Je li danas uopće moguće podijeliti previše informacija?

05.06.2018.

U eri društvenih mreža, kad nam je prozor u svijet zapravo zaslon različitih gadgeta, i više ljudi zna što smo doručkovale nego što bi to trebalo biti normalno, pitamo se postoji li uopće "višak informacija" i gdje su njegove teško uhvatljive granice

“TMI is such an outdated concept. There’s no such thing as too much information, this is the information age!”, kaže Hannah Horvath početkom šeste sezone neprežaljenih Girls, a čini se da bi izjavu uz glumicu Lenu Dunham, okrunjenu kraljicu svih izjava “okej, nismo sigurne da smo ovo htjele znati”, potpisale mnoge suvremene zvijezde. Već znate kakvu pornografiju voli Emma Watson, da Shailene Woodley redovito sunča vaginu, a Khloé Kardashian ima nešto što je šarmantno nazvala “puffy pussy”. Uslijed razvoja reality emisija, koje dokumentiraju svakodnevicu slavnih i preslavnih, te društvenih mreža, koje dokumentiraju živote slavnih, neslavnih i svih ostalih s pristupom Wi-Fi-ju, doista smo zakoračili u svijet u kojemu su granice između privatnog i javnog nejasne poput kontura na licima raznih Kardashianki.

I kad smo kod te američke obitelji, sjećate se kad nam se Kylie Jenner pohvalila nenadanom trudnoćom? Ne sjećate, jer je reality princeza – koja je prije punoljetnosti zaradila više nego što će većina običnih smrtnika u životnom vijeku – tu informaciju držala za sebe do krajnjih granica izdržljivosti. A bi li pomama za albumom Lemonade bila kolika je bila da je nisu pratila nagađanja o tome je li ili nije Jay Z izdao Presvijetlu Bey? Vjerojatno bi jer je album pop remek djelo, ali hypeu nije odmoglo ni kolektivno sablažnjavanje nad onim što će ući u povijest najnerazumnijih nepravdi našega vijeka (kako je mogao? zar ništa nije sveto?!). No činjenica da smo bili šokirani time što nam celebovi uskraćuju privatne informacije, kao da su nam ih dužni prijaviti, prilično je simptomatična.

Iako ne možemo negirati da smo oduvijek navučeni na sočne tračeve i zirkanje kroz pukotine u tuđe prostore, nekako se čini da danas više nego ikada smatramo da polažemo neku vrstu prava na informacije o drugima, tim više što i sami nudimo više informacija sve većem krugu ljudi. Više nego što je ikada uopće moglo biti normalno! A zvijezde su, kao što vidimo iz priloženoga, naučile time mudro baratati, dajući nam ponekad puno, gotovo previše, a ponekad, smatramo, nedovoljno. Ne samo da imamo spektakularan pristup svim shareabilnim informacijama o svim svojim zvjezdanim idolima pa pohlepno gutamo fragmente njihovih domova i nenašminkanih obraza, nego i sami osjećamo potrebu i poziv da dijelimo od svoga života gotovo svakome tko je voljan našu priču pratiti. I jasno je kako nam zaštita zaslona može djelovati kao da to nismo zapravo mi kad podijelimo svoj najnoviji fejl impresivnoj kolekciji polupoznatih faca ili ne razmišljamo o tome tko će sve zapravo vidjeti kamo idemo, s kime i kako nam stoji novi bikini. No taj fenomen pretjeranog dijeljenja sa svekolikom, zainteresiranom i manje zainteresiranom publikom prelijeva se i u naše face-to-face susrete, kućne partije površnih poznanika i uredsku kuhinju – a to je već znak za uzbunu!

Za Lenu Dunham TMI je feministički poklič novoga doba, poziv na razbijanje svih tabua, prostor u kojemu nijedna tema nije off-limits. Dok su radikalne feministkinje postulirale privatno je političko, vjerojatno nisu predvidjele koliko će daleko u privatno zabrazditi njihove nasljednice. Upućene smo u seksualna iskustva ljudi s kojima nikad nismo bile u istoj prostoriji i pritom nam um neobjašnjivo pamti bizarne informacije o dnevnim i noćnim navikama bogatih i slavnih, a istodobno propušta podatak da morate kupiti novi paket kave ako ne želite ujutro u trgovinu u stanju u kojem vas nitko nikada ne bi trebao vidjeti. No sada znamo i da se Lady Gaga borila s anoreksijom i bulimijom od tinejdžerskih dana, da Demi Lovato pati od bipolarnog poremećaja, a spomenuta Dunham od endometrioze – i to mnogim ženama neizmjerno mnogo znači!

