Kultni Chanel No.5 kao umjetničko djelo

Salvador Dali Chanel No.5
10.05.2013.

Pariška izložba Chanel Culture ponudila je 240 argumenata koji dokazuju da Petica zaista jest remek-djelo (ne samo) parfemske umjetnosti

„Chanel N°5 nije parfem, to je umjetničko djelo.“ Čitajući na letu za Pariz najavu izložbe u muzeju suvremene umjetnosti Palais de Tokyo, prva mi je pomisao bila kako će ugledni francuski kritičar i autor postava Jean-Louis Froment teško opravdati svoju bombastičnu izjavu. Bila sam u krivu.

Kad sam se te iste večeri  kroz more glamuroznih Chanelovih uzvanika konačno uspjela probiti kroz vrt slavnog nizozemskog pejzažista Pieta Oudolfa i dokopati novouređene galerije Saut de Loup, ostala sam zatečena: na 700 kvadratnih metara izložbenog prostora nigdje nijednog primjerka kultnog mirisnog bestsellera iz ulice Cambon, nigdje nijedne note jasmina ili aldehida – tek jedan prazan flakon iz 1921., jedini opipljivi dokaz postojanja parfema kojemu je izložba posvećena. Ni traga Nicole Kidman, ni traga Bradu Pittu, trenutnom kontroverznom portparolu Petice koji je, šuškalo se, trebao biti gost iznenađenja.

No tek što sam uronila u pročišćen, gotovo futuristički postav izložbe, hipnotizirao me šarm autorova minimalističkog koncepta koji je nedvosmisleno poručivao kako bi ovdje svako koketiranje sa svijetom glamura i celebrityja bilo ne samo nepotrebno već i potpuno deplasirano. Šetnju između simetričnih prozirnih boksova od pleksiglasa s više od 240 umjetničkih djela, fotografija, knjiga i pisama, Froment je zamislio kao šetnju avangardnim pejzažem prve polovice 20. stoljeća kroz koji nas vodi sama Mademoiselle, njezine ljubavi, prijatelji, karizmatični umjetnici i revolucionari, velikani koji će obilježiti 20. stoljeće.

Vrludajući od boksa do boksa zagledavala sam numerirane eksponate bez potpisa i zavirivala u malu bijelu knjižicu kako bih dešifrirala što se u njima krije: avangardna ambalaža prvog izdanja Petice i Picassov kubistički kolaž iz 1914.; bijela etiketa s jednostavnim crnim slovima Chanel N°5 uz dadaistički flyer Tristana Tsare i Picabijin crtež s brojem 5 u fokusu; monogram Catarine de Medici s isprepletenim dvostrukim C uz ne manje sugestivan geometrijski detalj s vitraja Aubezineskog samostana u kojem je Mademoiselle provela djetinjstvo. Cocteauov portret Apollinairea, Apollinaireov kaligram posvećen Picassu, elegantni flakon Petice kojemu su uz Dalijevu pomoć narasli brkovi, Warholov crtež na svili koji je taj isti flakon obojao žarkim bojama, manuskript Eluardove poeme Absence koji je, presavijen na četiri dijela, Mademoiselle cijeloga života čuvala u novčaniku…

I tako u nedogled, sve do požutjelih knjiga „Boy” Capela, engleskog biznismena i šampiona pola, njezine nikad prežaljene ljubavi, muškarca iz sjene koji je bio i ostao ključ Mademoisellina intimnog svijeta, njezine imaginacije, avangardnih ideja i izazova koji su rezultirali nizom nezaboravnih kreacija među kojima posebno mjesto zauzima najprodavaniji svjetski parfemski klasik, Chanel N°5, prvi „apstraktni“ miris modernog doba i jedini koji je, nadahnut umjetnicima i umjetničkim djelima – i sam postao pravo malo umjetničko djelo.

Piše: Vladimira Blažević

Preporučujemo

Pročitajte i...

ELLE knjiga dana: intrigantna priča o majci koja je kćeri ukrala identitet

Axton Betz-Hamilton o otkrivanju krivca krađe identiteta koja je trajala 20 godina

5 kultnih filmova koje morate pogledati za Halloween

Bliži nam se najstrašnije doba godine, i to doslovno

Prvi pogled na film: Ford v Ferrari

Matt Damon i Christian Bale udružuju snage i pritišću papučicu gasa

▲ Povratak na vrh