Feštanje nije debljanje!

Festanje nije debljanje
21.12.2013.

Zar morate jesti kao da dočekujete smak svijeta, a ne početak novog ljeta? Naučite se kontrolirati, ako ne radi linije, onda radi samopoštovanja

Što mislite, koliko nagomilate u samo tjedan dana između Badnjaka i Štefanja? Dva, četiri, šest kilograma?

Da ne bismo dragocjenu energiju i vrijeme gubili na nagađanje, nutricionisti su izračunali da Britanke tijekom blagdana nabace bar dva kilograma. Kako engleska kuhinja ne obiluje tolikim kalorijskim bombama kao naša, možemo samo nagađati koliko smo u opsegu struka ‘naprednije’ od njih.

“Mi sigurno više popijemo”, mogla bi primijetiti koja Britanka u ovom fiktivnom nadmetanju za prevlast u blagdanskom bančenju. Ne volimo se hvaliti, ali i nama je čašica draga, kalorijama usprkos.

Dijeta prije blagdana?

Ne dolazi u obzir! Izgladnjivanje prije bacanja na gargantuovske porcije s božićnog stola vode u katastrofu većih razmjera.

Takva dijeta ne služi ničemu drugom nego povećanju zaliha masnoća, koje će organizam početi sumanuto skladištiti čim registrira da je iz nekog razloga ušao u razdoblje gladovanja. Već pogađate, idealno je umjereno jesti sve vrste namirnica, voće, povrće, ugljikohidrate, bjelančevine i mliječne proizvode.

Ne želimo vam soliti pamet, samo vas podsjećamo da masno i alkohol nisu neprijatelji sve dok se konzumiraju u malim količinama.

Voće prije predjela

Dvije-tri žestice, buketić narezaka, kanapeić tanak k’o hostijica. Objed nije ni počeo, a vi ste već siti! Kažete, ne biste tako navalili da niste osjetili vučju glad. Što da ste pali u hipoglikemijski šok? Kad ste počeli, više niste mogli stati…

Sljedeći put zavarajte glad nekom voćkom, jogurtom ili tvrdo kuhanim jajetom pa tek onda pristupite predjelu.

Je l’ baš moram juhu?

Znanstveno je dokazano da povrće iz juhe ubrzava osjećaj sitosti, a istodobno usporava debljanje jer smanjuje količinu aposorbiranih kalorija tijekom obroka.

Užitak jedenja u miru

Konačno imate vremena za uživanje u svakom zalogaju u miru božjem. Polaganim jedenjem odmara se i duša i tijelo.

Američki znanstvenici dokazali su da organizam tako sporije apsorbira kalorije i troši više vode, a ispitanici su izjavili da osjećaju posebno zadovoljstvo što im je uspjelo ne smazati čitav obrok u dva-tri zalogaja.

Alkohol deblja? Pijem da zaboravim!

Preporučena količina: čašica aperitiva i čaša vina tijekom jela. Uobičajeni scenarij: butelja vina tijekom i nakon jela. Tog se dijela obično sjećamo, a ostatak pokušavamo rekonstruirati na temelju alkoholnih isparavanja sljedećega jutra.

Zar vas ne zanima kako izgleda večer provedena sa stilom, kakav je ‘dan poslije’ bez mamurluka? Kontrolu nad pićem najlakše ćete zadržati tako da čašu održavate dopola punom sve do glavnoga jela.

S obzirom na to da nije preporučljivo istodobno jesti i piti, posvetite se hrani. Američko udruženje dijetetičara nakon obroka predlaže čašu mineralne vode s nekoliko kapi limunova soka ili kriškom limuna.

Nakon ovog teksta bar se nećete moći izvlačiti na neznanje jer vam jasno i glasno obznanjujemo da su likeri i žestoka alkoholna pića kaloričniji od ostalih vatrenih voda.

Pažnja, osobito su kalorični kokteli koji se miješaju s džusom i ostalim sokićima. Uvjereni smo da su vinoljupci odahnuli iako nam to nije bila primarna namjera.

Zašto alkohol deblja?

Nismo zagriženi protivnici alkohola pa ćemo prvo navesti pozitivne strane umjerenog pijuckanja. Male količine smanjuju rizik od srčanih oboljenja i dijabetesa te povećavaju razinu ‘dobrog’ kolesterola.

Povećanjem ispijenih čašica, između ostalog, počinjemo se širiti u struku. Zašto? Konzumirani alkohol razgrađuje se na acetat (ocat), koji će organizam sagorjeti prije kalorija koje smo unijeli u obliku masne i slatke hrane. To ne znači da ne smijete nastaviti jesti i piti, samo da to valja činiti umjereno!

Jedite sve, ali bez repeta!

Zašto biste se zakidali – kušajte sve što vam privuče pažnju na blagdanskoj trpezi (osim dekoracija), ali ne više od jednog puta. Savjet je još lakše primijeniti u susretu sa švedskim stolom.

Napuni tanjurić maštovitim kanapeima, najprivlačnijim primjercima finger i fashion fooda, makni se od stola i ne okreći se, sine!

Daleko od očiju, daleko od usta

Što su slatkiši u dubljim redovima polica, manja je vjerojatnost da će nam zapeti za oko i zub. Ono što su američki znanstvenici tek nedavno dokazali, naše su bake intuitivno znale oduvijek.

S većom ili manjoj uspješnošću skrivale su kekse, čokolade, bombone i ostalu konditorsku robu u najtamnijim kutovima kredenaca. (Te vječne igre skrivača bile su domišljatije i edukativnije od većine suvremenih didaktičkih igračaka.)

Zato budite baka samoj sebi. Što vam više vremena treba da iz frizera iskopate sladoled ili kesten-pire, veći su izgledi da ćete sve rjeđe odlaziti na takve pogibeljne ekspedicije.

Ne kažnjavajte se dijetom ‘post festum’

Nakon svih gastroekscesa kojima ste izložili tijelo tijekom blagdana, ne treba mu još jedan šok. Najbolje je da probavni sustav pustite da se sam pribere. Počnite jesti normalno kao prije blagdanskog festivala ići i pića. Osluškujte što vam poručuje organizam.

Kad osjetite glad, jedite. Naravno, držeći se razumnih porcija. Možda to dosad niste znali, ali krčenje u crijevima ne znači da ćete odmah umrijeti ako ne pojedete čitavu pizzu.

Kad tijelu nešto treba, ono vam šalje signale i nada se da ćete ga čuti. Počnite ga slušati s razumijevanjem.

Tekst: Mihaela Batinić
Foto: Getty Images

Pročitajte i...

Vikend dijeta: što trebate znati o načinu prehrane 5:2?

Svi detalji tehnike koja jamči stabilan i vidljiv rezultat

Jeste li čuli za 16:8 dijetu?

Dijeta se sastoji od svakodnevnog posta i umjerenog uživanja u hrani

Pet namirnica za čvrste i lijepe snove

Ono što jedemo direktno određuje kvalitetu našeg sna, a ove namirnice će omogućiti da se dobro naspavate

Kim Kardashian ponosno prošetala novu frizuru i isklesanu liniju

Stroga dijeta i vježbanje su ostavili željeni trag na tijelu popularne starlete

▲ Povratak na vrh