Ono što je još prije nekoliko godina, a kamoli prije nekoliko generacija, bilo stigmatizirano iskustvo o kojemu nije bilo primjereno govoriti, danas je legitiman dio javnog diskursa. Muka koju smo nekoć možda šapnule samo svojoj najboljoj prijateljici, danas se može naći na dnevnom redu kao diskusija nebrojenih showova, portala, postova… Živimo u eri u kojoj je ispovijest norma, a brutalna iskrenost cijenjena društvena vrlina koja se mjeri u maksimalnoj transparentnosti. Kolumnistica Caitlin Moran, koja ponosno vije svoj oversharing barjak, pišući ekstenzivno o svome abortusu te ranom otkriću masturbacije, objašnjava: “Nikad nisam vidjela tabu a da se nisam poželjela zaletjeti u njegovo središte i raskopati ga drvenom žlicom… Ali da biste pisale o tabuima, morate govoriti o stvarima koje ste prošle, biti vrlo iskrene i učiniti se ranjivima. Svaki put kad mi netko kaže: ‘Okej, budući da si ti to podijelila, meni je lakše biti što jesam’, osjećam se kao da mogu dijeliti dalje.”

Većina celebova tvrdi da upravo zato dijeli svoja intimna iskustva – kako bi pomogli drugima i normalizirali pojedina iskustva koja su prethodne generacije prešućivale. A društvene su mreže omogućile da dijele izravno i u golemim količinama. No bilo da se nekomu osobito divimo ili nas gone prizemnije znatiželje o njihovim sitnim nesigurnostima i prehrambenim navikama, nema sumnje da kolektivno pratimo njihov primjer, što je ponekad fenomenalno jer prerasta dnevno foodporn hvalisanje i postaje kampanja međusobne podrške i borbe protiv određene društvene nepravde – sjetimo se samo #FreeTheNipple i #MeToo pokreta. Međutim, kako kaže klinička psihologinja dr. Lillian Nejad: “Slavni su nagrađeni kad u našoj oversharing klimi pretresaju svoj privatni život, no to ima i brojne negativne strane koje nam nisu toliko vidljive. S druge strane, za nas je znatno vjerojatnije da ćemo iskusiti upravo negativne posljedice te da će nagrada – izostati.”

Lako je zamisliti što sve može poći po zlu kada se zaletimo u pogrešno usmjerenu ispovijed, no osim kada nam je svjež mamurluk od posljednje katastrofe i energično si obećavamo nikad više, nismo zapravo sklone paziti što, kada i kome govorimo. A štetu možemo lako nanijeti ne samo svojoj karijeri, nego i prijateljskim i ljubavnim odnosima. Vjerojatno ne moramo posebno isticati zašto je data overload loš u poslovnom kontekstu i koliko vaša šefica ne mora znati zašto vas najnoviji ginekološki nalazi možda malo brinu, ali čak i kada je riječ o ljudima s kojima već jesmo donekle prisni, neke informacije treba tempirati i dozirati. Kada smo na početku odnosa za koji se nadamo da će prerasti u intimniju povezanost, važno je ne zalijetati se s viškom informacija, što ponekad činimo kako bismo ubrzali proces, a lako izazivamo suprotan efekt jer ostavljamo dojam opsesivne, potrebite i ne osobito uravnotežene osobe. Čak i povremeni trač, koji može poslužiti kao vezivno tkivo među ljudima, može nositi neugodnu nuspojavu u obliku spontanog prijenosa osobine, prilikom kojeg će osoba s kojom razgovarate opisane osobine nesvjesno pripisati vama!

Cijeli tekst potražite u lipanjskom broju Ellea koji se nalazi na svim kioscima.

Piše: Ana Fazekaš
Foto: Instagram / Giphy

Preporučujemo

Pročitajte i...

Stigao je Instagram TV i ništa više neće biti isto!

Instagram je jučer napokon predstavio najavljivani Instagram TV

Instagram uvodi "prigušivač"

Napokon su uslišane želje korisnika za 'mute' opcijom!

Kako se ponašati na društvenim mrežama ako želite doći do posla iz snova?

Društvene mreže odličan su izvor informacija za potencijalne poslodavce, stoga budite oprezni što objavljujete

Upoznajte četiri mlade redateljice i saznajte što su nam otkrile o budućnosti hrvatskog filma

Od glazbenih spotova i fashion filmova, preko dokumentaraca i angažiranog rada do prvih dugometražnih planova, s ponosom predstavljamo četiri fenomenalne mlade redateljice, čija su imena budućnost sedme umjetnosti!

Ovaj je Instagram posvećen samo obrvama

History of Overplucking je novi Instagram profil koji nas je oduševio

Koji su beauty brendovi najpopularniji na društvenim mrežama?

Servis za analizu podataka na društvenim mrežama, Netbase, objavio je listu 10 najpopularnijih brendova na društvenim mrežama

▲ Povratak na vrh