zbog koji su još hranjivije. Zatim ih možete dodati uobičajenom doručku ili desertu od šumskog voća, banana i jabuka.

Probiotički napitak KEFIR

Ovaj fermentirani mliječni napitak potječe s visočja između Azije i Europe, gdje je krijepio pastire i gorštake. U usporedbi s jogurtom, kefir je manje omiljen zbog kiselkastog i nešto intenzivnijeg okusa. Za razliku od jogurta, bogatiji je kalcijem i probioticima ili dobrim bakterijama koje pospješuju probavu i jačaju imunitet.

Primjena: S većim ili manjim uspjehom možete ga spraviti dodavanjem kefirskih zrnaca punomasnom kravljem ili kozjem mlijeku. Zrnca su zapravo želatinozne perlice koje sadrže bakterije i kvasce. Stavite ih u čistu staklenu ili keramičku posudu i prelijte mlakim mlijekom. Prekrijte papirnatom salvetom i ostavite na sobnoj temperaturi tijekom 24 sata. Zatim ga možete procijediti i izdvojiti zrnca za sljedeću fermentaciju. Ako vam se rezultat učini sumnjivim, radije ga nemojte konzumirati.

Fermentirani čaj KOMBUCHA

Probiotički napitak s okusom slatkoga gaziranog čaja. Kombucha je azijska gljiva koja sudjeluje u fermentaciji zaslađenog crnog ili zelenog čaja. Simbiotska kultura bakterija i kvasaca pretvara šećer u etanol i octenu kiselinu zaslužnu za kiselkast okus. Iako još nema jednoznačnih dokaza o njegovoj ljekovitosti, tradicionalno se koristi za poboljšanje imunosnog sustava i detoksikaciju, a kažu da nije loš ni za libido.

Primjena: Za razliku od kefira, priprema kombuche dugotrajniji je proces. Nabavite simbiotičku kulturu bakterija i kvasaca koja izgleda kao smeđi sluzavi disk. Dodajte je rashlađenoj mješavini prethodno prokuhanog i zaslađenog crnog ili zelenog čaja. Nakon barem tjedan dana fermentacije napitak možete piti ili ga preliti u hermetički zatvorenu staklenu posudu uz dodavanje šećera i voća po želji pa ostaviti još nekoliko dana. 

Piše: Mihaela Batinić

Foto: Profimedia

Pročitajte i...

Gastro put oko svijeta uz čovjeka koji je postao chef sa samo 15 godina

Vežite pregače - polijećemo! Naš je 'pilot' ovaj put fantastični Gaz Oakley, popularni veganski chef iz Walesa, koji je u kuharici 'Moja zelena kuhinja' sakupio specijalitete, sastojke i arome iz cijelog svijeta

Pet lakih recepata za grickanje bez grižnje savjesti

Jedino što vam posljednjih tjedana osvjetljava život jest lampica frižidera?  Obožavate grickati uz tv usprkos grižnji savjesti koja paralelno gricka vas? A što da netko mahne čarobnim štapićem i – sva krivnja nestane?!

Anti-stres hrana: sve što morate znati o osnovnim učincima prehrane na naše psihičko zdravlje

Nutricionistička psihijatrija otkriva kako pojedine namirnice mogu pomoći u borbi protiv depresije i anksioznosti

Radi li se o slučajnoj sličnosti ili postoji stvarna veza između izgleda hrane i organa?

Mrkva u presjeku nalikuje na šarenicu, orah na mozak, grah na bubrege, no postoji li povezanost osim vizualne sličnosti?

Nevjerojatna transformacija Rebel Wilson: Cijelu 2020. je živjela zdravo, a rezultati nisu izostali

Simpatična 40-godišnjakinja nakon 'liječenja' stresa krafnama odlučila se za holistički pristup i uvela zdrave navike

Kako poboljšati imunitet? Tu su čokolada, češnjak i još pokoji 'adut iz rukava'

Raditi na ojačavanju imunološkog sustava važnije je nego ikad, a poboljšati ga možemo u 5 koraka

▲ Povratak na vrh