Tko su modne žrtve? I što to žrtvuju?

24.10.2020.

Mala povijest modnih žrtava

Zbog nezamislive, gotovo božanske ljepote koja je krasila Mariju Gunning žene su oduševljeno vrištale, a muškarci gubili razum. Potpuno raspamećen i ekstatičan, opijen njezinom izvanserijskom ljepotom, puk bi navodno padao u nesvijest samo pri pogledu na njezin obnaženi gležanj koji bi na trenutak izvirio kada bi podigla svoju balsku haljinu. Onima koje je bilo moguće dozvati svijesti uz malo šećera i vode, Marijin bi postolar, za nekoliko centi, rado pokazao njezine cipele koje su stajale na popravku, a kada bi ljepotica prolazila londonskim ulicama u svojoj kočiji, uz cestu bi se grupirale formacije fanatičnih obožavatelja u nadi da će pogledom, barem na trenutak, okrznuti njezinu čudesnu pojavu. Maria Gunning bila je Marilyn Monroe epohe prosvjetiteljstva. Istinski superstar svoje ere. Zbog sveopće histerije koju je izazivala svojom nadnaravnom ljepotom, Mariju je u stopu pratila naoružana garda tjelohranitelja, a ona je svakoga dana zaljubljeno pogledavala svoj odraz u raskošnom zrcalu zlatna okvira dotjerujući se za svoju publiku. Kožu bi satima premazivala debelim slojem pripravka od olova i vinskog octa kako bi zadržala porculanski bijelu put koja je krasila samo aristokraciju, a zavodljivo crvenilo usana i obraza naglašavala bi kozmetičkim preparatima od žive. Premda u malim, ali svakodnevnim dozama, olovo i živa s vremenom su počeli nagrizati lijepo Marijino lice, zbog čega je ona, kako bi sačuvala svoju slavnu ljepotu, nanosila sve više i više šminke. Njezin beauty režim pokazao se pogubnim, kemijske supstance ušle su joj u krv i izazvale trovanje, a Maria je, prozvana prvom žrtvom taštine, preminula sa samo 27 godina.

No Maria Gunning nipošto nije bila jedina koja je u dugoj povijesti čovječanstva zdravlje (i život) mijenjala za ljepotu. U dostizanju savršene ljepote, čovječanstvo je oduvijek bilo posebno kreativno i uvijek je pronalazilo načine da postigne svoje naume, koliko god oni bizarni, bolni ili smrdljivi bili. Dame iz visokog društva u 18. su stoljeću kožu izbjeljivale teškim metalima iscrtavajući vene plavom olovkom, umjesto prirodnih obrva nosile su nadomjestke napravljene od mišje dlake, frizure su tretirale puderom i svinjskom masti, zbog čega bi se u kosi namnožile kojekakve štetočine, a tijekom noći spavale bi s glavama u krletkama kako bi se zaštitile od najezde gladnih miševa. Viktorijanska je era uzimala pak neke druge žrtve. Zbog naoko elegantnih cipela s visokom potpeticom vrlo uskih kalupa dame su često lomile gležnjeve, a liječnici su zbog popularnosti korzeta izdavali detaljna medicinska uputstva kojima su objašnjavali kako odabrati onaj koji vam neće razmjestiti organe. Zelene balske haljine i elegantne rukavice do lakta koje su se tretirale arsenom izazivale su sljepoću i ludilo, a toksičnoj je nijansi toliko dugo reputacija bila narušena da su čak i švelje u pariškoj radionici Coco Chanel stavile veto na haljine u kobnoj zelenoj boji.

Fenomen modnih žrtava stoga postoji jednako dugo kao i uljepšavanje, no da bi se skovao termin koji danas koristimo, ipak je trebalo malo pričekati. Naime, termin modne žrtve počeo se naširoko koristiti 70-ih i 80-ih, a može se pronaći i u ženskim magazinima 30-ih godina prošloga stoljeća. No tko su modne žrtve danas? I što točno žrtvuju? Zaronite li u virtualno bespuće i konzultirate li neki od urbanih rječnika, pronaći ćete nebrojeno mnogo debata u kojima dominiraju definicije pretežito zaogrnute velom cinizma i površnosti. Ipak, sve imaju nešto zajedničko. Slažu se, naime, da modne žrtve povezuje pretjerivanje, a ono se često vezuje uz suviše servilno slijeđenje hirovitih modnih trendova, bez stava i autentičnosti, zbog čega žrtva konačno izgleda poput istrgnute stranice modnog magazina. U težnji da izgleda stylish i moderno, modna se žrtva zbog svojega pretjerivanja doima potpuno lišenom stila, a njezina slabost i beskarakternost, nedostatak autentičnosti i previše pozornosti usmjerene na vanjštinu postaju predmetom poruge okoline. Osim toga, svi uobičajeni pojmovi modne žrtve slažu se u još jednoj točki: sve one pokorno prate modne diktate, ali u njihovu slijeđenju zalutaju, gubeći pritom vlastitu autentičnost i osjećaj za stil te žrtvujući udobnost ili stanje na kreditnoj kartici. Naravno, one u tom trenutku nemaju pojma da su zalutale, a pretjerivanje pripisuju svojoj kreativnosti, iako u copy-paste maniri robotski slijede diktate hirovite industrije. Definiranje modnih žrtava zapravo ima vrlo malo veze s estetikom. Lišite li odjevne komade njihove simbolike i njihova značenja u tom vremenu, jedino što će vam ostati nije moda nego puka odjeća, roba namijenjena tome da nas sakriva od pogleda i štiti od hladnoće, kiše i drugih vremenskih neprilika. Tako ono što nekoga određuje kao modnu žrtvu nije estetika odjeće koju nosi nego njezino društveno konstruirano značenje.

 

 

Piše: Tina Lončar

Fotografije: ELLE travanj 2020.

Pročitajte i...

Pogledajte "making of" video Elle modnog editorijala snimanog na ulicama Londona

Novi editorijal ultimativna je modna inspiracija koju možete pronaći u novom broju časopisa Elle!

Prosinačko izdanje časopisa Elle vas čeka na kioscima

Ove sezone in su lanci – na torbicama, cipelama i kaputima, a na stranicama novog broja Ellea trudimo se pokrenuti lančanu reakciju dobrog raspoloženja - usprkos svim trenutnim izazovima!

Magična privlačnost Caprija

Mirisi citrusa bude nam želju za putovanjem do plavetnila Caprija...

Njezino veličanstvo čipka

Ženstvena, romantična, po potrebi i fatalna.

Neodoljive romantične bluze

Izdvojili smo iz high street ponude najslađe bluze s volanima, čipkastim ovratnicima, mašnama i puf rukavima

U fokusu: kožne hlače

Zaboravite na kožni catsuit jer stižu cullottes!

▲ Povratak na vrh