Beyoncé is Queen

03.08.2020.

Novi vizualni album „Black is King“ uron je u ljepotu, ljubav i apsolutno fantastičnu modu

Beyoncé je novim vizualnim albumom ponovno nadmašila samu sebe (što nije lak zadatak, iako je tehnički jedina u svojoj kategoriji)… Dok smo glazbeni dio albuma već doživjele u formatu soundtracka za relativno recentni Lion King pod naslovom The Gift, vizualni je aspekt novog djela dostojan nasljednik kultnog filma Lemonade, no u stilu Queen Bey, još je ambiciozniji, bogatiji i ekstravagantniji u svakom pogledu. 

Dok je njezin angažman na filmu Lion King možda jedini angažman za koji nam se čini da smo mogli i bez njega (iskreno, kao i bez cijelog filma kao takvog), s vizualnim albumom Black is King, stvari sjedaju na svoje mjesto i pitamo se je li ovaj razvoj događaja oduvijek bio dio njezinog plana (teško da Queen Bey išta ne promisli pet koraka unaprijed). 

Black is King prije svega je vizualno remek djelo snimano na nevjerojatnim lokacijama, s fenomenalnim koreografijama i kostimima vrijednima kraljice. Moda je u albumu, na apsolutno ničije iznenađenje, posvuda, a usto je onoliko bogata, dekadentna i ekstravagantna koliko smo se nadale. Svaki je outfit razrađen u detalje, svaki je za pamćenje, od lakih haljina do provokativnih bodysuitova, preko bogatih haljina i elaboriranih ukrasa za glavu i kosu… 

Dok se pripremao izlazak albuma, aktivirala se diskusija o kulturalnoj aproprijaciji budući da je hommage „afričkom nasljeđu“ značajna konceptualna baza projekta, što je povuklo pitanje o kojem je, čijem i kakvom nasljeđu zapravo ovdje riječ. Prigovori, koji su velikim dijelom dopirali upravo od kritičara i kritičarki različitih afričkih zemalja, skretali su pozornost na činjenicu da ne postoji u punom smislu jedinstvena „afrička“ kultura te da je čitava ideja univerzalne estetike koja bi vrijedila za čitavi kontinent određena vrsta neo-kolonijalizma. Načini na koje se različiti elementi afričkih kultura miješaju kada se prenose u kontekst afro-američke kulture brišu granice pa i svijest o tome da je riječ o vrlo različitim nasljeđima unutar enormnog područja. 

Međutim, važna je distinkcija u ovom slučaju da je počast koju Bey odaje vezana za afro-američko iskustvo te uz pogled na ciljano različite dijelove kontinenta i pripadajućih kultura onaj „dijaspore“ koja je davno i nasilno izmještena te podvrgnuta brisanju vlastite kulturne povijesti s kojom želi ponovno oživjeti dodir. 

Ono što je možda znatno važnije od pan-afričke kritike (što je zanimljiva tema ako se rasteretimo PC banaliziranja) jest da album uključuje modu koju potpisuju crni i nerijetko afrički dizajneri i dizajnerice (Loza MaléombhoTongoro5:31 JérômeLace by TanayaDuckie ConfettiLevenityDéviant La Vied.bleu.dazzledBeads ByareeAshi StudioMia VesperTimothy WhiteAlejandro Collection), kombinira hommage afro-američkim zvijezdama od kojih se mnoge pojavljuju u filmu s prostorom koji otvara afričkim suradnicima i suradnicama poput Busiswe iz Južnoafričke Republike, Salatiela iz Kamerona te Yemi AladeTekna i Mr Eazija iz Nigerije. Na taj način Black is King stvara multikulturalnu fuziju koja će zasigurno proširiti vidljivost ovim zvijezdama, a nama obogatiti playliste novim sjajnim glazbenicima i glazbenicama. 

Iako je fokus ponovno na slavljenju žena i ženskosti, specifično afričke i afro-američke ženskosti, Black is Kingposvećen je dijelom njezinom sinu te je Bey kroz album podržala ideje koje je iznijela u jednom od iznimno rijetkih intervjua koji je dala Vogueu, da želi odgojiti svoje dijete na način da razumije koliko je važno da bude nježan i osjećajan, pored toga da bude hrabar i snažan. Kao umjetnica koja je dosadašnju karijeru posvetila podržavanju žena te afirmaciji specifično ženske moći unutar patrijarhalnog univerzuma, čini se da je Bey kroz priču o Kralju lavova htjela pristupiti temi feminističkog odgoja dječaka u svijetu koji će mu, na posve druge načine nego njegovim sestrama, biti neprijateljski nastrojen te pun pritisaka i opasnosti. 

Glavni je prigovor filmu (jer možemo Black is King slobodno razmatrati kao film) njegova je bliskost estetici muzičkih spotova, što stvara ponekad suviše hektičan ritam i dovodi estetiku na granicu kiča. Bey si koketiranje s kičem može priuštiti i vizualna je ljepota toliko moćna da oprašta nepregledni niz over-the-top prizora, ali ponekad poželimo da pojedina scena malo uspori da bismo uopće mogle uživati u njoj u potpunosti. 

Black is King je prije svega iskustvo koje si trebate priuštiti kad vam nedostaje ljepote i blještavila u životu, za lijeno nedjeljno popodne kad vam treba napuniti baterije, da se samo prepustite vodstvu Queen Bey kroz prekrasne ambijente, fenomenalnu modu i svu silu ljubavi kojom je album prožet.


Piše: Ana Fazekaš
Fotografije: Profimedia

Pročitajte i...

Reinvencije slavnih: Tko su Alexander Nevermind, Kenya Campbell i Lilakoi Moon?

Nomen est omen - kaže stara poslovica. Ususret ovogodišnjim ELLE Style Awards koje su u znaku #FashionRenvention, istražujemo koji su celebrityji vlastitim reinvencijama bili tako posvećeni da su mijenjali imena čak nekoliko puta.

Upoznajte ženu koja stoji iza vizualnog identiteta Beyonce Knowles

Da se trud i naporan rad itekako isplate najbolje dokazuje stilistica Zerina Akers

Lateks - od fetiša do mainstreama

Prvo su ga nosili fetišisti, pa zatim zvijezde, a sada se sve češće javlja na modnim pistama. No je li taj sjajan materijal doista tako sexy?

Kako ostati fit na zabavan način

Vrijeme je da se prisjetite nekadašnjih vještina i stanete na - role!

Kako nositi čizme sa životinjskim uzorkom

Zebre, pitoni i leopardi zavladali su urbanom džunglom!

Što je zajedničko Bradu Pittu, Sofiji Coppoli i Beyonce?

"There's no business like showbusiness!" - stara je uzrečica, no čini se da zvijezde otkrivaju nove izvore prihoda.

▲ Povratak na vrh