Kristina Burja, Krie design: ‘Divno je ulagati u odjeću koju možemo ostaviti u naslijeđe’

kristina burja
17.05.2021.

Što mogu napraviti dizajneri, a što potrošači kako održivost ne bi bila samo prolazan trend, što je nadahnjuje i zašto svoje kolekcije radije pokazuje putem editorijala nego modnih revija – porazgovarali smo s dizajnericom Kristinom Burjom koja stoji iza brenda kojeg obožavaju fashionistice

KRIE design vole i nose brojne žene, uključujući i glumice, spisateljice i voditeljice, a jasno je i zašto: zajednički nazivnik svih dosadašnjih kolekcija su jednostavni, ali moćni odjevni komadi u kojima će svaka žena izgledati nepobjedivo. No odijela, haljine i bluze promišljenih i strukturiranih krojeva nisu jedini adut ovog modnog brenda iza kojeg stoji dizajnerica Kristina Burja. Zbog ekološke i etičke svijesti uključena je u svaki dio proizvodnog procesa, ali je i prvi brend iz regije pozvan da sudjeluje na Arab Fashion Weeku te Green Fashion Weeku. Što znači stvarati održivu i etičku modu, kako kvalitetna odjeća pridonosi kvaliteti života i što sljedeće ima u planu – pročitajte u ekskluzivnom intervjuu s Kristinom Burjom.

Pandemijska godina donijela je mnoge promjene u modnu industriju te su se brojni dizajneri okrenuli svojim arhivima, a ‘it’ pojam je postala održivost. Što za vas znači održivost? 

Mislim da je širenje svijesti o kvaliteti života i porijeklu proizvoda koje konzumiramo zadaća svih nas. Moda je odlična platforma za širenje svijesti, jer kada nešto ‘uđe u modu’ često zahvati cijeli svijet. Treba ulagati u posebnu odjeću, onu koju ćemo voljeti godinama… Trebamo birati kvalitetu, a ne kvantitetu, reciklirati, razmisliti kada kupujemo nešto jeftino kako je to proizvedeno, je li toksično, je li neko dijete bilo primorano to proizvesti za šaku riže, želimo li nositi nešto protkano s takvom energijom tuge? 

Na online konferenciji Održiva moda istaknuli ste važnost održivih praksi proizvodnje koje se odnose na ekologiju, ali i na etičku proizvodnju, pri kojoj su ljudi u proizvodnom lancu adekvatno plaćeni za svoj rad, a sama proizvodnja (poput uzgoja sirovina, bojanja…) ne zagađuje okoliš i ne truje ljude u koji tamo žive. Koliko ste uključeni u proces proizvodnje? Gdje se proizvodi vaša odjeća? 

Porijeklo proizvoda je ono što danas uistinu daje dodatnu vrijednost i izvrsnost svakom proizvodu, modnoj marki. Zahvalna sam što proizvodim u Hrvatskoj i ponosna na sve kolege, koji također u ovim našim teškim uvjetima i vrlo malom tržištu ne odustaju i proizvode. Žalosno je da kao hrvatski proizvod nemamo nikakvu podršku države te poslujemo uz jednake namete i uvjete kao veliki lanci masovnih produkcija. Država nije zaštitila niti nas niti naš autentični proizvod i žao mi je da za to nema sluha. Uključena sam u cijeli proizvodni proces i to je također čar malih brendova koji imaju šarm manufaktura, u naše proizvode je utkana ljubav. 

Krajem prošle godine ste sudjelovali na Green Fashion Week-u u Milanu koji fokus stavlja na održivost u modi. Možete li nam reći nešto više o GFW? 

Green Fashion Week neprofitni je međunarodni događaj koji podupire održivi razvoj u modnoj industriji, a pod pokroviteljstvom je UN-a, stoga je velika čast što su moj dizajn ocijenili kao globalno zanimljiv i prihvatljiv. Surađujemo već dugi niz godina i promičemo vrijednosti u koje vjerujemo.

Vaš dizajn prepoznat je diljem svijeta, pozvani ste i sudjelovati na Arab Fashion Week-u, kao ‘sustainable brand’. Što to znači za vaš brend?  

Arab Fashion Week je jedan od utjecajnijih tjedana mode koji je otvorio vrata ovoj vrsti modnih manifestacija po prvi puta u  povijesti čak i u saudijskom Rijadu, gdje su vrlo stroga pravila ženske pojavnosti. S obzirom na to da je tržište Arabije vrlo bogato, ovaj fashion week je zanimljiv svim svjetskim brendovima.

