Novi miljenik američke mode: Telfar Clemens

telfar clemens
30.06.2021.

Trebalo mu je petnaest godina da pokori svijet mode. Petnaest godina i jedna revolucionarna 'it' torba koja stoji manje od 1500 kuna

Bilo je prilično lako predvidjeti najveće prošlogodišnje šoping trendove. Od tie-dye trenirki i birkenstockica do haljina spavaćica koje su postale hit čim se društvenim mrežama proširila sintagma nap dress – kupci su bili u potrazi za komadima prilagođenim ‘novom normalnom’ u kojima će se osjećati ugodno kod kuće. Kad je krajem 2020. svjetska šoping platforma Lyst objavila da joj je u trećem kvartalu najtraženiji predmet bila torba brenda Telfar, bilo je to nemalo iznenađenje. 

Bushwick Birkin postoji u 17 boja i tri veličine, a uz elegantni dizajn, krasi je i funkcionalnost: u srednju stane laptop, a s velikom možete pobjeći na odmor za vikend

Dok su se druge luksuzne marke borile za opstanak, liberijsko-američki dizajner Telfar Clemens imao je najuspješniju godinu dosad. Na krilima nagrade Vijeća modnih dizajnera Amerike za najboljeg dizajnera accessoiresa i podrške slavnih poklonica poput Due Lipe, Selene Gomez ili Belle Hadid, njegov jednostavni veganski Shopping Bag uzdigao se u rang it torbe. Točka na ‘i’ bilo je njegovo uvrštavanje na Oprinu listu najdražih predmeta u 2020., nakon čega je stavljen u prodaju na Amazon i odmah rasprodan.

S više od 200 milijuna pratitelja, Selena Gomez uvelike je pridonijela svjetskoj popularnosti kultne torbe

Priča Telfara Clemensa sve je samo ne tipična. Kad je 2005. ušao u modne vode, bilo mu je samo 19 godina, a njegove su kreacije bile sušta suprotnost svemu što se prodavalo u dućanima. Petnaest godina poslije Clemens je utjelovljenje svega onog što moda danas očajnički želi biti: pristupačna, demokratična, inkluzivna. Ono što ga je nekada kočilo u konačnici je pridonijelo razvoju njegova brenda.

Sin liberijskih imigranata, queer, rođen u Queensu već je u startu bio autsajder u modnoj industriji, koja je još bila jako bijela, građanska i nesklona promjenama. Premda minimalističke uniseks kreacije kojima od početka afirmira svoju ‘postidentitesku’ estetiku nisu impresionirale njujorški modni establišment, oko brenda se odmah počela okupljati zajednica istomišljenika, studenata i umjetnika, mahom pripadnika LGBTQ zajednice, Crnaca i Latinoamerikanaca.

Iako danju kreira, a noću radi kao DJ, Telfar Clemens vjeruje u sebe i čvrsto se drži načela da sami moramo biti promjena koju želimo vidjeti u svijetu.

Posljednji detalji prije predstavljanja kolekcije koja mu je 2017. dala vjetar u leđa i priskrbila nagradu CFDA/Vogue Fashion Funda u iznosu 400.000 dolara

NE ZA VAS, ZA SVE

Clemensov je slogan ‘Not for you, for everyone’. On želi stvarati odjeću u kojoj će se prepoznati svi oni koji su obično isključeni iz modnog miljea. Prve pohvalne kritike stigle su mu 2015. iz američkog Voguea, a dvije godine poslije kada su se, potaknuti Trumpovim mizoginim, rasističkim i klimatoskeptičnim ispadima, mladi Amerikanci počeli društveno angažirati – i revidirati svoje potrošačke navike – njegov je diskurs naišao na odjek kod generacije Z koja predstavlja golem dio tržišta.

Telfar je postao marka ‘koja se prati’, a s vizibilitetom brenda počeo je rasti i angažman njegova osnivača. Početkom 2017. potpisao je suradnju s lancem brze prehrane White Castle, čija je cjelokupna zarada bila namijenjena za potporu reforme zatvorskog sustava za maloljetnike, a iste je godine postao i laureat CFDA/Vogue Fashion Funda namijenjenog novoj gardi američke mode. Nagradu od 400.000 dolara investirao je u daljnji razvoj Shopping Baga koji je postao temelj njegova carstva.

