Zašto tržište rabljenom odjećom buja dok sve drugo tone?

05.02.2021.

Renesansa cirkularne mode: vremena su se promijenila, a traganje za vintage blagom i kupovinom rabljene odjeće svukli su sa sebe veo srama i zadobili zasluženu popularnost. A, moramo priznati, i ponešto finije „buvljake“.

Nekoć, ne toliko davno da se ne bismo sjećali, modna smo blaga s etiketom nekih drugih vremena tražili na ponekad opskurnim, ali uvijek živopisnim buvljacima i sajmovima na rubovima grada. U maniri Indiane Jonesa, tragajući nepreglednim pustopoljinama rabljenih predmeta, izoštrili bismo sva čula i naoružali se strpljenjem, nadajući se kako će naša ekspedicija uroditi pronalaskom nekog slučajno zalutalog modnog blaga za koje ćemo se potom besramno cjenkati. Nakon mnogo prehodanih kilometara i bespoštednog nadmetanja, navala adrenalina učinila bi svoje, a osjećaj uzbuđenja dosegnuo bi vrhunac kao da smo netom nabasali na arheološko nalazište prepuno rimskih novčića, a ne na iznošenu Chanel torbicu. Doduše, većina tih višesatnih pohoda i neumorna rovarenja po tekstilnim brdašcima, na koncu, ne bi urodila nekim suviše vrijednim ulovom, no više od ičega živjelo se za nadu i taj rijetki trenutak sreće kojim bi nas svemir, tu i tamo, ipak počastio. Iako je ludo uzbudljivo, haračenjem po buvljacima i muvanjem između bezličnih planina kojekakvih predmeta, u kojima čuči sve, od igle do lokomotive, zabavljali su se samo rijetki ekscentrici, modni kolekcionari i vintage entuzijasti, a kupovanje odjeće „iz druge ruke“ bilo je zavijeno velom stigme. No, kako „samo mijena stalna jest“, tako su se vremena promijenila, a traganje za vintage blagom i kupovinom rabljene odjeće svukli su sa sebe veo srama i zadobili zasluženu popularnost. A, moramo priznati, i ponešto finije „buvljake“.

Tržištu rabljenom odjećom svanulo je proljeće. Preprodaja modnih second hand dobara već nekoliko godina proživljava pravu pravcatu renesansu, a recentna istraživanja pokazala su kako raste 21 put brže od tradicionalne maloprodaje, te bi, u sljedećih deset godina, mogla nadmašiti i prodaju ostvarenu u trgovinama brze mode. Također, tržište luksuznih dobara „iz druge ruke“ danas teži 24 milijarde dolara i bilježi četiri puta brži rast od primarnog luksuznog tržišta. No, ljubav prema kožnatim Hermès torbicama i svilenim Louis Vuitton maramama iz sedamdesetih nije se među skeptičnom publikom rodila tek tako, ničim izazvana. Novootkrivenoj strasti prema vintage blagu, koja se probudila među legijama novih kupaca, kumovale su promijenjene životne okolnosti, dramatične transformacije u svijesti potrošača, ali i sveprisutni internet koji je opskurne buvljake, sumnjive preprodavače iz garaže i neorganiziranu e-Bay sekciju zamijenio sofisticiranim virtualnim trgovinama poput američkog The RealReala ili francuskog Vestiaire Collectivea koji nude milijune provjerenih i autentičnih predmeta, bilo da ste u potrazi za dobrom starom birkinicom, vječnim Rolexom ili nekim rijetkim modelom Gucci torbice.

No, cirkularna moda poseban je zamah doživjela u proteklih nekoliko mjeseci. Zbog pandemije koronavirusa, svih popratnih okolnosti te posvemašnje krize koja se uvukla u svaki djelić našeg postojanja, modna industrija našla se na koljenima, a neki posve novi uvjeti života stubokom su promijenili potrošačke navike. Mnoge neovisne brendove, ali i pokojeg modnog giganta, turbulentna je 2020. otjerala u bankrot, butici su ispraznili izloge i vješalice, a rijetka slamka spasa bile su – online trgovine. No, čak se ni virtualne košarice nisu punile nepromišljeno i stihijski, a izbavljenje iz stiska krize brendovi su pronašli u udobnoj kućnoj, sportskoj i casual odjeći koja je jedina mamila kupce da otvore svoje novčanike. Ali, kako to obično biva u životu i krizama, kada jednom smrkne, drugom svane. Tako je u sveopćem potonuću modne industrije isplivao resale. Virtualne trgovine luksuznom robom „iz druge ruke“ niknule su kao gljive poslije kiše, a zajedno s njima u vlak cirkularne mode ukrcale su se i čete novih putnika.