Krie Design je prvi brend iz regije koji je dobio pozivnicu za prestižni Arab FW. To dovoljno govori samo za sebe, jer danas možete platiti sudjelovanje na pozadinskim događajima svih fashion weekova, ali dobiti pozivnicu na način da troškove sudjelovanja pokriva organizator, na centralnoj manifestaciji jednog svjetskog tjedna mode je uistinu čast.

2018. godine bili smo prvi brend održivog razvoja koji nastupa na ovom događaju, drago mi je bilo vidjeti da je 2021. prisustvovao velik broj ‘sustainable’ brendova što govori puno o razvoju svijesti u modnom promišljanju.

Sudjelovali ste i u osmišljavanju novog obrazovnog programa za srednje tekstilne škole. Što smatrate da je nužno u obrazovanju budućih tekstilnih radnika/ca i kako će se prilagoditi i pridonijeti održivijoj budućnosti modne industrije? 

Mislim da je naše tržište i ograničena kupovna moć platforma gdje uistinu svatko nauči kako se nositi s izazovima te smatram da tko ovdje uspije stvarati i raditi može uspjeti bilo gdje na svijetu. Ono što mladima moramo omogućiti su interes i volja za tekstilnu industriju te nastavni program koji je prilagođne današnjim generacijama i digitalnom dobu. Održivost je samo jedna od razina edukacije, a sam pojam je blizak novim generacijama koje imaju veliku empatiju prema okolišu. 

Je li održivi način proizvodnje teži?

To je proces koji zahtijeva educiranost i osviještenost, davanje prednosti ekologiji pred profitom, a sama produkcija duže traje i skuplja je. Mi za jednu haljinu potrošimo više sati rada, jer je primjerice krojena iz više dijelova nego što je to uobičajeno, a sve zbog tkanina koje koristimo u okviru održivog razvoja. 

Kod nas vrijedi pravilo da moda mora biti dostupna svima i nuditi kvalitetu za razumnu cijenu te također biti etički prihvatljiva.

Kakve materijale koristite u svojim kreacijama?

Kod održivog razvoja gleda se da se ne troši energija bez kontrole, da se ne stvara otpad, da se ne gomila proizvedena roba i da se također koriste tkanine koje su održiva sirovina. Danas tekstilna vlakna možemo dobiti reciklažom npr. PET boca, auto guma, obalnog otpada itd. Tehnologija u proizvodnji tkanina podržava vrlo kvalitetni finalni proizvod recikliranog poliestera, poliamida, a tu su također organski i reciklirani pamuk i svila… sve te tkanine podrazumijevaju održivi razvoj. Smatram da je ovo budućnost modne industrije, planet koji ostavljamo svojoj djeci bi trebao biti prioritet i vjerujem da se ta svijest ipak probudila u ljudima. 

Kako kao potrošači možemo pridonijeti održivijoj modnoj industriji? 

Mi smo ti koji biramo i imamo jako veliku moć koje nismo svjesni. Danas sve više ljudi pažljivo bira hranu koju kupuje, često vidimo naše sugrađane kako pažljivo čitaju deklaracije s proizvoda. Jednako je i u modi.

Također je divno ulagati u odjeću koju možemo ostaviti u naslijeđe, a ne onu koja je stvorena da bi kratko trajala, sve sa svrhom da ubrzo moramo kupiti novu. 

Dok su se mnogi dizajneri tek u prošloj pandemijskoj godini okrenuli od fizičkih revija virtualnim tj. digitalnim prezentacijama, za vas su one već duže vremena uobičajene. Kada ste se i zašto odlučili na taj korak? 

Mi smo se u sklopu projekta GFW namjerno odmaknuli od koncepta revija s publikom kako bi dali prioritet predstavljanju kolekcija kroz kampanje snimljene na predivnim lokacijama naše planete, a sve s ciljem da se ekološki probudimo i shvatimo da Zemlju, njezine ljepote i resurse treba čuvati. 

Vaše su kolekcije uvijek snimane na nekim egzotičnim ili povijesnim destinacijama. Koja je poveznica između mode i različitih odredišta? Što vas je najviše nadahnulo u godini u kojoj nismo mogli toliko putovati? 

Kada su egzotične destinacije naše planete kulisa modnom događanju to bude odlična platforma za promociju održivosti, jer osim očite poveznice takav modni foto i video materijal privlači pažnju i ostavlja bez daha. Povezanost održivog razvoja, modne priče i ljepota prirode na taj način osim simbolički i vizualno postaje vidljiva te šalje snažnu poruku.

