Igre gladi

Igre gladi
15.10.2013.

Je li idealna dijeta zapisana u našim 'genima' ili je važnije da je prilagodimo svojim navikama i uskusima?

Prošle godine bili smo u samom europskom vrhu pretilih. Ako pretpostavimo da se barem polovina nas iz petnih žila trudi riješiti problem s prekomjernom težinom i u tome ne uspijeva, očito je vrlo malo dijeta učinkovito.

Idealna dijeta nije zapisana u genima. Mnogo je važnije je li usklađena s našim ukusima i životnim stilom

Možda je problem u “debelom genu”, zamislili su se poduzetni američki genetičari koji su započeli pomodni trend “dijeta prema DNK”.

Čak dvije tvrtke (Interleukin Genetics iz Massachusettsa i Newtopia iz Kanade) propisuju prehrambene i programe vježbanja koji su usklađeni s rezultatima pojedinačnih genskih analiza.

No većina liječnika i nutricionista ne misli da bi takav pristup mogao izazvati “epidemiju” mršavljenja.

Kriv je naš životni stil

Ugledni američki liječnik Michael L. Dansinger smatra da je za našu debljinu genetika odgovorna samo 10%, a 90% odgovornosti snosimo sami zbog svog životnog stila.

Za gubitak suvišnih kilograma mnogo je važnija brzina mršavljenja nego količina istopljenih kilograma

Dansinger je bio jedan od autora poznatog istraživanja objavljenog 2005. u časopisu The Journal of the American Medical, u kojem se uspoređivala učinkovitost četiri najpoznatije dijete, Atkinsonove, zonske, dijete Ornish i Wight Watchers.

Nijedna se nije pokazala mnogo učinkovitijom od druge, a za uspješnost svake bila je presudna odlučnost ispitanika da u tome ustraju.

Dansinger iz toga zaključuje da nam idealna dijeta nije zapisana u genima. Smatra da je mnogo važnije je li ona usklađena s našim prehrambenim ukusima i životnim stilom.

Kako izbjeći jo-jo efekt?

Istraživanje provedeno prije dvije godine u Australiji potvrdilo je da je za gubitak suvišnih kilograma mnogo važnija brzina mršavljenja nego količina istopljenih kilograma.

Konkretno, ispitanici koji su izgubili razumnih 10% tjelesne težine doživjeli su ključnu promjenu u razini leptina, hormona zaduženog za reguliranje teka.

Želite li zadržati liniju, mršavite postupno i sporo, gubeći po 10% težine

U čemu je stvar? Leptin funkcionira poput glasnika između tijela i mozga, točnije hipotalamusa, kojem dojavljuje količinu raspoloživih rezerva energije.

Kako ga proizvode masne stanice, niska razina leptina upozorava mozak da organizmu prijeti manjak pa dolazi do uzbune koja se manifestira kao osjećaj gladi.

Nakon drastično brzog mršavljenja, ne samo da se povećava osjećaj gladi nego dolazi do usporavanja metabolizma pa se tijelo grčevito drži svake kalorije koju dobije.

Jedan od glavnih razloga jo-jo efekta nakon takve dijete upravo je u leptinu. I dok izvana možemo djelovati mršavo, naš “debeli mozak” bombardiraju visoke razine leptina, koji se grčevito želi vratiti na prvotnu kilažu.

Želite li izbjeći jo-jo efekt i zadržati dobru liniju, mršavite postupno i sporo, gubeći po 10% težine. Održavajte tu kilažu pola godine kako bi vam se metabolizam “rekalibrirao” pa se tek onda počnite rješavati sljedećih 10%.

Tekst: Mihaela Batinić
Foto: Getty Images

Pročitajte i...

Adele, jesi li to ti?

Minimalno pedeset, a vjerojatno i više. Toliko je kilograma izgubila britanska pop zvijezda Adelle, koja se topi sa svakim svoji novim Instagram postom…

Vikend dijeta: što trebate znati o načinu prehrane 5:2?

Svi detalji tehnike koja jamči stabilan i vidljiv rezultat

Jeste li čuli za 16:8 dijetu?

Dijeta se sastoji od svakodnevnog posta i umjerenog uživanja u hrani

▲ Povratak na vrh