Razloga za tu bujajuću popularnost je, tvrde stručnjaci, mnogo. Promjene su se na modnom obzoru počele kotrljati i prije, a kriza je ih samo ubrzala. Popularnosti cirkularne mode zasigurno je kumovala promjena u svijesti i navikama potrošača. Sve smo svjesniji negativnog utjecaja koji modna industrija ima na okoliš, ali i na radnička prava u zemljama trećeg svijeta, pa nam se kao jedan od imperativa nameće održivost sustava, a samim time i recikliranje i popravak postojećih odjevnih predmeta te produženje njihovog životnog vijeka. Svoj dio kolača u tom procesu nanjušile su, jasno, i velike modne kuće koje, suradnjom s resale trgovinama, kapitaliziraju ono što bi inače završilo kao višak, ali i privlače kupce mlađih generacija koji su najgorljiviji pobornici virtualnog second hand tržišta. Britanska robna kuća Selfridges surađivala je tako s popularnim pariškim Vestiaire Collectiveom, a pokrenula je i vlastiti projekt Resellfridges, Ralph Lauren se povezao sa super trendi Depopom, u želji za promicanjem održivosti s The RealRealom surađivali su i Stella McCartney i Burberry, a na virtualnim policama spomenute platforme danas možete pronaći i sjajne komade iz bogate arhive talijanske kuće Gucci. S pregršt viškova nastalih otkazivanjem narudžbi, upravo su virtualne resale trgovine poslužile kao sjajan izlaz za luksuzne brendove koji su ipak, donekle, uspjeli unovčiti ono što bi inače završilo u skladištu. Ili, još gore, na nekom, ionako zatrpanom, deponiju.

Preprodaja „starih“ odjevnih predmeta i modnih dodataka, dakako, ide i na ruku konzumentima koji prodajom luksuznih komada iz svoje garderobe mogu dodatno popuniti zakržljali kućni budžet, ali i onima koji kupuju jer će na resale stranicama zasigurno proći jeftinije. Uz to, pritom neće uložiti u neku bezvezariju čiji je životni vijek kraći od nekih lockdowna, nego u autentični dizajnerski predmet koji će moći nositi godinama i što neće gubiti vrijednost (a nekim predmetima, s godinama, vrijednost možda i poraste). Naravno, to je nezanemariva prednost virtualnih trgovina imamo li u vidu ekonomsku krizu koja je stigla držeći se rukom pod ruku s pandemijom, zatvarajući mnoge biznise i pustošeći radna mjesta te posljedično utječući na kupovnu moć potrošača. Analitičari tržišta tvrde kako je traganju za savršenim vintage komadima na internetu kumovala i dosada, ali i želja (posebno mlađe generacije Z i milenijalaca) da budžet koji bi inače potrošili na restorane i putovanja preusmjere u vintage komade koje će jednom, ako zagusti, opet moći prodati. Bili konzumenti svjesni svih dobrobiti cirkularne ekonomije ili ne, trend kupovine i prodaje second hand odjeće jedan je od onih koji svakako trebamo potaknuti. Dok planet grca pod milijunima tona tekstilnog otpada, možemo barem nastojati da ga ne gušimo dodatnim slojevima bezvrijedne odjeće koja svakodnevno izlazi iz tvornica. Naposljetku, sve što nam treba ionako već imamo.

Vestiaire Collective

Pariški Vestiaire Collective jedan je od pionira resale pokreta. Osnovan u listopadu 2009. godine, davno prije nego što se vintage fama zahuktala, Vestiaire Collective danas ima urede u Parizu, Londonu, New Yorku, Milanu, Berlinu i Hong Kongu te broji impresivnih devet milijuna članova koji na njegovoj platformi kupuju i prodaju luksuzne odjevne komade. Virtualne vješalice francuske platforme svakog tjedna popuni 40.000 novih odjevnih predmeta i accessoiresa s potpisom, a na njemu je moguće pronaći sve, od ručnih satova i nakita do torbica, cipela i pregršt rijetkih vintage komada na koje ćete teško nabasati na nekom buvljaku.

The RealReal

Američki The RealReal 2011. godine pokrenula je Julie Wainwright, a on je u rekordnom roku postao omiljena shopping destinacija za sve one koji žele provjereni izvor za kupovinu luksuzne mode. Osim poticanja cirkularne ekonomije, upravo je stručni tim koji procjenjuje autentičnost svakog pojedinog predmeta ono čime se The RealReal posebno diči. The RealReal iza sebe ima nekoliko suradnji s velikim modnim imenima, kao što su Stella McCartney, Burberry i Gucci, a danas, osim virtualne trgovine, ima i nekoliko butika u New Yorku, Los Angelesu i San Franciscu.

