Fashion hotlist: Najznačajnije modne dizajnerice u 2020-oj

10.09.2020.

Tko su žene koje predvode trenutno najutjecajnije brendove modnog univerzuma

Ljubavna veza između mode i žena čini se toliko organskom i neupitnom da je lako zaboraviti da je usmjeravanje mode prema ženskoj populaciji notorno moderni fenomen. Također je činjenica da su u novijoj modnoj povijesti često bezvremenski dizajn krojili upravo muški dizajneri i ruku na srce, teško je povjerovati da bi se ijedna razumna žena osudila na neke od sprava za mučenje u koje svakodnevno i svojevoljno uskačemo, ali hélas, to je priroda ljubavi, da se istovremeno osjećamo fenomenalno i izmrcvareno, pa tako vrijedi i za naš passion for fashion! 

No dok su potpisi na modnim komadima koji danas imaju kultni status često nosili muška imena, danas modom sve izrazitije dominiraju žene. Štoviše, danas su žene na čelu nekih od najznačajnijih modnih brendova, zauzimaju većinu uredničkih i novinarskih pozicija u modnim publikacijama te vodeće pozicije najjačih modnih kupaca među kojima su Elizabeth von der Goltz za Net-A-PorterLisa Aiken za Moda OperandiBrigitte Chartrand za SSENSE te Olivia Kim u Nordstrom. Da se razumijemo, žene troše u prosjeku tri puta više na modu nego muškarci što će reći da činimo enormni postotak potrošačke baze koja podržava i održava industriju. 

Istovremeno, statistike ne lažu, a prema podacima Business of Fashion od prije koju godinu samo je 40.2% žena bilo među ispitanim dizajnerima, što nije loš prosjek u društvu koje je još uvijek uvelike patrijarhalno, ali s obzirom na orijentaciju koju moda ima prema ženama, zapravo je zapanjujuće malo. No taj se omjer s vremenom konzistentno mijenja. Među kultnim kućama u posljednje se vrijeme žene nalaze na čelima brendova poput GivenchyChanelPrada i Dior, a među novim zvijezdama u konstelaciji sve je više žena. U to ime, donosimo popis trenutno najutjecajnijih dizajnerica koje mijenjaju modu našega vremena. 

Robyn „Rihanna“ Fenty 

Dizajnerica i osnivačica brendova FentySavage x FentyFenty BeautyFenty Skin

Rihanna je apsolutna sila prirode koja je svoju zvjezdanu karijeru započela, kao što zna svatko tko nije posljednjih petnaest godina proveo u induciranoj komi, kao pop zvijezda. Inspirirana prije svega neistraženim potencijalom populacije koja se, poput nje, bori sa slijepim točkama modne i beauty industrije kada je riječ o tijelima koja nisu u bojama, oblicima i veličinama prosječnog Victoria’s Secret modela, Riri je 2017. pokrenula svoj brend dekorativne kozmetike, nakon čega je uslijedila linija finog donjeg rublja. Kad je izdala Fenty luxury kolekciju, bio je to povijesni moment kad je prva žena, ikad, predstavila kolekciju za LVMH. Među recentnijim pothvatima brojimo i instantno rasprodanu kolekciju obuće u suradnji s Aminom Muaddi, kolekciju naočala i konačno, Fenty Skin kolekciju preparativne kozmetike. 

Simone Rocha 

Kreativna direktorica i osnivačica brenda Simone Rocha 

Simone je fashion royalty, kći britanskog dizajnera Johna Roche i njegove menadžerice Odette, no svoju je prepoznatljivu estetiku razvila samostalno i to u izravnoj komunikaciji sa ženama s kojima je radila u studiju (štoviše, studio je isključivo ženski). Za New York Times izjavila je svojedobno: „Zaista je osnažujuće kada žena dizajnira za žene jer je pretpostavka da će upravo mnoge različite žene biti dio procesa, a kod nas je to zaista i slučaj,“ što recimo u drugim brendovima nije nužno. U svakoj svojoj kolekciji, Rocha istražuje facete i granice ženskosti, inspirirana osobnim pričama kao i bogatom poviješću prije svega ženske izdržljivosti te unoseći te elemente u vlastiti izričaj. 