Uniseks ceker torba od veganske kože s dominantnim logom brenda u kojem se isprepliću C i T ni po čemu nije posebna – i upravo je to temelj njezina uspjeha. ‘Ideja se rodila 2013. uoči Božića’, prisjetio se Clemensov kreativni direktor Babak Radboy u intervjuu za Dazed. ‘Gledali smo kako ljudi izlaze iz Bloomingdale’sa s papirnatim vrećicama krcatim poklonima i zaključili da izgledaju savršeno te da bi oblik odgovarao našim uniseks siluetama. Izmjerili smo njihovu i skrojili svoju.’

Američka kuharska zvijezda korejskog podrijetla Danny Bowien u ulozi modela snalazi se jednako dobro kao za štednjakom

Torba je svjetlo dana ugledala u jesen 2014., a cijena od 120 do 300 eura, ovisno o veličini, odmah ju je učinila vrlo pristupačnom u odnosu na druge slične luksuzne komade. Potražnja neprestano raste, a s njom i zaljubljenost sve šire publike koja je kulminirala prošlog ljeta. Zalihe od 3000 do 5000 komada, dotad dostatne za više mjeseci, odjednom su nestale za nekoliko minuta.

U srpnju, na dan obnove zaliha, već u šest sati ujutro nastala je takva navala da se web stranica brenda srušila. Dok su obožavatelji na Twitteru postavljali memeove prikazujući razočaranje uspavanim alarmima ili sporim prstima, #Telfar je postao treća modna tema u SAD-u. Drugi bi dizajneri likovali zbog toga, no Clemens je bio očajan: ‘To uopće nije naša vibra. Cijeli je smisao te torbe pristupačnost i zajedništvo, a sada je većina ljudi koji je žele ne može dobiti.’

Alexandria Ocasio-Cortez, demokratska kongresnica latinoameričkih korijena, jedna je od brojnih obožavateljica Clemensova dizajnerskog etosa

Suprotno kanonima luksuznog marketinga, Telfarovi komadi nisu dizajnirani kako bi isključivali nego kako bi uključivali, stoga je brend promptno ponudio rješenje: 24-satna slobodna online predbilježba za svaku od 51 inačice torbe (3 veličine u 17 boja) s garantiranim datumom dostave.

BUSHWICK BIRKIN

Torba za one koji vole modu, ali nemaju ni novac ni želju za kupnju klasičnih luksuznih komada – najbolji je opis ovog fenomena, poznatog i pod laskavim nadimkom Bushwick birkinica, koji se referira na bruklinski kvart u kojem se nalazi sjedište brenda i, naravno, na Hermesov bestseler koji se čeka i više godina. Ovaj je komad dizajneru 2020. priskrbio i titulu modnog dizajnera godine koju mu je dodijelio slavni londonski Design Museum, a žiri je u svom obrazloženju naveo da je brend ‘svojim modelima vrhunske kvalitete i iznimne cijene industriji luksuza postavio nove izazove’.

Da je brend Telfar istinska referenca kad je riječ o inkluzivnosti i da njegov osnivač utjelovljuje (ne samo modni) duh vremena, potvrđuje i prestižna lista ‘100 Next’ časopisa Time koja okuplja lidere sutrašnjice. ‘Usred svjetske pandemije koja povećava nejednakosti i sustavnu nepravdu te otvara pitanja demokracije i opstanka planeta, osobe odabrane za ovo izdanje nosioci su nade’, rezimira Time koji u kategoriji inovatora ističe Telfara Clemensa i 15 godina rada koje su prethodile njegovu uspjehu.

