Pozitivan stav: Aktivirajte ga u osam lakih poteza

10.04.2021.

Kad vam stres svakodnevnice načne živce, ovi jednostavni potezi mogu biti spasonosni

Pozitivni pogled na svijet nije samo pitanje dobrog raspoloženja i opće ugode, proaktivno zauzeti optimističan stav prema životu ima realne učinke na naše mentalno i fizičko zdravlje podjednako, uključujući i recentnu studiju Nacionalne akademije znanosti u SAD-u koja je pokazala da optimizam produljuje život za čak 15%. No ovih je dana čak i najotpornijim optimistima teško navući ružičaste naočale i od nagomilanog stresa, tuge i traume prošle godine suviše je lako klonuti duhom. Štoviše, po riječima životne trenerice Mille Lascelles: „Naši su mozgovi programirati čašu vidjeti napola praznu tako da je neophodno prekinuti taj autopilot i usvojiti nove moduse mišljenja.“ U to ime, donosimo osam lakih savjeta kako si podići raspoloženje… 

1. Apsolutna sadašnjost 

Iako je već odavno new age klišej na koji je najlakše zakolutati očima, fokusirati se na prisutnost u trenutku, sada i ovdje, potiče osjećaj smirenosti. Ideja je u suštini sletjeti u sadašnjost i život iskusiti onakav kakav je u danom trenutku, otvoriti se punini iskustva na način da uživamo u ljepoti koja je dostupna, i suočimo se s teškoćama u neposrednoj blizini. Lascelles kaže: „Mnogi se muče s time da stignu na ‘destinaciju sreće’ te žive opterećeni idejom da sreća leži na sljedećem mjestu, sljedećem poslu, sa sljedećim partnerom. Ali dok ne odustanete od ideje da je sreća negdje drugdje, ona nikada neće biti ondje gdje ste vi.“ Lascelles predlaže da si namjestimo podsjetnik na dnevnoj bazi naprosto da uzmemo trenutak i osvijestimo što radimo, dišemo i promatramo vlastite misli i radnje. To će pomoći da aktiviramo samosvijest i s vremenom nam više neće trebati podsjetnik. 

2. Dnevnik zahvalnosti 

Još jedna točka iz priručnika za standardne savjete, ali prije nego što vam se aktivira senzor za cinično otpuhivanje, pokušajte uzeti trenutak da osvijestite na čemu ipak možete biti zahvalne, čak i kad vam se čini da ste u mrklom mraku. Lascelles predlaže da svakoga jutra zapišemo nekoliko stvari na kojima smo zahvalne, fokusirajući se na osobuužitak i obećanje. Može biti riječ o sasvim sitnim stvarima, ali svaki nam detalj može pomoći da promijenimo mindset: „To donosi instantnu sreću i radost, i može vam aktivirati osjećaje kao prekidačem.“ 

3. Okružite se pozitivcima 

Osjećaji su zarazni, kao i raspoloženja. Znamo kolika je razlika između toga da se okružimo ljudima koji djeluju i misle pozitivno, i osjećaja koje u nama ostavljaju ljudi čiji je pogled na svijet negativan, koji su skloni cinizmu, žalopojkama i bijesu. Nije riječ o tome da brišete iz blizine ljude koje volite a prolaze lošu fazu te zasigurno doza crnog humora i britke ironije ima svojih terapeutskih učinaka, no kada osjećate da vas negativa opterećuje, dopustite si da se udaljite od ljudi koji je uzgajaju i šire. Možda bi čak i čistka na društvenim mrežama bila dobar potez prema kvalitetnijem životu. 

4. Šetnja je uvijek dobra ideja 

Pozitivni učinci boravka u prirodi na zdravlje opsežno su dokumentirani i empirijski dokazani. Nedavna je studija pokazala da 50 minuta šetnje u parku osigurava sretnije raspoloženje, bolju memoriju te veći raspon pozornosti, a ako tome dodate još četrdeset minuta, rezultati na razini moždane aktivnosti i hormona izravno reduciraju mogućnost ili učinke depresije. Izlasci na zrak pomažu regulirati razinu kortizola što znači da povoljno utječu i protiv anksioznosti, stresa i loše raspoloženja. Nemojte tražiti izgovore u manjku vremena ili zelenih površina, čak i gradska šetnja, čak i kratki obilazak poslije ručka može pomoći. Priuštite si to. 

