Pole dance: Šipka koja daje snagu i ruši predrasude

09.03.2021.

Ne podcjenjujte moć koju metalna šipka i nekoliko setova čučnjeva mogu imati na fizičko i mentalno zdravlje te dobro raspoloženje

FKA twigs u spotu za ‘Cellophane’ ostavila me bez daha. Sitna žena uspinjući se i vrteći se na metalnoj šipci izgledala je tako moćno, kao da lebdi u bestežinskom stanju, savršeno upravlja vlastitim tijelom i pokretima… a vidjevši kako J.Lo u svojim pedesetima dominira šipkom u filmu ‘Hustlers’ nakon samo mjesec dana priprema, pomislila sam: ‘Ok, J.Lo pleše cijeli život, pa joj treba samo mjesec dana, ako ja krenem sada, do svojih pedesetih ću valjda i ja tako nešto uspjeti izvesti.’ I tako sam krenula.

Kao lijena osoba koja će izmisliti svaku izliku da ne ode na vježbanje, dugo sam vremena tražila neku fizičku aktivnost koja će mi se svidjeti dovoljno da u njoj ustrajem i kada vani lije kiša ili pada snijeg. Na početku prvog treninga dočekalo me 15 ‘marinaca’ nakon kojih su se nanizale serije trčanja u mjestu, skakutanja, čučnjeva, sklekova, trbušnjaka, istezanja, pokušaja špage… do trenutka kad sam smjela dotaknuti šipku, već sam dvaput otrčala u WC jer mi je pozlilo… No zapravo nije bilo uopće strašno, već sam naučila prvu lekciju: nemoj jesti sat vremena prije prvog vježbanja unazad nekoliko mjeseci.

Nakon tog prvog puta dva sam se dana jedva uspijevala spustiti niz stepenice, ali nakon par tjedana redovitih treninga, već sam mogla vidjeti i prve rezultate: osjećala sam se snažnije i energičnije, a i oni čučnjevi su već počeli djelovati.

Na prvom mi je treningu bilo teško, ali istovremeno, osjetila sam neku lakoću, kao da je sav nagomilani stres otišao sa znojem i užurbanim dahom, kao da sam sve frustracije ‘ispucala’ čvrsto se držeći za šipku, pokušavajući se uspeti do vrha. No veselje zbog pronalaska aktivnosti koju ne pokušavam eskivirati ubrzo je pokvarila korona. Nasreću, Jelena i Tina iz studija Pole Dance Phoenix oformile su online grupe i premda nemam šipku kod kuće, imala sam priliku ostati u kakvoj-takvoj formi pod budnim okom instruktorica. No nije se radilo samo o ostajanju u formi. U godini koja mi je, u doslovnom i prenesenom smislu, izmaknula tlo pod nogama i oduzela osjećaj sigurnosti i kontrole, rutina treniranja, fokusiranje na pokret i osluškivanje vlastita tijela pružili su mi onaj minimum kontrole prijeko potreban za osjećaj smirenosti. Vježbanje je postalo prilika da usmjerim svoje misli na nešto drugo ili ih se na sat vremena dnevno oslobodim.

Premda su instruktorice sportskog duha i prije su se bavile drugim sportovima: Jelena sinkroniziranim plivanjem, a Tina jazz danceom i ritmičko-sportskom gimnastikom, naglašavaju da se većina ljudi može baviti pole danceom, a ono što ih je privuklo ovom sportu (i zadržalo) jest što uvijek ima mjesta za napredak i stalno se razvijaju elementi i kombinacije koje još ne znaju. A ovom prigodom odgovorile su mi na par pitanja.

Kome je pole dance namijenjen, a tko ne bi trebao riskirati penjanje na šipku?

Namijenjen je gotovo svima, bez obzira na spol, godine i fizičku spremnost, gotovo svatko se može rekreativno baviti pole danceom u nekom njegovom obliku (pole art, pole sport, exotic pole, acrobatic pole…). Naravno, ukoliko netko ima teže zdravstvene probleme, oštećenje lokomotornog sustava i sl., nije preporučljivo bavljenje ovim oblikom sporta prije savjetovanja s liječnikom ili fizioterapeutom.

Koliko je vremena (i treninga tjedno) potrebno da bi jedan laik imao vještine na šipci poput, recimo, J.Lo?

Za vještine koje je J. Lo pokazala u filmu ‘Hustlers’, nije potrebno previše vremena, za otprilike mjesec dana trening 2 x tjedno, gotovo svatko može steći takve vještine ukoliko to želi.

Zašto, po vašem mišljenju, ima malo muškaraca koji se bave pole danceom?

To je slučaj kod nas u Hrvatskoj, dok je u inozemstvu dosta razvijena muška pole scena i broj muških polera ne zaostaje za ženskim. Prema našem iskustvu, malo muškaraca se kod nas odluči za ovakav sport prvenstveno jer još postoje čvrste predrasude kako je on namijenjen isključivo samo ženama. No polako se te predrasude razbijaju i imamo sve više muških polaznika koji se odlučuju za pole dance.

Koliko kalorija se potroši na jednom treningu? Koji mišići postaju najrazvijeniji?

Tijekom jednog standardnog treninga koji traje sat i pol (90min) potroši se otprilike 500 kalorija. Na šipci se najviše razvijaju mišići trupa, no zato nam samo zagrijavanje prije šipke traje sat vremena, te tako razvijamo cijelo tijelo.

No fizička snaga i fleksibilnost nisu jedini benefiti ni privlačnost ovog sporta. Iz osobnog iskustva znam da već jednosatno zagrijavanje uz pratnju energične glazbe pozitivno utječe na raspoloženje i pomaže fokusirati se na pokrete, te pomaže da se osjećamo bolje u svom tijelu. A da je ples na šipci i moćno oružje protiv trauma, dokazuje i novi Netflixov dokumentarac ‘Strip Down, Rise Up’ koji progovara o ženama koje su prošle kroz traumatična iskustva te uz pomoć plesa probudile svoje tijelo, senzualnost i oslobodile se mračnih trenutaka u svom životu koji su ih dugo držali zarobljenima.

Stoga ako ste u potrazi za novom aktivnošću, kojom biste se oslobodili stresa, povećali fleksibilnost i učvrstili mišiće, možda je vrijeme da razmotrite – šipku!

Piše: Kristina Stakor

Foto: Profimedia, Pole Dance Phoenix

Pročitajte i...

Kako prilagoditi trening menstrualnom ciklusu?

Sportske aktivnosti možete vrlo lako prilagoditi hormonalnim promjenama

marilyn monroe

Kako je Marilyn Monroe održavala svoju figuru pješčanog sata?

Jesu li savjeti jedne od najljepših žena svih vremena primjenjivi danas?

Ljeto se bliži, a vi izbjegavate ogledalo? Vježbajte kao Beyonce i Mark Wahlberg u F45

Znate li da u Zagrebu postoji dvorana Marka Wahlberga za funkcionalne treninge?

Kako ostati fit na zabavan način

Vrijeme je da se prisjetite nekadašnjih vještina i stanete na - role!

Kako Halle Berry izgleda tako fantastično u 50-ima?

Spoiler alert: nisu samo geni u pitanju, već težak rad

Po uzoru na Kate ili Meghan - koji vam stil vježbanja više odgovara

Dvije vojvotkinje, dva sasvim različita pristupa fitnessu

▲ Povratak na vrh