Autentičnost i pristupačnost, koji su u samom DNK brenda, pokazali su se lukrativnim: zarada je sa 102.000 dolara u 2016. porasla na dva milijuna u 2019. godini. Podaci za 2020. još nisu objavljeni, ali to je definitivno bila godina ultimativnog medijskog i financijskog uspjeha. Sve za što se Clemens oduvijek zalagao – financijska, rasna i rodna inkluzivnost – postalo je ono što američki modni establišment, zatečen ekonomskim preokretom i zakašnjelim rasnim obračunima, sada očajnički želi prigrliti. Nakon godina obespravljenosti zbog njegova podrijetla, boje kože i sustava vjerovanja, vladari modne industrije praktički bacaju ključeve svog kraljevstva pred Telfara Clemensa. Ali on ih ne želi. On gradi vlastito kraljevstvo.

Piše: Vladimira Blažević

Foto: Profimedia

Članak je objavljen u tiskanom izdanju magazina Elle #224

Pročitajte i...

ivana biočina

O održivoj modi s Ivanom Biočinom: 'Moramo ponovno učiti što znači prirodno, što znači život uz prirodu'

Autorica triju knjiga o modi, Ivana Biočina, svoj teorijski angažman na promicanju ekološke proizvodnje odlučila je osnažiti konkretnim djelovanjem: iz Zagreba se preselila u Podravinu, gdje od prirodnih materijala stvara neodoljive modne kreacije, a u sklopu svog novoosnovanog Instituta održive mode nastavlja s edukativnim djelovanjem

Zaronite u stylish ljeto uz novi ELLE koji vas čeka na kioscima

U kolovoškom broju Ellea ugostili smo nove superjunake domaće glazbene scene, razgovarali s Emmom Roberts, ambasadoricom ekskluzivne kolekcije nakita Pretty Woman, proveli superzabavno jutro u čavrljanju s Ivom Kraljević koju ćemo uskoro gledati u premijeri 'Glave lava' na Dubrovačkim igrama - i, 'last but not the least', naše modne i beauty stranice pretvorili u razigranu stilsku odu dugom toplom ljetu!

Kratka povijest 'summer body' koncepta

Odolijevajući prijetnjama ozonskih rupa i štetnosti UV zračenja, preplanulost je u 20. stoljeću postala obilježje zdravlja i ljepote. Ispruženo, obnaženo, okupano sunčevim zrakama, tijelo je ljeti predmet svih pogleda, no uz ideju prirodnosti i opuštenosti, iza hashtaga #summerbody kriju se i novi izazovi, društveni imperativi te bolna tiranija idealnog tijela -  čvrstog, preplanulog, zavodljivog. Ljeto nas skida, ali oslobađa li nas zaista?

Blurred minds: Mitovi o ženama i alkoholu

S jedne je strane konzumacija alkohola među pripadnicama ljepšeg spola u neprekidnom strmom rastu, a s druge su strane mladi sve skloniji apstinenciji ili minimalizmu… Žive li žene doista (lakše) na alkoholni pogon, koja je logika kontradiktornih trendova i postoji li razlog za zabrinutost?

elle x borboleta

Elle & Borboleta - potražite ekskluzivan ljetni paket s Borboleta narukvicom!

Jednostavne, a efektne, Borboleta narukvice hit su ovog ljeta! Prepoznatljiv leptir na svilenom koncu – Borboleta narukvice – magazin Elle stilski potpisuje kao 'must have' komad nakita. Stoga ne propustite ekskluzivno izdanje Elle x narukvica Borboleta po cijeni od 59,90 kuna na kioscima od 19. lipnja!

elle print

Hot ljeto uz vrući srpanjski Elle!

U novom broju ekskluzivno donosimo intimnu ispovijest australskog modela bez rodnog identiteta, s Ivanom Roščić razgovaramo (ne samo) o snimanju novog filma, otkrivamo pozadinu Netflixove serije posvećene kultnom protagonistu njujorške modne scene 70-ih Royu Halstonu te predstavljamo dvije superhot južnoameričke dizajnerice, kraljicu skupocjenog nakita od bambusa i dijamanata, Silviju Furmanovich, i novu kreativnu direktoricu kuće Chloé, Gabrielu Hearst. Svim čitateljima POKLANJAMO ELLE DECORATION, a za modne šmekere tu je i specijalni ELLE LJETNI PAKET sa superstylish Borboleta narukvicom!

▲ Povratak na vrh