Kratka povijest predblagdanskog rasipništva

10.12.2017.

Nedavno paljenje božićnih lampica u gradu označilo je početak još jedne sezone nezaboravnih adventskih druženja, ali i pojačane potrošnje

Prosinac je već tradicionalno mjesec kad smo spremni zažmiriti na sva svoja financijska ograničenja, popustiti primamljivim sniženjima i bez obzira na trošak potražiti lijepe poklone za prijatelje i obitelj. I dok gužve potaknute upravo trošenjem sve primjetnije pune gradske i shoppping centre, ne bi se bilo loše zapitati kada je i kako Božić postao povod za takvo razuzdano trošenje?

Povjesničari, očekivano, prstom upiru u Ameriku, gdje se početak blagdanskog konzumerizma bilježi već na prijelazu s devetnaestog na dvadeseto stoljeće, u vrijeme kada je na krilima ubrzane industrijalizacije stasala nova srednja klasa s rastućim dohotkom i sve brojnijim željama. Njihove su želje potpirivali sve maštovitiji trgovci, nudeći rješenja za nepostojeće potrebe i obećanja o boljem životu.

Zanimljivo je da su u to vrijeme mnogi trgovci kupce poticali da kupovinu božićnih darova odrade što je moguće ranije kako bi se izbjegao prevelik pritisak na radnike u proizvodnji i trgovini u posljednjem tjednu adventa. Većina prodavaonica zbog toga je već krajem studenog u izloge postavljala natpise poput “Obavite božićnu kupovinu na vrijeme”.

A s obzirom da je predbožićni konzumerizam za američko gospodarstvo bio nezamjenjiv vjetar u leđa, duljinom predblagdanske sezone bavio se čak i predsjednik Roosevelt koji je 1939. promijenio datum Dana zahvalnosti sa zadnjeg četvrtka u studenom, na četvrti četvrtak u studenom čime je shopping sezonu produljio za tjedan dana. Roosevelt je time udovoljio trgovcima kojima je dulja predbožićna sezona značila veći promet i zaradu, a kako bi kupce zagrijali za razuzdano predblagdansko trošenje, trgovci su petak nakon Dana zahvalnosti vješto promovirali kao “dan obiteljskog izlaska” i priliku da se na vrijeme ugrabe povoljne akcije pa su samo na taj dan nudili nevjerojatne popuste. Iako inicijalno nije bio zamišljen kao “crni petak”, neki povjesničari navode kako su ga tako prozvali mediji aludirajući na nevjerojatne prometne gužve koje su ga pratile od samih početaka.

Običaj crnog petka i sve ranijeg blagdanskog shoppinga rado su preuzeli i trgovci u drugim krajevima svijeta pa su i kod nas već krajem studenog brojni izlozi i trgovine ukrašeni božićnim ugođajem, a sve kako bi privukli kupce da počnu trošiti i prije zimskih sniženja. Sezona dakako kulminira u zadnjem tjednu adventa kad većina kampanjski kupuje darove i pokušava profitirati na predblagdanskim sniženjima, a i sam Badnjak je redovno obilježen nesnosnim gužvama i histerijom na blagajnama. I tako već više od sto godina, ne uspijevamo odoljeti predblagdanskom običaju pretjeranog trošenja iako nema sumnje kako je Božić nešto sasvim drugo i nematerijalno. Možda, ali samo možda, se kroz slijedećih sto nešto promijeni. Tko poživi, pričat će.

 

Piše: Maja Karnik
Foto: Unsplash / Giphy

Pročitajte i...

ELLE edit: Inspirirale smo se divnim rasparenim naušnicama s Dior i Schiaparelli couture revija

Zavirile smo u najdraže webshopove i pronašle najljepše komade

Inspirirani lookom Lucy Boynton odjednom želimo nositi leopard print

Pronašli smo najbolje komade iz trgovina dostupnih na hrvatskom tržištu

Ovo su naši najdraži komadi s Acne studios sniženja

Neke od najboljih Acne komada dočekali smo i na sniženju!

Fantastičan statement nakit na popustu

Najbolje iz aktualne ponude

▲ Povratak na vrh