Maria Grazia Chiuri 

Kreativna direktorica ženskih kolekcija za Dior 

Nakon dugogodišnje suradnje uz bok Pierpaolu Piccioliju za ValentinoMaria Grazia Chiuri sve nas je u pomalo iznenadila kad je napustila poziciju kako bi postala prva ikad žena (!) na poziciji womenswear dizajna u kući Dior! Zaslužna je povratak Diorove kultne saddle torbice koja je hit među celebovima i influencerima te je prošle godine brend pod njezinim vodstvom osjetio povećanje prodaje za čak 15%. No njezin je rad obilježen i izrazitim feminističkim fokusom te je njezino kontroverzno uključivanje feminističkih parola i inspiracija u kolekcije i revije sada već postiglo kultni status, a Chiuri je za svoj angažirani rad prošle godine dobila i Legiju časti od ministrice za ravnopravnost spolova. 

Stella McCartney 

Kreativna direktorica i osnivačica brenda Stella McCartney 

Stella McCartney jedna je od najznačajnijih predstavnica zelenog pokreta u modi te na svakom koraku zagovara održivost u industriji koja se dokazala kao jedna od apsolutno najštetnijih za okoliš uopće u svijetu. Inače članica britanske kraljevske obitelji, što će reći kći Paula McCartneyja, Stella njeguje prepoznatljivu britansku modnu ekspresiju u osnovi, nadograđujući je na različite načine, najrecentnije u fantastičnim streetwear i athletic kolekcijama. 

Clare Waight Keller 

Ex-umjetnička direktorica brenda Givenchy 

Impresivni životopis Clare Waight Keller zasad broji angažman u brendu Calvin Klein, nakon čega je slijedio Ralph Lauren, pa Gucci, neko vrijeme u Pringles of Scotland, zatim trijumfalno vrijeme u Chloé… Šest godina kasnije, objavljeno je da će upravo Clare zamijeniti Ricciarda Tischija na čelu Givenchyja gdje je, pogađate, bila prva žena na poziciji kreativne direktorice! Između ostaloga, Clare potpisuje vjenčanicu Meghan Markle te je njihova modna veza otad neraskidiva. Međutim, prije svega par mjeseci, Waight Keller objavila je da napušta Givenchy, zahvalila je svome timu i izrazila kolika joj je bila čast raditi u toj kultnoj modnoj kući i rekla: „Sada se radujem sljedećoj epizodi u koju ću se upustiti. Ljubav i kreativnost ostaju u središtu svega što radim i svega što jesam, kao i iskrena vjera u dobrotu i hrabrost da ostanemo vjerni svojoj umjetnosti.“ Zasad još ne znamo što je njezin sljedeći korak, ali vjerujemo da će nas još jednom zabljesnuti svojim fantastičnim radom… 

Carly Cushnie 

Dizajnerica i osnivačica brenda Cushnie

Za razliku od Clare koja je karijeru gradila u modnim mega-kućama, Carly Cushnie ubrzo je nakon diplome (i nekoliko nezanemarivih stažiranja u brendovima Proenza SchoulerDonna Karan i Oscar de la Renta) osnovala vlastiti brend s partnericom Michelle Ochs. Nakon čitavog desetljeća suradnje unutar Cushnie & Ochs, Michelle je napustila brend, a Carly je ostala sama s brendom imena naprosto Cushnie, što je nije pokolebalo, štoviše, potaknulo ju je da započne novo poglavlje svojeg modnog putovanja. Posljednjih par godina, uvela je traper u kolekcije, stavila veći fokus na accessoire, a među ambasadoricama njezine beskrajno lake ženstvenosti u dizajnu su Michelle ObamaJennifer LopezAshley Graham i Lupita Nyong’o

Marine Serre 

Osnivačica i reativna direktorica brenda Marine Serre 

Sa svega šest punih kolekcija iza sebe, Marine Serre prometnula se među najpopularnije dizajnerice danas. Njezine tajice, najlonke i bodysuits s printom mjeseca preplavile su instagrame diljem cyber-svijeta, a osim što si gradi ime na zanimljivim uzorcima, razvija prepoznatljivu distopijsku estetiku koja kao da je anticipirala atmosferu ove godine. Marine je staž odradila u Maison MargielaAlexander McQueen i kući Dior, ali dok je bliskost u senzibilitetu s ovim avangardnim dizajnerima očita, njezin je prioritet uvijek bila nosiva moda. „Za mene je važno povezati se sa stvarnošću više negoli s fantazijom,” kaže Marine. Njezina je diplomska kolekcija privukla pozornost niza publikacija, butika te joj donijela ponude iz brendova kao što su BalenciagaOpening CeremonySSENSE i Dover Street Market, što je Marine shvatila kao jasan znak da – se upusti u stvaranje vlastitog brenda. Bila je najmlađa dizajnerica ikad shortlistana za LVMH nagradu za mlade dizajnere, i uz blagoslov Phoebe PhiloKarla Lagerfelda i Nicolasa Ghesquièrea, ponijela ju je doma. Fun fact: u mjesečastom uzorku pojavljuje se i Queen Bey s plesačicama u recentnom filmu Black is King

