Ovo je ključni sastojak za vašu savršenu FIT formu

22.02.2020.

Spremni za trening? Ne zaboravite na L-karnitin

Toplo vrijeme i približavanje proljeća znači samo jedno- opet postajemo tjelesno aktivni. Prije nego li odjenete najljepšu trenirku i nove tenisice koje ste kupili kao dodatnu motivaciju za treninge pazite da ste nahranili svoje tijelo i unijeli dovoljno goriva potrebnog za sve napore. Mudar odabir namirnica, dovoljna hidratacija i dodaci prehrani su savršena formula za vašu formu i fit tijelo. Na našoj listi dodataka prehrani L-karnitin drži visoko prvo mjesto- evo i zašto.

Što je L-karnitin?

L –karnitin u obliku dodatka prehrani neprestano plijeni pažnju sportaša, osoba koje žele smršavjeti, ali i znanstvenika. L – karnitin je tvar koja nastaje iz esencijalnih aminokiselina lizina i metionina posredstvom vitamina B6, niacina i željeza. Naše tijelo samostalno proizvodi L-karnitin, no procjenjuje se da biosinteza L-karnitina zadovoljava tek 25 % tjelesnih potreba. Ostalih 75 % unosi se hranom i to prvenstveno putem mesa, a nalazimo ga i u ribi, pšenice, šparogama, avokadu i kikiriki maslacu. Osobe koje mogu profitirati unosom L-karnitina u obliku dodatka su, među ostalim, sportaši i tjelesno aktivne osobe. Niz studija govori u prilog ove supstance kada je u pitanju sportska izvedba, a prema novijim saznanjima čini se da L-karnitin ima svoju ulogu i u oporavku nakon tjelovježbe i očuvanju mišićne mase.

Koja je uloga L-karnitina?

Brojne su funkcije L-karnitina u ljudskom organizmu, a najpoznatija je njegova uloga nosača masnih kiselina kroz staničnu membranu u mitohondrije, gdje se one sagorijevaju i koriste kao izvor energije. Drugim riječima, L- karnitin pomaže tijelu da proizvodi energiju te je nužan za funkciju srca i mozga, kao i za kretanje. Ako nema  dovoljno L-karnitina, masti se ne iskorištavaju za stvaranje energije nego se pojačano talože u mišićima i masnim tkivima, a posljedica je slabost mišića te općeniti osjećaj slabosti. Zaključak: ako redovito vježbamo, pazimo na prehranu i konzumiramo L-karnitin prije ćemo smršavjeti i doći do željenih rezultata.

L-karnitin kao dodatak prehrani za sportaše i rekreativce 

Za L-karnitinom najčešće posežu sportaši. Vjeruje se da je „krivac“ njegove iznimne popularnosti  među ovom populacijom glasina da su dodaci L-karnitnina pomogli talijanskoj nacionalnoj vrsti u osvajanju svjetskog prvenstva u nogometu 1982. godine. Od famoznog prvenstva do danas najuvjerljiviji dokazi na temu L-karnitina govore da ova supstanca pojačava mišićnu snagu te ubrzava oporavak nakon treninga i natjecanja. Zbog toga se smatra da se najveće koristi od uzimanja očituju pri sportovima snage te u manjoj mjeri sportovima izdržljivosti i to osobito ako se uzimaju visoke doze kroz dulji period.

Doziranje i sigurnost L-karnitina

Potencijalni pozitivni učinci karnitina primijećeni su pri relativno visokim dozama, stoga bi oni koji se odluče koristiti L-karnitin u obliku dodatka prehrani trebali uzimati najmanje 500 mg ove tvari nekoliko puta na dan, ovisno o intenzitetu tjelesne aktivnosti. Smatra se da je optimalan unos za ispoljavanje pozitivnih učinaka 1-2 g L-karnitina dnevno.  Valja naglasiti kako je, prema istraživanjima, za djelovanje L-karnitina potrebna aerobna tjelesna aktivnost stoga se L-karnitin preporuča konzumirati barem 30 minuta prije tjelesne aktivnosti.

 

Piše: Aleksandra Milinković

Fotografije: Instagram

Pročitajte i...

Ovo su četiri vježbe koje biste prema Harvardovoj studiji trebali ponavljati svaki dan

Vježbe koje će usporiti proces starenja i poboljšati generalno zdravlje

Koliki je zapravo rok trajanja šminke?

Kladimo se da ste svoju maskaru trebali već odavno zamijeniti....

Kako prilagoditi trening menstrualnom ciklusu?

Sportske aktivnosti možete vrlo lako prilagoditi hormonalnim promjenama

▲ Povratak na vrh