Intervju s dizajnericom Jil Sander

Jil Sander
12.05.2013.

Kraljica minimalizma Jil Sander u ekskluzivnom intervjuu britanskom Elleu otvoreno govori o odijevanju, o umjetnosti i 30 godina svojeg rada

Prije osam godina Jil Sander napustila je svoj uspješni modni brend i s distance promatrala kako ga vode drugi dizajneri. Sad se vratila, da završi ono što je započela.

Opišite nam, što ste danas odjenuli?
– Crnu dolčevitu, traperice Jil Sander i ručno rađene cipele, vrlo udobne jer sam cijeli dan na nogama pripremajući novu kolekciju.

Imate li u svojoj garderobi neki komad odjeće koji možete odjenuti u svakoj prilici?
– Zapravo, svi komadi u mom ormaru su takvi, osim možda visokih potpetica, koje nosim za večernje izlaske.

Koja tri komada su ključna za vaš stil?
– Bijela košulja, tamne traperice i kaput mornarskog kroja.

Kao svijetli primjer osobe koja izvrsno izgleda bez obzira na godine, kakav je vaš pristup starenju?
– Treba živjeti jednostavno, slijediti svoje snove i ne zaboraviti da nikad ne znamo što nas očekuje. No za mene je najvažnije ostati kreativan. Kreativnost je snažan pokretač. Dok radim, ne mislim na brige.

Zašto je minimalizam danas toliko prisutan u modi?
– U ozbiljnoj ekonomskoj situaciji kakva jest, ljudi se zapravo odlučuju za jednostavnost. Ne vole se “prerušavati” ni pretjerivati..

Zaljubili ste se u minimalizam jer….
– … sam se osjećala bliskom pokretu koji je ono što je bitno pokušao istaknuti redukcijom. Minimalistički umjetnik komunicira svoje stavove ne samo osjećaje. No nisam uvjerena da se bit minimalizma može transponirati u modu, jer moda kreira stvari za svakodnevnu osobnu upotrebu, a ne umjetnička djela.

Kad ste prvi put shvatili da želite biti modna dizajnerica?
– Počela sam odijevati svoju obitelj već kao dijete. No odluka da budem dizajnerica došla je tek kasnije, i to gotovo slučajno. Kao modna urednica bila sam nezadovoljna odjećom koju smo dobivali za snimanja. Počela sam nazivati proizvođače i davala im sugestije. Nakon toga sam otvorila dućan u kojem su moje kreacije bile samo sporedan proizvod. A onda su se stvari zahuktale i sve se počelo razvijati prilično brzo.

Što bi bio najbolji savjet 69-godišnje Jil Sander  25-godišnjoj Jil koja se sprema pokrenuti vlastitu liniju?
– Nije to lako reći, jer svaka intervencija može bitno promijeniti cijelu sliku. A ja sam prilično sretna kako su se stvari odvijale. Ponekad sam možda bila previše zanesena modnom mašinerijom. Možda sam, dok sam bila mlađa, trebala samoj sebi reći da ne trebam brinuti jer stvari na kraju uvijek dođu na svoje mjesto.

Jeste li izvukli neke pouke iz toga što ste napustili svoju marku 2000., a potom i 2004.?
– Uvijek nešto naučite iz važnih životnih trenutaka. Ali situacije nikad nisu iste i nije tako lako kao što se čini primijeniti ono što ste naučili iz zadnje lekcije. No shvatila sam da za sve što čovjek napravi postoji razlog.

Koliko se moda promijenila za vrijeme vašeg izbivanja?
– Zadnje desetljeće bila je faza dezorijentiranosti. Stilski, moda je više nazadovala nego napredovala. Ekonomski, po mom mišljenju, stvari su se jako promijenile. Globalizacija je pokrenula golemo tržište accessoiresa.

Je li Raf Simons bio dobar izbor za Jil Sander?
– Da, jer je iznimno poštovao tradiciju kuće.

