Zašto je Chanel rekao ne koži egzotičnih životinja i što to znači za modu?

04.12.2018.

Potpuno neočekivane vijesti puštene iz Chanelovog stožera jučer su obišle svijet

Pokret koji se zalaže za zabranu korištenja krzna u modnoj industriji na sceni je već desetljećima. Nipošto se ne radi o recentnom hiru šačice aktivista koji, s transparentnima u ruci, uzurpiraju revije velikih tjedana mode utrčavajući na pistu umrljani umjetnom krvlju.

via GIPHY

Calvin Klein prestao je koristiti materijale izrađene od životinjskog krzna još davne 1994. jednostavno ne produživši ugovore s krznarima s kojima je dotad surađivao uz objašnjenje kako “pravo krzno više ne ide ruku pod ruku s filozofijom brenda”, a PETA je iste godine u orbitu pustila kampanju u kojoj su glavnu ulogu imali supermodeli Naomi Campbell i Christy Turlington tvrdeći kako bi radile “bile gole nego nosile krzno”. Bio je to revolucionaran korak uzmemo li u obzir sve ono što je krzno predstavljalo u dekadentnim osamdesetima, desetljeću opsjednutom high fashion brendovima, prevelikim logotipima, blještavilom i evidentnim pokazivanjem moći i statusa. Reći “ne” krznu koje je predstavljalo statusni simbol broj jedan brojnim ženama dubokog džepa bilo je itekako revolucionaran i za poslovanje vrlo rizičan potez.

 

 

Od tada do danas, promjene u domeni luksuzne mode činile su se neznatnima i sporima da bi pokret protiv korištenja pravog krzna eksplodirao prošle godine kada su se brojne renomirane modne kuće poput Guccija, Michael Korsa ili Burberryja oglasile svojim medijskim priopćenjima navodeći kako prekidaju proizvodnju odjeće i modnih dodataka izrađenih od životinjskog krzna.

Pritisak društvenih mreža i kupaca koji pripadaju generaciji milenijalaca bio je jednostavno prejak da bi se zanemario, a za luksuzne brendove poput Guccija financijska dobrobit koja proizlazi iz priključivanja anti-fur pokretu mnogostruko je nadišla dobit od nekoliko milijuna dolara zarađenih na loafericama s krznom na peti. “Nitko više ne želi da se njegov brend poistovjećuje s krznom. Ne treba nam pravo krzno da bi naši proizvodi predstavljali statusne simbole”, izjavili su iz sjedišta Diane von Fürstenberg. Luksuzni brendovi koji ciljaju na džepove milenijalaca shvatili su da s krznom na svojim vješalicama mogu samo izgubiti.

 

 

Pariška modna kuća Chanel u ponedjeljak je obavijestila javnost kako zaustavlja proizvodnju modnih dodataka od kože egzotičnih životinja poput aligatora, guštera, različitih vrsta zmija, morskih pasa i raža. Vijest je stigla samo dan prije Chanelovog Métiers d’art showa u njujorškom Metropolitanu. Obzirom na to da znamo kako potezi Karla Lagerfelda nikada nisu ishitreni niti slučajni, vjerujemo kako puštanje u javnost tako velike vijesti baš u ponedjeljak za najveću parišku modnu kuću ima dublje značenje.

Koji god razlozi bili, je li uopće bitno? Radi se o, naime, o zbilja odvažnom potezu uzme li se u obzir da su torbice i cipele izrađene od kože egzotičnih životinja među najskupljima i najtraženijima u domeni luksuzne mode te da generiraju ogromne količine profita kućama kao što je Chanel. Slični proizvodi izrađeni od drugih materijala ne mogu dostići niti približnu cijenu. Torbica od kože pitona u Chanelovoj ponudi košta vrtoglavih 10.000 dolara, gotovo dvostruko više od istog modela izrađenog od kravlje kože ili pak od, Chanelu svojstvenog, tweeda.

