Matija Čop: o jedinstvenoj praksi, (ne)vidljivom radu i demistifikaciji inspiracije

09.10.2020.

U povodu samostalne izložbe koja se otvara večeras u HDD-u, razgovaramo s jednim od najintrigantnijih dizajnera suvremene međunarodne modne scene

Kao i njegovih ruku djelo, Matija Čop jedna je od najinspirativnijih ličnosti proširenoga modnog univerzuma. Ususret fantastičnoj multimedijskoj izložbi koja se otvara danas u HDD-u, a na kojoj će prezentirati različite facete svoga razgranatog procesa, umjetnik čiji su radovi zaživjeli na modnim pistama međunarodnih natjecanja, u glazbenim videima superzvijezda poput Lady Gage i Solange te distopijskim prizorima u ekranizacijama “Hunger Games” i “Brave New World” progovara o svojoj impresivnoj karijeri, beskompromisnim izazovima i važnosti nerada u posvećenom radu… 

Čini mi se da u tvojoj praksi i estetici postoji nešto kiborški, počevši od visoke tehnologije u kombinaciji s direktnim kontaktom s materijom, kombinacijom anorganskog i organskog, high-techa i ljudskog dodira. 

Točno! Zadao sam si zadatak već na trećoj godini BA studija da konstruiram odjevno oplošje na potpuno inovativan način u odnosu na tradicionalni sustav i htio sam se odmaknuti od discipline mode ne samo misa- ono nego i tehnički. Tako sam razvio praksu u kojoj uopće ne koristim šivanje, lijepljenje, drapiranje – nikakve tehnike uvriježene u modnom jeziku. Taj svoj sustav nazivam interlocking, a može se usporediti s principom utora i pera u drvenim konstrukcijama. Koristim arhitektonske i vektorske programe, imam skenirano 3D tijelo i onda u programima kao što su Maya, Rhino ili Grasshopper modeliram oblik koji želim, kao malu skulpturu. Taj oblik rastvaram u 2D sliku koja funkcionira kao nešto što bi u tradicionalnom vokabularu bio krojni dio. Ti krojni dijelovi izgledaju kao tisuće komadića slagalice raspoređenih na specifičan način. Upravo mi je tehnološko napredovanje omogućilo da razvijem svoj jezik unutar modnog sustava… Čak ni škare ne koristim u cijelom procesu, nego lasersko rezanje. (smijeh) 

Svidjelo mi se kako si jednom prilikom izjavio da “inspiraciju treba demistificirati”. Što je važno za tvoj proces?

Kad sam se počinjao baviti modom, stalno su mi postavljali pitanje inspiracije, ali ne poznajem koncept u kojem nešto vidim, to me inspirira i onda stvaram prema tome. U meni se akumuliraju doživljaji svijeta koji me okružuje tijekom dana, tjedna, godine, i to potiče i oblikuje moj rad. Nemam striktne reference nego ideje koje želim realizirati pa tražim način na koji ih mogu ispoljiti. Za rad mi je zapravo najvažniji nerad. (smijeh) Moram imati razdoblja nerada dnevno, tjedno… kad se potpuno isključim iz procesa jer ako sam predugo u njemu, više ne znam što radim. Jako sam discipliniran po tom pitanju i mislim da je ključ u ravnoteži, u svim segmentima života, da budemo zdravi i produktivni. Treba osvijestiti i da to što ljudi vide, čini samo mali postotak onoga što je moj rad, a preostalih devedeset posto ostaje nevidljivo: pokušaji, promašaji, pogreške… Najvažniji je jednostavno rad, a nerad je sastavni dio rada. 

Kod tvoje je prakse silno zanimljivo kako se stvari premještaju, adaptiraju različitim kontekstima u kojima razli- čito rezoniraju. Od čega će se sastojati izložba koju pripremaš? 

Izložba je naslovljena “Proces”, kustosica je Tamara Christ, a prikazat će se umjetnička i tehnička dokumentacija moga procesa s fokusom na djelovanje tijekom RCA studija. Zanimljivo je da taj studij potiče istraživanja različitih disciplina, a ja sam izabrao kiparstvo, fotografiju, video i performans te sam potom svoj modni jezik prevodio u druge medije. Upravo će to biti prikazano na izložbi, uključujući skulpture, audioinstalaciju, čak i jednu knjigu. U sklopu završnog rada na studiju se izrađuje portfolio u koji se stavljaju različite reference, skulpture ili slike koje te inspiriraju, ali ja sam to sve htio napraviti sam. (smijeh) Naravno, puno je ljudi s kojima surađujem u procesu jer ne mogu baš sve potpuno sam, primjerice skripte u softveru i programima konstrukcije odjevnih predmeta radio sam u suradnji s Leonidom Krykhtinom iz Zaha Hadid Architects. No ključno je to da prevodeći rad kroz druge discipline naučiš puno o sebi i onome što čini core tvoje prakse. Kad stanem pred materijal koji trebam oblikovati, razraditi koncept i realizirati ideju, ishod se razlikuje ako se medij razlikuje, ali proces je uvijek isti. 

Piše: Ana Fazekaš

Vizuali: ljubaznošću umjetnika; ELLE listopad 2020.

Cijeli intervju sa sjajnim dizajnerom pročitajte u listopadskom tiskanom izdanju ELLE magazina, a onda prošećite na fantastičnu samostalnu izložbu Matije Čopa u zagrebačkom HDD-u! 

Pročitajte i...

Zavirite u Začaranu šumu!

Magični kadrovi snimanja novog modnog editorijala za rođendansko izdanje časopisa ELLE! Zalutajte u vrlo posebno šumsko okruženje...

Bohemian Rhapsody

Lepršave maksi haljine više su od odjeće - one su metafora nesputanog boemskog duha kojeg dizajneri vole interpretirati iz sezone u sezonu

Elle slavi 18. rođendan i daruje vam fantastične poklone!

Naočale Ghetaldus s potpisom Klisab, De’Llure ogrlica, ‘modna biblija’ Louis Vuitton – Catwalk, Avène linija za njegu kože, Borboleta narukvice, 4711 Acqua Colonia Tea Edition mirisi, set šalica s motivom Audrey Hepburn by Kikkerland – darovi su koje možete osvojiti u Elleovu kreativnom natječaju na Instagramu @ellecroatia ! Igrajte se s nama od danas, 26. listopada do 4. studenoga i osvojite ove stylish poklone!

Flying solo

Od bijesne usidjelice do crazy cat lady - solerice tradicionalno nemaju atraktivnu reputaciju, no suvremene studije pokazuju da su najsretnija skupina na svijetu upravo - single žene. U društvu u kojem se čini da je osnovna mjerna jedinica par, ostati slobodan na duge staze još je tabu i dok sve više mladih ljudi napušta uvriježene ljubavne obrasce, a mnogi istražuju aromantični spektar, je li vrijeme da redefiniramo odnos prema sretnom soliranju?

Cancel culture

Je li kultura otkazivanja legitiman način kažnjavanja, nepromišljenih, dijaboličnih i politički nekorektnih, moderna verzija osvetnički nastrojene rulje s vilama ili Ricky Gervais ima pravo kad kaže:“To što ste uvrijeđeni, ne znači da ste u pravu!”

Tko su modne žrtve? I što to žrtvuju?

Mala povijest modnih žrtava

▲ Povratak na vrh