Što ste radili kad ste otišli iz mode, ne računajući enormni uspjeh vaše suradnje s brendom Uniqlo…
– Mnogo toga. Proputovala sam Rusiju, Iran, Afriku i Srednji istok, koje sam odavna željela posjetiti, ali nikad nisam pronašla slobodnog vremena da to i učinim. Mnogo sam čitala i više vremena posvećivala svom vrtu, no i dalje sam ostala u dodiru s umjetnošću i svojom profesijom. Trebalo mi je neko vrijeme da odlučim između brojnih ponuda koje sam imala.

Bili ste u Japanu u vrijeme strahovitog potresa 2011. Koliko je to iskustvo promijenilo vaš život?
– U trenutku potresa bili smo u velikom poslu na 30. katu jednog tokijskog nebodera i trebala su nam dva sata da izađemo iz zgrade. Bila sam impresionirana disciplinom Japanaca, koji nisu paničarili, nego su polako silazili, korak po korak, ustupajući mjesto kolegama s drugih katova. No to iskustvo nije promijenilo moj život. Nisam osobito plašljiva osoba i željela sam nastaviti raditi i podijeliti situaciju sa svojim japanskim prijateljima i kolegama.

Koje ste umjetničko djelo prvo kupili?
– Moju ljubav prema umjetnosti potaknuli su pop art i arte povera. Prvo sam kupila djela Andyja Warhola, njegovo cvijeće i Marilyn Monroe u sitotisku.

Opišite nam svoju umjetničku kolekciju…
– Nisam tipična kolekcionarka. Volim otkrivati stvari nasumice. Dugo sam sakupljala djela Imija Knoebela, Roberta Rymana, Cyja Twomblyja, Marija Merza, Jannisa Kounellisa i Eve Hesse. Osjećam se bliska i umjetniku Richardu SerrI. Mnogi od tih minimalističkih umjetnika podrška su mom estetskom pravcu.

Vaš dom zamišljamo kao hram minimalizma, no možda se varamo?
– Da, posve pogrešno. Živim u bijeloj vili s kraja 19. stoljeća koju je sagradio hamburški arhitekt Martin Haller. Unutrašnjost je uredio veliki talijanski dizajner, scenograf, Renzo Mongiardino u renesansnom stilu. Volim izazov koji pruža život u okruženju iz drugog vremena koje podrazumijeva i malo drugačije životne navike jer tako lakše osvijestim sebe i svoje ideje. Povratak kući s posla, u kontekst koji je sasvim drugačiji od moje estetike, djeluje okrepljujuće. Ujutro kad hodam po svom mirnom modernom studiju mnogo sam usredotočenija na posao.

Uz koji ste predmet najviše vezani?
– Ne vežem se posebno za stvari. Kad počinjem novu kolekciju, volim da je studio prazan.

Kad bi u kući izbio požar, što biste spasili da možete uzeti samo jednu stvar?
– Fotografiju svoje majke.

Što vas može nasmijati?
– Najčešće nešto neočekivano.

Što vas čini sretnom?
– Neočekivani osmijeh.

Da niste dizajnerica, što biste bili?
– Arhitektica.

Recite nam nešto što još nikom niste rekli.
– U mladosti sam kratko radila u New Yorku u US Fashion magazinu.

 I na kraju originalno pitanje: koja vam je najdraža boja?
– Bijela.

Tekst: : Rebecca Lowthrope
Foto: Imaxtree.com

Pročitajte i...

Kad bi barem ovako odjeveni muškarci šetali Zagrebom

Odmorite oči na stylish frajerima sa streetstylea Pitti Uomo-a

Neobično lijepa kampanja snimljena na Siciliji

Divni vizuali s potpisom Jil Sander

Raf Simons ponovno surađuje s indie miljenicima

Sprema se suradnja koja će razveseliti fanove dizajnera podjednako kao i fanove dream pop senzacije

▲ Povratak na vrh