Aurora James 

Osnivačica i reativna direktorica brenda Brother Vellies 

Aurora James osnovala je Brother Vellies, brend fokusiran na obuću i dodatke, vođena idejom reinterpretacije afričke pustinjske čizme, velskoen, prije svega kako bi podržala južnoafričke, kenijske i marokanske majstore zanata te modele po kojima su poznati. „Mnogo brendova nastoji djelovati na neki način u dobrotvorne svrhe, ali donacije nisu jednako osnažujuće kao osigurati nekome posao,“ izjavila je o misiji brenda. Dizajnerski studiji diljem Afrike inkluzivni su, promoviraju održivost te koriste eko-friendly materijale. Prošla je godina bila najznačajnija u Aurorinoj dosadašnjoj karijeri kad je primila međunarodnu nagradu za dizajn u Kanadi, nakon što je njezine cipele na Met Gali nosila Nicki Minaj. Ubrzo su se njezini modeli pojavili u filmu Queen & Slim te je na screeningu filma čizme nosila Beyoncé, što je definitivni znak uspjeha. 

Emily Adams Bode 

Osnivačica i kreativna direktorica brenda Bode 

Zanimljivost Emily Adams Bode leži u činjenici da je ona posvećena menswear dizajnerica. Ako je probiti se u „ženskim“ kolekcijama i zauzeti mjesto kad si žena teško, zamislite samo kako je u kontekstu „muške“ mode. A s obzirom na to da se krećemo u smjeru uniseks mode, ta distinkcija uskoro neće značiti baš ništa. Zapravo, mi smo totalno spremne nositi ove Bode modele – sutra. Također, njezin je pristup održiv, koristi reciklirane vintage materijale i stvara male kolekcije usuprot fast fashion maniji koja je zahvatila svijet. 

Miuccia Prada 

Kreativna direktorica brenda Prada 

Iako nema ljubiteljice mode koja ne zna apsolutno kultnu Miucciju Prada, mnogi ne znaju da je Maria Bianchi (kako joj glasi originalno ime) zapravo doktorirala političke znanosti i nakon toga neko vrijeme provela kao pantomimičarka i članica Komunističke Partije Italije. Kasnije je izjavila da je upravo moda „šezdesetih bila najgore mjesto za feministkinju“ te se dugo opirala ideji da se pridruži obiteljskom biznisu. Ali ubrzo se ipak odazvala pozivu koji je dugo vremena odgađala, a upravo njezin otpor prema konvencijama i feministički naboj učinile su njezinu modu jednom od naših ultimativnih favorita, bilo da govorimo i Pradi ili Miu Miu. „Želim biti još više dovitljiva, ili teška, ili komplicirana, ili zanimljiva, ili nova,“ kaže Miuccia, i čini se da joj i dalje konzistentno uspijeva. 

Piše: Ana Fazekaš

Fotografije: Profimedia, Instagram

Pročitajte i...

O tetovažama, njihovoj privlačnosti i implikacijama

Iako kultura tetoviranja nikad nije bila popularnija, recentna istraživanja pokazuju da su tetovaže i dalje razlog stigmatizacije, u doslovnom i prenesenom značenju, čak i među samim “kolegama po inku”

Marine Serre F/W 2020: moda s drugog planeta

Sjajna futurewear kolekcija predstavljena u nekoliko kratkih filmova

Filmovi koji su obilježili Manola Blahnika

Brigitte Bardot, James Dean i Bette Davis su među glavnim zvijezdama Blahnikovih favorita

Najseksi video spotovi sa slavnim modelima u glavnoj ulozi

Supermodeli i rock&roll zvijezde imaju dugu povijest međusobnog obožavanja pa ne čudi što su ljepotice s piste često imale glavne uloge u njihovim spotovima. Ovo su najkultniji!

Ovo su četiri vježbe koje biste prema Harvardovoj studiji trebali ponavljati svaki dan

Vježbe koje će usporiti proces starenja i poboljšati generalno zdravlje

▲ Povratak na vrh