Profesija stilist: Ivana Karapanđa

30.11.2020.

Zanimljiv intervju s predstavnicom renomiranog zvanja koje se ne može "naučiti", za njega ili imaš talent - ili ga nemaš

Prisjetite se malo svojih početaka i prvog editorijala…

Počela sam raditi 2001. godine u redakciji Cosmopolitan i zauvijek sam zahvalna Nadi Mirković, koja je tada bila modna urednica, i Alemki Lisinski, koja je bila glavna urednica, što su mi pružile prvu šansu. Na početku sam stilizirala rubrike izloga i imala manja snimanja za magazine, a styling za prvi editorijal dobila sam nakon osam mjeseci. Taj editorijal mi je još jedan od dražih i nezaboravan. Fotografirala ga je Mare Milin, model je bila Ana Torres, vrlo uspješan španjolski model tog vremena, art director editorijala bio je Saša Šekoranja, a make up je radio Saša Joković. Drago mi se sjetiti s koliko smo entuzijazma radili ta prva snimanja, kako smo maštali i  smišljali što ćemo sljedeće snimati…

Što sve obuhvaća vaš portfolio?

Stilizirala sam brojne editorijale za sva gloss izdanja u Hrvatskoj. Od 2002. sam često bila angažirana za snimanja marketinških agencija, bilo vidio ili foto produkcije, pa sam stekla veliko iskustvo i u tom segmentu. No to više ne radim u tolikoj mjeri jer sam se u posljednje vrijeme, između modnih snimanja, više usmjerila na rad s klijenticama, osobni styling i odabir odjeće za njih.

Može li se taj posao naučiti ili je to isključivo stvar talenta?

Moguće ga je izvježbati ako netko ima malo dara, ali na kraju dana to je ipak vještina koju ili imaš ili nemaš u sebi.

Koju osobinu dobar stilist mora imati?

Fleksibilnost. Styling je živi organizam, podložan je stalnim promjenama kao i život. Netko tko nije fleksibilan i zainteresiran za neprestano učenje i istraživanje nije za taj posao, jer su uvjeti rada često teški pa treba biti i fizički spreman.

U čemu se razlikuje rad za modne editorijale u odnosu na stiliziranje celeba?

Stilizacija je dijametralno suprotna. U stylingu modnih editorijala birate modela prema odjeći, odnosno silueti koju treba pokazati u editorijalu pa bi model trebao interpretirati styling svojom pojavnošću i gardom. Kod celeba je obrnuta situacija, treba smisliti styling u kojem će zvijezda zabljesnuti. Odjeću biram ovisno o građi tijela i stilu u kojem vidim klijenticu i često je najvažnije da ta osoba izgleda vitko.

A kad je riječ o radu na reklamnim kampanjama?

Suradnja u kampanjama je mnogo lakša za stilista jer postoji art director koji ima već odobren imidž i stil kampanje pa je puno lakše nego kad moram početi sama graditi stil. U kampanji pronađem odjeću prema uputi art directora koja je potrebna za određeni vizual. I art directori imaju dizajnerski background pa su komunikacija i rad s njima puno jednostavniji i efikasniji.

Mane vašeg posla su…

Kao freelancer već gotovo dvadeset godina, mogu reći da je jedini problem stilista u Hrvatskoj, koji vidim, malo tržište koje nema snažnu industrijsku proizvodnju koja bi podržavala sve prateće segmente koji bi je servisirali. Tako da smo u ekonomskoj situaciji kao što je ova trenutačna zbog posljedica koronakrize, bez vlastite proizvodne industrije nego sam s marketinškom koja se oslanja na budžete stranih ekonomija, odmah odcijepljeni zbog drastične štednje do koje je neminovno došlo. Mana je i nedostatak trgovina s kojima se može surađivati.

A prednosti?

Prednost je što je posao dinamičan i zanimljiv, surađuje se sa zanimljivim i osebujnim kreativcima te se stalno događa nešto novo.

Vaš najdraži dizajner i kolekcija?

Pierpaolo Piccioli. Gotovo mogu reći da volim sve što je povezano s modom i u svakoj ću kolekciji pronaći nešto što će mi se svidjeti i inspirirati me pa se teško mogu odlučiti koji mi je dizajner najdraži. Možda Pierpaolo zato što je njegov rimski senzibilitet najsličniji mojim idealima o modi, to je interakcija umjetnosti, glazbe i života koji se događa oko nas.

Piše: Jasmina Rodić

Intervju je objavljen u ELLE studeni 2020.

Pročitajte i...

Priča o kupovini jednog planera iliti 'kako se i dalje nadati kad nam opetovano izmiče tlo pod nogama?'

Čak i kada se sve ostalo urušava, nada tvrdoglavo opstaje. Ali što kada bol i strah stvaraju toliku buku da više ne razaznajemo vlastiti glas?

Zvali su ga 'kralj pripijenosti': Jedinstveni uvid u životnu ostavštinu dizajnera Azzedinea Alaïe

U njegov studio ulazimo s uzbuđenjem i respektom - točno je onakav kakvog ga je Alaïa ostavio, s posljednjom haljinom na kojoj je radio izloženoj na krojačkoj lutki. Police i vješalice prepune su odjeće i nedovršenih kreacija, na zidu točno ispred njegova radnog stola obješene su uramljene fotografije njegovih najbližih prijatelja. Tri godine nakon smrti slavnog dizajnera otvaramo vam vrata Fondacije Azzedine Alaïa smještene u istoj zgradi u kojoj je proveo posljednjih trideset godina života

Ožujsko izdanje Ellea je na kioscima!

Novi broj donosi vam pregršt proljetnih poslastica: veliki trend report za predstojeću sezonu, ekskluzivni cover editorijal sa zvijezdom hrvatskog modelinga Daisy, te uzbudljivu novu inicijativu Elle Active posvećenu - ženskoj snazi!

Svestrana umjetnica čije vrijeme tek dolazi: Ona je Heather Phillipson

Multimedijalna umjetnica koja se kreativno izražava skulpturama, glazbom, videom, crtežima i poezijom osvojila je jackpot svijeta umjetnosti: dobila je carte blanche da za britanski Tate realizira rad koji će između ožujka i listopada 2021. biti izložen u galeriji Duveen, u srcu muzeja

Kamala Harris: 'Optimizam je pogonsko gorivo svih mojih borbi'

Karizmatična kalifornijska senatorica indijsko-jamajčanskih korijena preuzela je dužnost američke potpredsjednice i tako postala ne samo prva žena na toj poziciji, nego i prva osoba crne kože i azijskog podrijetla na tako visokom položaju u američkoj politici

▲ Povratak na vrh