“Frau Techno”: Inspirirana aktualnim zbivanjima Mona Lacko svoja modna istraživanja pretače u društveni angažman

11.08.2017.

Multitalentirana dizajnerica s diplomom iz teorije mode, 25-godišnja Subotičanka Mona Lacko iza sebe ima već tri detaljno elaborirane kolekcije, prepoznate od modne publike

Što je tjera na rad i koliku ulogu trenutna društvena situacija igra u njezinom stvaranju, saznali smo kroz pet blic pitanja.

Politika i društvene teme polazište su tvojih kolekcija. Je li angažiranost sastavni dio tvog rada?

Naravno. Mislim da je to jako bitno. Umjetnost treba koristiti kako bismo skrenuli pažnju na problematiku koja nas okružuje i eventualno rješenje iste. Bitno je ukazati na nedostatke društva, sistema ili bilo čega što nas ugrožava. Modni dizajn zajedno s teorijom mode je jedna grana umjetnosti koja je preživjela uporno omalovažavanje na kulturnoj skali. Preživjela je zato što je buntovnik. To je moje profesionalno zvanje… zato sam tu.

Tvoja prva kolekcija “Mustafa” u fokus stavlja tradicionalnu muslimansku odjeću. Tema je i tri godine kasnije jednako aktualna. Razmišljaš li o ključu svevremenosti pri radu?

Uvijek je to pitanje negdje u mislima. Svevremenost je jedan veliki izazov za dizajnera. Svevremenost opasno prati teorija mode. Nju je vrlo bitno poznavati, a još je bitnije znati koristiti je. Čak bih išla toliko daleko i rekla kako bez teorije mode modni dizajner ne zna prići svevremenosti. Teorija mode je ključ.

Eksperimentalnom kolekcijom "Mustafa" dizajnerica propituje neutralnost tradicionalne muslimanske odjeće

Eksperimentalnom kolekcijom “Mustafa” dizajnerica propituje neutralnost tradicionalne muslimanske odjeće


Za drugu kolekciju “XTAL” paralelu si povukla između huligana i članova LGBTQ zajednice. Na kakve je reakcije naišla kolekcija?

Prvo sam očekivala da ću dobiti batine zbog (realne) paralele koju sam povukla ili u najmanju ruku verbalna vrijeđanja, međutim kada su te reakcije izostale, shvatila sam da naša modna scena (prvenstveno mislim na Srbiju) apsolutno nije shvatila poruku ili nije htjela. Znaš, to se kod nas događa. Ovdje je odjeća ipak samo odjeća. Ali nije sve tako crno, jer nekoliko domaćih i stranih medija je to shvatilo i pisalo o tome kao o nečemu važnom. Jer to i jest.

Kolekcija "XTAL" ostvarena je kao uniseks kolekcija koja počiva na sličnostima između dviju suprotstavljenih supkultura - LGBTQ zajednice i huliganstva

Kolekcija “XTAL” ostvarena je kao uniseks kolekcija koja počiva na sličnostima između dviju suprotstavljenih supkultura – LGBTQ zajednice i huliganstva


Ove godine kao inspiraciju odabrala si techno scenu 90-ih. Kako je ona relevantna danas?

Kolekcija “Frau Techno” nastala je iz iskre osobnog bijesa prema trenutnoj političkoj sceni u Srbiji. Željela sam osjetiti bunt i vratiti to vrijeme kada sam ga prvi put upoznala. U prvoj polovini 2000-ih zaljubila sam se u techno i u ljude koji su bili dio tog pokreta. Ta sloboda u svemu i ta proturječnost lošoj politici, energija koja pršti. Htjela sam to vratiti, vratiti taj glas mladih, jer nam je potreban više no ikada.

Posljednja kolekcija "Frau Techno" priziva pozitivnu energiju glazbene scene 90-ih i ranih 2000-ih

Posljednja kolekcija “Frau Techno” priziva pozitivnu energiju glazbene scene 90-ih i ranih 2000-ih


Možeš li nam otkriti na čemu trenutno radiš?

Trenutno radim na novoj kolekciji, četvrtoj po redu, koja će premijerno biti predstavljena na prvoj večeri Portanova Fashion Incubator ALL STARS večeri krajem ove godine.

Tekst: Nambi Kezić
Foto: Ognjen Tadić, Filip Radenović

Tekst je izvorno objavljen u hrvatskom izdanju magazina Elle za srpanj 2017. godine.

Preporučujemo

Pročitajte i...

U modi, imidž je i dalje sve

Jeste li znali da Raf Simons prodaje ljepljivu traku iz svoje posljednje kolekcije za 200 dolara?

Pernate kape kao hit sezone na rujanskim naslovnicama

Budući da su rujanske naslovnice tradicionalno najvažnije u kalendarima modnih izdavača i urednika, njihova je produkcija uvijek dramatičnija i estetski riskantnija, nego što smo inače navikli

Otkrijte moćnu mušku kolekciju Silvija Vujičića

Silvio Vujičić predstavlja lookbook nove muške kolekcije za svoj brend E.A. 1/1 S.V. koji izgleda sjajno

Nova kampanja kuće Acne Studios slavi moderne obitelji

Švedska kuća Acne za svoju je novu kampanju angažirala dva gay oca i njihovo četvero djece

Domaći brend Mateyaneira na crvenom tepihu filmskog festivala u Sarajevu

Mlade dizajnerice kreirale su stylinge koji su plijenili pažnju na crvenom tepihu Sarajevo Film Festivala

André Leon Talley - priča o počecima i upornosti

Uskoro nam stiže dokumentarac o jednom od najzanimljivih modnih urednika u povijesti modnih magazina, Andréu Leonu Talleyu

▲ Povratak na vrh