“Nastojimo vršiti strogu kontrolu nad našim nabavnim lancima kako bismo bili sigurni da proizvodnja kože egzotičnih životinja zadovoljava etičke standarde no izrazito je teško detektirati otkud ti materijali zbilja dolaze”, objasnili su iz Chanela. Odluku prestižne modne kuće pohvalila je i PETA istaknuvši kako je spomenuta vijest ipak posve neočekivana. I dok su se mnogi luksuzni modni brendovi bez suviše promišljanja pridružili anti-fur pokretu, ipak su odlučili zadržati zmijsku ili krokodilsku kožu kao materijal za izradu svojih najskupljih komada tvrdeći kako se obvezuju pratiti lance nabave i utvrditi da se ona proizvodi po svim etičkim standardima.

Kering, tvrtka koja u svom okrilju drži brendove poput Guccija, Saint Laurenta i Balenciage, investirala je u farmu pitona na Tajlandu prošle godine, a LVMH je učinio isto s farmom reptila. Hermès i dalje prodaje svoj najpopularniji model, torbicu Birkin, izrađenu od kože aligatora, a to nije uspjela promijeniti niti PETA koja je, kako bi utjecala na proizvodnju, kupila dionice spomenute modne kuće ne bi li nekako utjecala na odluke o proizvodnji. Aktivisti za prava životinja navode kako veliki brendovi nisu iskreni te da je aposlutno nemoguće znati otkud koža egzotičnih životinja zbilja dolazi.

 

 

Nakon što su se brojne modne kuće odrekle krzna, novi val promjena u modnoj industriji podigao se s jučerašnjom objavom iz Chanelova stožera. Hoće li odjek biti isti i hoće li se brendovi masovno ukrcati na taj vlak kao što su se ukrcali na onaj anti-fur pokreta predstoji vidjeti.

I dok neki brendovi poput Oscara de la Rente ne žele staviti veto na pravo krzno tvrdeći kako umjetno, izrađeno najčešće od plastike, ima nemjerljivo lošiji utjecaj na zagađenje okoliša, pitanje je što će se dogoditi s materijalima od kože egzotičnih životinja čije se “umjetne” inačice i dalje izrađuju od prave kože, samo oponašajući da se radi o aligatoru ili pak nekoj rijetkoj zmiji. Kako će se Chanelova odluka da zabrani kožu egzotičnih životinja u svojoj proizvodnji odraziti na crno tržište ili pak na prodaju svih postojećih komada koji egzistiraju na tržištu i ovom promjenom u poslovanju postaju “rijetka roba”?

Mnogi modni stručnjaci vjeruju kako će im cijena, zbog smanjene dostupnosti, vrtoglavo porasti. Pitanja koja ova odluka prestižne modne kuće potencira svakako je mnogo, no prave odgovore još nitko nema u rukavu. No, uzmemo li u obzir nepobitne činjenice kako čovječanstvo s lica Zemlje svake godine izbriše tisuće životinjskih vrsta, ovakvu je odluku nemoguće pozdraviti ikako drugačije nego pljeskom.

 

Piše: Tina Lončar
Foto: Profimedia/Instagram

Preporučujemo

Pročitajte i...

screen-shot-2018-12-05-at-5-14-40-pm-1544048094

Frizura koja nas je ostavila bez daha

Vanessa Hong neočekivano zasjala na reviji Chanel Métiers d'Art

Chanel Metiers d'Art 2018-2019 show, Runway, New York, USA - 04 Dec 2018

Chanel - stari majstori, nova pravila

Što novo možemo naučiti od Chanelovih legendarnih stručnjaka za detalje

Trendovi u cipelama koje ćemo u 2019. viđati posvuda

Dobre vijesti za našu opsesiju prema cipelama - loše za bankovni račun!

Sve što morate znati o pilinzima s obzirom na vaš tip kože

Mali savjeti uz koje će vaša koža postići svoj blistavi maksimum

Keira Knightley oduševila izborom haljine

Profinjena elegancija na crvenom tepihu

▲ Povratak na vrh