5. Podsjetnik za pozitivu 

Nemojte čekati da se dobro raspoloženje samo od sebe dogodi, ali nemojte si ni predbacivati ako vam izmiče unatoč naporima. Kada vas obuzima mali ili veliki očaj, samo se pokušajte podsjetiti da zadržite pozitivan stav. „Negativna se iskustva zalijepe za mozak u mikrosekundama, dok je pozitivnima potrebno barem dvadeset sekundi da ih naša pažnja pretvori u sjećanja. Usmjerite pozornost na pozitivna iskustva i zadržite je ondje barem 30 sekundi. Doista uložite trud u to da se fokusirate na to iskustvo i povucite sretna sjećanja koja su ga okružila, prizovite sve elemente svojih osjeta u to sjećanje,“ kaže Lascelles. Primijetit ćete ne samo da vam se raspoloženje diže, nego i da vam se razvija otpornost na stres. 

6. Počastite svoje tijelo i duh 

Zvuči jednostavno, ali u suvremenom svijetu u kojem smo preupregnute neprestano u nemoguće imperative, samonjega bi trebala biti prioritet, a gotovo nikada to nije. Osobito je važno otvoriti prostor i vrijeme za brigu za sebe kada se ne osjećamo dobro. Razmislite o stvarima koje vas vesele, popišite ih, osvijestite koliko su neke od njih lake i dostupne, implementirajte ih u dnevnu rutinu. To može biti bilo što od kućne spa rutine, preko dobre knjige do obilnog ručka, ali što god da jest, postavite to kao prioritet. Zaista je silno, silno važno, a svijet će pričekati. 

7. Strike a pose 

Kako se držimo utječe na način kako nas drugi vide, ali i na ono kako se osjećamo u svome biću, također znanstveno dokazano. Postav tijela da se držimo „ekspanzivno“, odnosno uspravno te otvorenih ramena i prsa, podiže samopouzdanje: „Power pose smanjuje razinu kortizola za 25% tako da je fantastična za podizanje raspoloženja,“ tvrdi Lascelles. 

8. Svakodnevna meditacija 

Meditacija na dnevnoj bazi doslovno nam mijenja mozak: smanjuje depresiju, olakšava fizičku bol, pomaže preusmjeravanju negativnih misli i svih njihovih negativnih učinaka te pomaže postići puninu iskustva sadašnjosti o kojem je već bilo riječi u tekstu. Pritom vrijedi napomenuti da meditacija nije laka praksa i ne može nam ići iz prve, mnogi odustanu na samom početku jer im se ne čini da išta postižu i počnu gubiti živce. Dajte joj ipak šansu. I onda još jednu. Učinci su provjereni, može vam oduzeti svega desetak-petnaest minuta dnevno i baš ništa ne gubite ako neko vrijeme provedete u svojoj glavi, promatrajući svoje misli i pokušavajući odlijepiti one negativne od sebe. Postoji (naravno) barem nekoliko aplikacija za meditaciju pa pokušajte s njima ako osjećate da vam treba vodstvo. Pomoći će. 

Piše: Ana Fazekaš

Fotografija: Profimedia

Pročitajte i...

Udah, izdah, možete vi to: Ostanite smireni u ovim turbulentnim vremenima

Katastrofične vijesti, pandemija i potresi djeluju razorno na naše zdravlje. Kako ostati pribran i smiriti se na prirodan način?

Koliko stres utječe na naš izgled…i kako to spriječiti

Nije psiha jedino što strada kad vam se čini da će vas progutati problemi. Žrtve postaju i vaša koža, kosa, vlasište…Evo i vanjskih znakova koji ukazuju na to da ste pod teškim stresom i da vam tijelo vapi za posebnim tretmanima…

Optimistični instagram profili

Virtualne adrese koje nas ovih dana čine optimističnijima

Instagram profili koji će vam pomoći da se osjećate bolje

Koji su najstresniji poslovi danas?

Novo istraživanje otkriva

▲ Povratak na vrh