Žene s iglom, koncem i vizijom

06.12.2019.

Zašto brojke na modnom vrhu nisu na strani žena?

Pomislite li na modu, najvjerojatnije ćete pomislite na žene: štikle, supermodeli, minice, it torbe, majice s feminističkim sloganima… Stereotip? Možda, no moda se, u to nema sumnje, najvećim dijelom hrani gorivom iz naših džepova. Na odjeću i accessoires, kažu statistike, u prosjeku trošimo triput više nego muškarci. Bilo bi logično u vrhu modne industrije očekivati sličan rodni omjer dizajnera i menadžera, zar ne? Nažalost, situacija je upravo obrnuta. Čak i u industriji koja se najvećim dijelom obraća ženama, muškarci dominiraju u svim glavnim rolama. To se ipak polako mijenja, a ono što je sigurno jest da modna povijest ne bi bila ono što jest bez talentiranih žena koje su je “krojile“.

No velik procvat modne industrije u drugoj polovici 20. stoljeća toj je gospodarskoj grani – uz dotad neviđen prestiž, novac i utjecaj! – donio i disproporcionalnu prevagu muških kreativnih snaga. Unatoč multitalentiranim i karizmatičnim kreatoricama poput Vivienne Westwood, Sonije Rykiel, Diane von Fürstenberg ili Rei Kawakubo, dizajnerice se u očima javnosti nerijetko percipiraju retorikom praktičnosti i funkcionalnosti, dok je aura originalnosti i umjetničkog nadahnuća uglavnom rezervirana za njihove kolege, megazvijezde.

I premda su davno prošla vremena kad je kralj modne elegancije Paul Poiret ironizirao govoreći o Coco Chanel “ta mala švelja u muškom poslu“, kratki osvrt na brojke ne budi pretjerani entuzijazam: više od 80% diplomanata vodećih modnih institucija poput FIT-a ili Parsonsa su žene, koje u modnoj industriji čine više od 70% ukupne radne snage. So far, so good! No te iste žene u upravnim odborima 50 vodećih modnih kompanija čine samo četvrtinu, a na poziciji kreativnog direktora jedva sedminu kadrova. Coco Chanel je slavnog Poireta na “njegovu vlastitom terenu“ potukla do nogu – možda upravo zahvaljujući svom X kromosomu – i sigurno bi se začudila da zna kako na pariškom tjednu mode, sto godina kasnije, tek oko trećinu predstavljenih brendova vode žene. Što to u industriji koja se najvećim dijelom obraća ženama sprečava dizajnerice da se popnu na vrh?

Više o rodnoj disproporcionalnosti na vrhu modnih tronova, kao i ženskoj modnoj povijesti od prve modne dizajnerice Rose Bertin, preko ekscentrične Else Schiaparelli do aktualnih kreativnih direktorice Virginie Viard, Sarah Burton, Marie Grazie Chuiri i drugih, pročitajte u prosinačkom izdanju časopisa Elle.

Piše: Ana Ahel

Fotografije: Elle prosinac 2019.

Pročitajte i...

Živjeti Pariz kao Coco Chanel

Iako nije rođena Parižanka, neosporna je ljubav i utjecaj Pariza na Coco i Coco na Pariz, u Gradu svjetla Gabrielle je bila i ostala moda

Punk meets poetry - nova kolekcija Andreas Kronthaler for Vivienne Westwood

Vizija održive mode i esencijalnih komada u novoj kolekciji Vivienne Westwood.

Prva pariška retrospektiva posvećena modnoj ikoni Coco Chanel

“Gabrielle Chanel, modni manifest” naziv je izložbe koja 1. listopada otvara vrata javnosti

Andreas Kronthaler za Vivenne Westwood: lockdown kampanja AW20/21

Kraljica haute couture punka zvijezda je kampanje snimljene u londonskoj karanteni i… wow

Filmska stilska inspiracija: mornarske prugice

Vintage Hollywood uči nas kako nositi omiljeni ljetni klasik

▲ Povratak na vrh