Anatomija stila: The Queen’s Gambit

06.11.2020.

Berlinska kostimografkinja otkriva kako se moda kreće po šahovskoj ploči u ultimativnom serijskom hitu ove jeseni...

Porota se vratila, glasački listići su prebrojani: The Queen’s Gambit najbolja je serija ove jeseni! Ekranizacija napetog romana Waltera Tevisa, u režiji Scotta Franka i s nevjerojatnom Anyom Taylor-Joy u glavnoj ulozi potpuno je pomela konkurenciju i nametnula se kao ‘it’ serija sezone, a pored fantastičnih izvedbi, savršeno izbalansirane estetizacije i naeletrizirane napetosti šahovskih igara (čak i ako ne znate gotovo ništa o šahu), stilska evolucija briljantne protagonistkinje držala sam se prikovane za ekrane. 

Stilistica i kostimografkinja zaslužna za modu u seriji je Gabriele Binder, dizajnerica koja inače živi i radi u Berlinu: „Moja je uloga uvijek povezati se ponovno s pričom kroz odjeću, a prvotni brifing stiže, naravno, iz scenarija. Odmah sam se zaljubila u njega jer je tako pun inspiracije!“, izjavila je za Vogue.  

Polazište za promišljanje ovog segmenta serije bio je, dakako, šah, te je Binder najprije počela proučavati šahiste, tražeći zanimljive karakteristike koje bi mogle informirati stilističke odabire. Zatim je krenula u modnu arheologiju, istražujući vodeće dizajnerske utjecaje razdoblja pedesetih i šezdesetih poput Andréa Courrègesa, ali i tadašnje offbeat ikone poput Jean Seberg i Edie Sedgwick.

Što se tiče rada sa zvijezdom serije, Gabriele je oduševljena: „Ona je čarobna! Ako joj se komad zaista sviđa i misli da je dobra stvar za dobar trenutak, uspijeva i od najsitnije stvari napraviti nešto veliko. U trenu se poveže s odjećom na svome tijelu.“ 

Prvi modni koraci Beth Harmon 

Krajem pedesetih i početkom šezdesetih Beth je na pragu odrastanja, ali između uniformiranog odrastanja u sirotištu i dolaska u suburbiju malog grada u Kentuckyju, njezina je odjeća bezbojna i bezoblična te, kao što će joj mean girls u srednjoj školi rado istaknuti, potpuno passé. 

Njezin je interes za modu rano markiran u seriji, pratimo kako primjećuje razliku između sebe i kolegica u školi, kako najprije pokušava uhvatiti korak s modnim izričajem koji je okružuje, ne toliko da bi se uklopila (jer ipak je to Beth), koliko jer joj njezina kompetitivna priroda ne dopušta da kaska. Beth promatra, uči i najprije replicira, jedna joj je od prvih kupovina odjevna kombinacija koju je vidjela na lutki, no s vremenom se razvija, a prve ozbiljnije modne korake početi poduzimati tek nakon putovanja u New York. 

Karirani svijet 

Spomenuti outfit koji Beth kupuje nakon prve pobjede i zatim nosi kad prvi put upoznaje Bennyja Wattsa nije slučajno karirana haljina preko bijele košulje, štoviše, simbolika je možda malo i previše očita. „Uvijek nastojim zrcaliti što se događa unutar lika s onime što lik nosi, a karirani je uzorak nešto što mi se činilo da će odmah privući Anyin lik budući da će intuitivno izabrati komade koje povezuje sa šahom. Kontrast kariranog uzorka također zrcali i nijanse same igre – odlučan je, ili pobjeđuješ ili gubiš – na način koji primjerice floralni uzorak nema.“ 

Ikone, muze i ‘it’ cure 

Dok je za stil u pedesetima referenca prije svega bila Jean Seberg, koja je, poput Beth, bila pomalo autsajderica, no svakako briljantna žena, karakterna i moćna, usprkos nježnoj fizionomiji. Binder zatim objašnjava kako su lookovi u New Yorku bili inspirirani Edie Sedgwick, dok je kasnije u seriji uvrstila „reference na stil koji je promovirao tada londonski dućan Biba, pokušavajući promatrati rast i razvoj toga stila očima nekoga tko je autsajder, zanimljiva osoba koja ide vlastitim putem.“ Zanimljivo je kako serija u svakom smislu zaobilazi sve ono što je najprepoznatljivije za taj segment američke povijesti, sve s čime Beth, zalijepljena za ploču, ne ostvaruje gotovo nikakvu vezu. Taj tihi kontrapunkt naznačen je i u stilu koji Beth razvija, koji jest stylish, ali nikada ne odudara od njezina karaktera. 

