Kako uspješno preživjeti prvi dan na poslu – s crvenim ružem ili bez njega

18.12.2017.

Nakon skoro tri godine, u ponedjeljak 2. listopada sam ponovno imala prvi radni dan. Na novom poslu. U potpuno ženskom timu. Pritom smo nas tri (od četiri) zaposlene na isti dan

Četiri žene koje traže svoje mjesto u timu. I novi tim koji se pokušava uklopiti u postojeću strukturu kompanije. Prije mjesec dana bi mi taj scenarij zvučao kao recept za katastrofu. Danas se pitam, gdje su te žene bile do sada u mojoj karijeri?

Istražujući za ovaj članak, pročitala sam barem 30 tekstova na temu Kako uspješno preživjeti prvi dan/mjesec na novom poslu”. I saznala sam da već prvi dan moram napraviti kavu svima u uredu. Uz važno pravilo – kava mora biti prosječna! Ako je loša, zauvijek će me pamtiti po tom prvom “neuspjehu”. Ako bude odlična, radit ću kavu svima i zauvijek.

Također, pročitala sam da prvi dan jednostavno moram obuti štikle. Naravno, postoje i detaljne upute za optimalnu visinu potpetice. Kao i oblik cipele. Usto, crveni ruž i blazer su obavezni. Kako će me inače itko shvatiti ozbiljno?!

Naravno da sam sve te upute pročitala prekasno. Moj outfit tog 2. listopada nije uključivao ni štikle, ni crveni ruž. A do danas nisam napravila kavu u uredu. Ni sebi, ni drugima. Međutim, neke stvari sam očito odradila dobro. Jer danas, samo dva mjeseca kasnije, radim u genijalnom timu. S genijalnim ženama. I uživam.

Za potrebe ove kolumne, svaku od njih sam potajno intervjuirala i “izvukla” neke od lekcija koje su bile presudne da nam danas, dva mjeseca kasnije, odlazak na posao bude čisto punjenje baterija. Ove lekcije imaju potencijal i tebe učiniti osobom s kojom svi žele raditi.

Dobra priprema je pola posla

I ne, ne mislim pritom na istraživanje dress codea i lokacije ureda (iako je i to poželjno). Mislim na pitanje – Koje vještine i znanja će mi biti potrebna na novom radnom mjestu?

Znam, to je nešto što rade štreberi. Oni koji za prvi dan škole imaju spremne udžbenike i vjerojatno su već pročitali prvu lekciju iz svih predmeta. E pa, ovoga puta budi i ti štreberica.

Svi znamo da je prvi dojam važan. Kao i da štreberi dugo “žive na staroj slavi”, tj. na kvalitetnom prvom dojmu. I zato, prije prvog radnog dana pošalji mail i pitaj – postoji li neka korisna knjiga koju mogu početi čitati? I počni učiti već danas.

Osim toga, u skladu s novootkrivenim imidžom štreberice, ponesi bilježnicu i olovku, bocu vode, USB (za potencijalne materijale koje će ti novi kolege htjeti “prebacit”) i novce (ako ne želiš provesti pauzu za ručak tražeći bankomat u novom kvartu).

A kad smo već kod ručka…

Ručak pojedi u (dobrom) društvu

Možda si naviknula na posao nositi svoj zdravi, unaprijed pripremljeni i uplastičnuposuduzapakirani ručak. I to je super. Ali ne na prvi radni dan.

Prvi radni dan je događaj. I vjerojatno će netko u firmi predložiti pravi ručak. U pravom restoranu. Uz čašicu dobrodošlice. (Ili možda samo ja radim u takvim firmama?) U svakom slučaju, ručak je glavna prilika za ulaganje u odnose.

Glavno pravilo, posebno u prvim tjednima na novom radnom mjestu je – nikada ručak ne jedi sama. Upoznavanje novih kolega je prioritet. Odgovor na poziv na kavu/ručak je uvijek – da.

A kada si na tim ručkovima i kavama – postavljaj pitanja. Neki od najuspješnijih ljudi koje znam kontinuirano postavljaju pitanja i znaju da od svakoga mogu nešto naučiti. Novi ured je pun inteligentnih i iskusnih ljudi. I svatko od njih je potencijalni mentor (i prijatelj).

Upoznaj logistiku

Saznaj sve životno važne informacije (ako ne odmah prvog dana, onda svakako tijekom prvog tjedna).

Tko pere suđe i postoje li “rezervirane” šalice. Kojim danima dolazi teta čistačica. Reciklira li se smeće. Tko zaključava/otključava ured. Tko zna najviše o tehnologiji. Kako radi printer.

Ne radi se o tebi

Moraš se istaknuti, dokazati, reći nešto pametno na sastanku, impresionirati klijenta. I to po mogućnosti, sve u prvom danu. Što ako ti kažem da se uopće ne radi o tebi? Što ako tvoj (jedini) zadatak glasi:

Make other people shine.

U trenucima kada se želiš dokazati, a sve ide krivo i svi znaju više od tebe – promijeni ploču i prođi kroz sljedeću checklistu:

  • Kome mogu pomoći u ovom trenutku?
  • Od koga mogu nešto naučiti?
  • Koga mogu pohvaliti?

Hardward Business Review i moj najdraži TED govor se slažu u jednom – leaderi se fokusiraju na druge, ne na sebe. A ti, ovoga puta, želiš biti leader.

Bez ruža i blazera možeš, bez osmijeha – nikako

Odgovor na pitanje Kako postati nezamjenjiv?, čak i bez godina radnog iskustva, je – pozitivnim stavom. Ako se ljudi uz tebe osjećaju dobro, htjet će i raditi s tobom. Simple as that.

Jedna od ove tri genijalne žene je sa mnom, uz ručak (i čašu vina), podijelila što joj je prvo prošlo kroz glavu kad smo se upoznale – Ona se smije! Nitko od nas ne želi osam sati dnevno provoditi s ljudima koji nas ubijaju u pojam. A kažu i da je osmijeh zarazan.

Prvi radni dan je stresan. Vjerojatno najstresniji događaj još od upisa na fakultet. Ili prvog radnog dana u prethodnoj firmi. I zato obuci što god želiš. Počasti nove kolege kavom u kafiću. I postani nezamjenjiv dio novog tima. S crvenim ružem ili bez njega.

Navijam za tebe…

T.


O autorici

Bok, ja sam Tea, poduzetnica u nastajanju, inženjerka, štreberica. Zaljubljena u ljude, psihologiju i biznis. Trenutno testiram što se dogodi kada izađeš iz kutije i odlučiš raditi ono što voliš. Kako to stvarno izgleda u poslovnom svijetu možeš pratiti na mom bloguFacebooku i Instagramu.

Piše: Tea Zavacki
Foto: Screenshot / Giphy

Preporučujemo

Pročitajte i...

Koja je jutarnja rutina uspješnih žena?

Ove male tajne možda su vaš put do napretka u karijeri

Ublažite stres na poslu uz ova tri jednostavna trika

Jednostavni trikovi koji će vam pomoći da barem malo ublažite stres i umor

Koji su najstresniji poslovi danas?

Novo istraživanje otkriva

Devet stvari koje uspješne žene rade prije devet ujutro

Kvalitetna jutarnja rutina prvi je korak prema uspjehu

Pet lekcija koje smo naučili od uspješnih slavnih žena

Inspiraciju i motivaciju često tražimo u riječima poznatih uspješnih žena

▲ Povratak na vrh