S obzirom na našu prekrasnu zemlju i sve destinacije koje imamo doma, lišenost od putovanja pala je puno lakše, te sam često posjećivala Jadran i inspirirala se romantikom Opatije ili energijom naših otoka. Također mi je bilo drago da putem društvenih mreža mogu i inozemnu publiku upoznati s ljepotama naše domovine…

Kako zamišljate ženu koja nosi vaše kreacije? Kakve žene vas nadahnjuju? 

S obzirom na to da sam protiv bilo kakvih klasifikacija i stavljanja u okvire, jedino što bi Krie žena zaista trebala biti, jest biti svoja. To je ona ljepota koja dolazi iznutra, nevezano za dob, boju puti ili boju kose, konfekcijski broj ili iz kojeg dijela svijeta dolazi. Drago mi je što vidim da je Krie Design uistinu univerzalna i internacionalna priča, namijenjena svim ženama.

U mjesecu knjige, u svoje ste kreacije odjenuli i istaknute domaće književnice. Kako je došlo do te suradnje? Imate li nešto slično u planu u skoroj budućnosti? 

 To je bilo jedno divno iskustvo i prekrasna suradnja s našim književnicama čiji idejni začetnik je Emina Pršić, a o samoj suradnji i dubini ideje citiram Andreu Andrassy koja se odlično izrazila:

‘Pet spisateljica, pet djela i pet odijela. I jedna genijalna dizajnerica koja je osmislila kampanju [O]djela. Svi mi volimo reći da knjigu ne treba suditi po koricama, pa nam svejedno uvijek za oko zapne neka koja nam je između ostalog i lijepa, a isto se često događa i s ljudima. Nikog od nas zapravo ne čine odijela, nego djela, ali to ne znači da usput ne možemo izgledati i super – hvala @kriedesign što si spojila jedno s drugim i odabrala nas za modele.’

Vjerujem da će se desiti još ovakvih projekata žena za žene.

Iako stvarate kolekcije koje su bezvremenske i mogu se nositi godinama i generacijama, uvijek nas veseli vidjeti novu. Je li nešto već u pripremi?

Naravno, stalno radimo na novim kolekcijama. Nakon odlične suradnje s našom najuspješnijom influencericom Ellom Dvornik na kolekciji KriElla, uskoro predstavljam još jednu suradnju. Riječ je o kolekciji koja je nastajala kroz jedan duži period i napokon je priča zaokružena, s nestrpljenjem očekujem dan objave.

Piše: Kristina Stakor

Foto: Instagram kriedesign

Pročitajte i...

ivana biočina

O održivoj modi s Ivanom Biočinom: 'Moramo ponovno učiti što znači prirodno, što znači život uz prirodu'

Autorica triju knjiga o modi, Ivana Biočina, svoj teorijski angažman na promicanju ekološke proizvodnje odlučila je osnažiti konkretnim djelovanjem: iz Zagreba se preselila u Podravinu, gdje od prirodnih materijala stvara neodoljive modne kreacije, a u sklopu svog novoosnovanog Instituta održive mode nastavlja s edukativnim djelovanjem

Arena Centar – predvodnik u odgovornosti prema zajednici

Mnogo više od iskustva same kupnje smjer je u kojem najveći trgovački centar u Zagrebu – Arena Centar, dio grupacije NEPI Rockcastle, gradi održivu priču s naglaskom na boljitku zajednice i njezinih članova

marijana batinić

Marijana Batinić u ulozi IKone: 'Žena se mora osjećati dobro u svojoj koži, bez obzira na to u kojoj je životnoj fazi'

Nakon što su javnost nedavno zainteresirale sneak peekom u kolekciju IKona, voditeljica Marijana Batinić, dizajnerica Kristina Burja i stilistica Iva Gradišer predstavljaju modnu kampanju koja je zaokružila ovu jedinstvenu priču o samopouzdanju, samoodrživosti i prijateljstvu

‘Seasonless’ moda: Zaboravite na tradicionalni modni kalendar

Usporite tempo i smanjite potrošnju (i svejedno izgledajte vrlo chic)!

jana story hall of fame 2021

Povratak glamura, mode i zabave: Jana Story Hall of Fame

Crvenim tepihom najiščekivanijeg celebrity događaja u Hrvatskoj, Jana Story Hall of Fame partyja koji se ove godine održava u Muzeju za umjetnost i obrt, konačno su prošetale zvijezde odjevene u najraskošnije toalete i pomno birana odijela. Svečane frizure i pomno birani make up dali su dodatan 'touch' rođendanskom ozračju, jer na najglamuroznijem događaju u Hrvatskoj magazin Story proslavio je 19. rođendan!

▲ Povratak na vrh