Resellfridges

Britanska robna kuća Selfridges u sklopu je svoje ambiciozne inicijative za održivost Project Earth u rujnu 2020. godine lansirala i virtualnu platformu Resellfridges. Inicijativa se sastoji od servisa za popravke, posudbu ili kupovinu second hand predmeta, bilo da je riječ o rabljenoj chic haljini s potpisom Gabriele Hearst ili o dobro očuvanoj keramičkoj vazi iz šezdesetih. Još je prerano za prosuđivanje učinkovitosti, ali ovako pedantno raščlanjena inicijativa svakako bi mogla produljiti životni vijek odjeći i tako pridonijeti održivosti sustava.

Rebag

Od svih vintage odjevnih predmeta i detalja, dobro očuvane vintage torbice s etiketom luksuznih modnih kuća posebna su poslastica za sve strastvene ljubitelje mode i predane kolekcionare jer dobar ulov može biti itekako na cijeni. Za tu ljubav zna i Rebag, internetska platforma za kupnju, prodaju i razmjenu luksuznih vintage torbica osnovana u New Yorku 2014. godine. Premda fokusiran na omiljeni ženski modni dodatak, Rebag je s vremenom proširio poslovanje i na drugi accessoires, kao što su rukavice, remenje, nakit, marame, naočale, čak i kišobrani.

Vintage Hub

Iako je dugo kuburio s razasutim proizvodima iz vintage domene, e-Bay ih je konačno odlučio skupiti na jednome mjestu i pokrenuti Vintage Hub. Od Burberryja do Diora, Vintage Hub nudi tisuće sjajnih odjevnih komada i modnih dodataka raznih modnih kuća, a praktična prednost je i to što artikle možete pretraživati po kategorijama, ali i po dekadama, ako vam je od zvučnog imena važnija estetika.

Piše: Tina Lončar

Foto: Profimedia

Tekst je objavljen u magazinu Elle 219, siječanj 2021.

Pročitajte i...

csilla barath bastajić

Csilla Barath Bastaić: 'Volim ostaviti mobitel i otići u dugu šetnju'

Csilla Barath Bastaić neizmjerno je topla, britka i duhovita osoba, koja za aktualno izdanje Ellea progovara o motivaciji, glumačkom procesu i što radi kad ne radi...

elle svibanj

Novi Elle je na kioscima i daruje čitateljima - Foreo maske za lice!

U novom broju čavrljamo s glumicom Csillom Barath Bastaić o 'Dnevniku velikog Perice', retro seriji u koju se zaljubila cijela zemlja, jedemo kolače slastičarske zvijezde Ivane Čuljak Lošić, otkrivamo najpopularnije modne i beauty trendove sezone, a jedan vam i poklanjamo: Foreo maske za lice - njih čak 7! Odaberite između dnevnih - Make My Day - ili noćnih maski za lice - Call It a Night! Elle i dar potražite na kioscima od 20. travnja

Tko su modne žrtve? I što to žrtvuju?

Mala povijest modnih žrtava

peitho

Poklanjamo vam dizajnerski nakit Peitho uz godišnju pretplatu na Elle!

Pretplatite se na Elle i poklanjamo vam dizajnerski nakit Peitho – srebrnu ogrlicu ili naušnice. Zablistajte uz ovaj modni detalj koji će svakoj ženi pružiti dozu elegancije i profinjenosti. Odaberite između ogrlice ili naušnica. Uz to, darujemo vam i prva 4 broja Ellea i šaljemo na kućnu adresu. Požurite jer prvih 10 pretplatnika osvaja ovaj VIP tretman by Elle

Single & fabulous: Zašto su single žene najsretnija skupina na svijetu

Od bijesne usidjelice do crazy cat lady - solerice tradicionalno nemaju atraktivnu reputaciju, no suvremene studije pokazuju da su najsretnija skupina na svijetu upravo - single žene. U društvu u kojem se čini da je osnovna mjerna jedinica par, ostati slobodan na duge staze još je tabu i dok sve više mladih ljudi napušta uvriježene ljubavne obrasce, a mnogi istražuju aromantični spektar, je li vrijeme da redefiniramo odnos prema sretnom soliranju?

Urša Raukar: 'Ne treba gubiti ideale, bez ideala život nema smisla'

Jedna od najmarkantnijih glumica na kazališnoj sceni, ali i strastvena aktivistkinja srasla sa zagrebačkim ulicama, Urša Raukar beskrajno je inspirativna i topla osoba koja isijava nesalomljivu snagu premreženu iskrenom nježnošću. U intervju za aktualno izdanje magazina Elle progovorila je o dubokoj ljubavi prema kazalištu, gradu i neumornoj vjeri u borbi za svjetliju budućnost…

▲ Povratak na vrh