Kontrakultura šezdesetih 

No dok Beth možda nema izravnog kontakta s kontrakulturom koja je obilježila njezino doba i bila bitke na drugim pločama, utjecaj kontrakulture vidljiv je u liku Bennyja Wattsa, kojega s neviđenom mješavinom ljigavluka i seksipila igra Thomas Brodie-Sangster. „Zamislila sam Bennyja Wattsa kao da je možda povezan s Tvornicom Andyja Warhola te da je dio umjetničke i glazbene scene toga vremena. Toliko je drugačiji od ostalih; nije šahovski geek kao drugi muški likovi, na neki je način autsajder kao i Beth. Činilo mi se da su sjajan par.“ 

O ovome bi se dalo diskutirati, ali njegov komični „njujorški kauboj“ stil s nožem za pojasom da se „brani od čega god treba“ svakako dodaje na šarmu serije i pripada nizu neobičnih detalja koji čine ovu produkciju toliko atipičnom i zanimljivom. 

Snaga dobrog T-shirta 

Jednostavna majica kratkih rukava koju Beth nosi prema kraju serije jedan je od favorita stilistice koji se pojavio u čak nekoliko boja, iako je dio toliko opuštenih lookova da ju je lako previdjeti. „Referiraju na Courrègesovu siluetu, jako kul, elegantnu i jednostavnu. Toliko sam voljela ovaj look da sam ga neprestano ponavljala u kombinaciji s različitim jednostavnim hlačama. Beth majicu nosi i sa žutim kariranim kardiganom što je tako slobodan i mladenački look da ga definitivno možemo rekrerati i danas.“ 

Trainwreck fashion 

Kad pratimo njezine najmračnije dane, vidimo Beth u rasulu: tugu liječi noseći kućni ogrtač netom umrle majke Alme, zatim nelagodnom romansom sa sirotim zaljubljenim Beltikom, i konačno neljudskim količinama alkohola i tableta. Njezini elegantni stil zamijenjen je modnim kaosom. 

Pariški hommage 

Na pariškom turniru Beth nosi jedan od najupečatljivijih outfita, zamišljenih kao svojevrsni hommage Pierreu Cardinu i eleganciji toga vremena za koju Binderkaže da „čak više i ne postoji“. Ponovno imamo kontrastne boje i uzorak koji priziva šahovsku estetiku, kroj je jednostavan, a senzualan te apsolutno oživljava na svome modelu. Beth nikada ne nosi suviše otvorene modele, nikada ne preuzima vulgarni seksipil, nego konzistentno drži korak s modernim klasicima. 

Toplina sive tkanine 

Kada igra svoju posljednju partiju u Rusiji, Beth nosi relativno jednostavnu, posve sivu haljinu iza koje je stajala referenca na Bethinu haljinu iz djetinjstva, na koju joj je majka prišila njezino izvezeno ime „kako nikada ne bi zaboravila tko je“. „Boja ove haljine predstavlja Bethin osjećaj ‘doma’. Htjeli smo stvoriti trenutak u kojem može još jednom doći ‘doma’ i zato nosi haljinu iste boje na zadnjem turniru u Moskvi, haljinu koju nosi kad pobjeđuje. Htjeli  smo iskoristiti ovu boju da pokažemo kako se konačno osjeća samouvjereno te zna da je njezina majka uz nju. U tome trenutku, ne boji se čovjeka kojeg se dotad najviše bojala. U početku je to boja koja ju je činila krhkom, a na kraju je ona znak njezine snage.“ Također je zanimljivo kako će nakon neizvjesnosti u tonu sive Beth idući dan zablistati u bjelini… 

Bijela kraljica 

Finalni look u kojem napuštamo Beth u srcu Rusije savršeni je bijeli monokrom koji djeluje kao da je Beth i sama šahovska figura, Dama odnosno Kraljica išetala sa šahovske ploče u svoje novo kraljevstvo. 

Piše: Ana Fazekaš

Foto: Profimedia

Pročitajte i...

rachel green

Povratak u budućnost: Slip haljine koje bi Rachel Green nosila u 2021.

S revivalom devedesetih potražili smo inspiraciju u garderobi modne ikone tog doba: Rachel koju je utjelovila Jennifer Aniston

16 najboljih lookova za Zoom poziv, tj. SAG Awards

Bilo je suza, smijeha i vrhunske mode

Priče o odjeći koju čuvamo

Taman u vrijeme velikog proljetnog pospremanja stiže nova dokumentarna serija na Netflix

Anya Taylor-Joy oduševila u još jednoj Diorovoj kreaciji

I još nekoliko modnih lookova koji nas navode da zaboravimo na pandemiju i da se eventi odvijaju preko Zooma

▲ Povratak na vrh