Izložba koju ljubitelji vrhunskog dizajna ne smiju propustiti: ‘Prostoria 10’ u Meštrovićevom paviljonu

17.09.2021.

Izložbu 'Prostoria 10', o 10 godina strasti prema dizajnu i izradi namještaja, koja ilustrira progresivni duh ovog domaćeg brenda moći će besplatno razgledati svi zaljubljenici u dizajn i oni koji će to tek postati

Hrvatski dizajn-brend namještaja Prostoria obilježava deset godina svojeg djelovanja izložbom ‘Prostoria 10’ u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu. Od 25. rujna do 8. listopada ova će izložba prikazati njezin dinamičan i strelovit razvoj kao međunarodnog dizajn-brenda namještaja sa snažnom proizvođačkom kulturom.

Sofe Revolve, Match, Cloud, Up-Lift, stolice Rhomb, Monk, Dobra, fotelje Polygon, Strain i dr. samo su neki komadi namještaja koji već deset godina žive u hrvatskim prostorijama, a iz Zagorja odlaze u sve dijelove svijeta.

Ulaz na izložbu ‘Prostoria 10’ slobodan je za sve građane koje se poziva i na interakciju s umjetničkom instalacijom Prostoria Net (autor: Numen/ForUse). Ona je postavljena na travnjak ispred Paviljona poput velikog urbanog namještaja za druženje građana, izrađena je u pogonu za obradu metala Prostorije, a simbolizira inovativni duh ovog brenda.

Prvi puta će se predstaviti i fotografski projekt Revisiting Architecture (art direkcija: Biro arhitekti) kojim se povezuju vrijednosti modernističke arhitekure Zagreba s jezikom dizajna produkata iz Prostorije, a radi se o nasljeđu koje je temelj i inspiracija njezinom jeziku dizajna proizvoda.

Ovaj slikovni esej slikan je u Poglavarstvu Grada Zagreba, KD Vatroslav Lisinski, Pučkom otvorenom učilištu Zagreb, Kockici i Rumunjskom paviljonu na Zagrebačkom velesajmu. Prostorijino usmjerenje na inovaciju, ulaganje u znanje i tehnologiju, razvilo je suvremeni hrvatski industrijski dizajn, koji do prije deset godina nije postojao. Postav izložbe dizajnirao je studio Grupa koji surađuje s Prostorijom od samih početaka.

‘Prirodna pripadnost produkata Prostorije u ambijent modernističke arhitekture ukazuje na njihova zajednička vrijednosna izvorišta, iako sami proizvodi Prostorije nisu nužno ‘modernistički’. Oni nikako ne pripadaju samo zagrebačkoj ili regionalnoj dizajnerskoj sceni, već je domašaj globalni. No, Prostoria nije nastala u vakuumu, nego baštini i dalje razvija vrijednosti sredine iz koje je izrasla.’Maroje Mrduljaš, teoretičar arhitekture.

Na izložbi će se predstaviti kompleksan proces razvoja proizvoda zasnovan na pomicanju granica materijala i forme te principima održivosti. Skulpture Esencija (autor: studio Boir) tematiziraju prirodne materijale i majstorske vještine u Prostoriji, dok su instalacije ‘Umjetnost u tvornici’ kiparice Anđele Vilić nastale od ostataka materijala iz proizvodnje koji se definiraju kao ‘otpad’, a ona im kroz svoj umjetnički koncept ugrađuje novo značenje. Štof by Prostoria predstavlja se svojom kolekcijom dizajnerskih torbi koje će se i moći kupiti u muzejskom dućanu na izložbi, a izrađene su od ostataka tkanina iz proizvodnje.

‘Naša je želja bila svijetu predstaviti arhitektonske dragulje Zagreba koji su pomalo zaboravljeni. Sve ove lokalne vrijednosti objedinili smo u jedinstveni holistički jezik koji će prezentirati snagu lokalnog stvaralaštva hrvatskim građanima, ali i međunarodnoj javnosti.

Svaki dizajn novog proizvoda potaknuo nas je na inovacije u proizvodnoj metodologiji i ulaganje u novu tehnologiju. Otvorenost za razvoj i promjene, upornost i istraživački duh vođen stvaranjem novih vrijednosti kontinuirani je proces u Prostoriji, koji je postao naša baština. Nama Prostorija nije posao, već strast prema građenju novih vrijednosti.

Ova će izložba predstaviti od čega je Prostoria sazdana, a posjetitelji će imati priliku doživjeti sam brend mnogo dublje. Naime, unatrag deset godina smo se razvili od jedne hale za ojastučeni namještaj u Zagorju – u industrijski centar za proizvodnju svih elemenata namještaja koji s jednog mjesta odlazi u javne i rezidencijalne interijere u čitavom svijetu. Par godina od osnutka i redovitih prezentacija na svim ključnim svjetskim sajmovima, proizvodnja je eksplodirala jer je internacionalno tržište prepoznalo kvalitetu naše proizvodnje i dizajn. Koliko važnosti pridajemo autentičnosti i kvaliteti proizvoda, govori činjenica da u istraživanje, razvoj i dizajn ulažemo 10% od svojeg ukupnog godišnjeg prometa.’ – ističe Tomislav Knezović, vlasnik Prostorije koji stoji iza njezinog impresivnog razvoja.

Riječ je o netipičnom biznismenu kojemu je razvoj proizvoda omiljeno radno mjesto. ‘Zarazu’ prema dobrom dizajnu prenijela mu je supruga arhitektica, a nadogradio ju je svojim senzibilitetom prema kvalitetnoj izvedbi. Ova je sinergija dodatno dinamizirana suradnjom s dizajnerima u Prostoriji, a kao svojevrstan pothvat preslikan je na sve suradnike.

Regionalni predvodnik dizajna u biznisu

Prostoria je nastala bez predvodnika u regionalnoj industriji, da bi s vremenom sama to utjelovila. S druge je strane ušla u životne i poslovne prostore hrvatskih domova, a i šire – trenutno svoj namještaj Prostoria izvozi u preko 60 država i prodaje u preko 1000 premium salona u svijetu.

Svojim je pionirskim poslovnim putem na ovim područjima Prostoria ohrabrila i druge hrvatske te regionalne proizvođače namještaja da usvoje dizajn kao premisu svojeg razvoja. Upravo zbog toga proglašena je vodećom tvrtkom iz regije za svoj doprinos širenja kulture dizajna u poslovanju, od strane 58. Međunarodnog sajma namještaja u Beogradu.

Prostoria u brojkama – 2021.

Izložba ‘Prostoria 10’ službeno se otvara 24. rujna u 19 sati, dok je za građanstvo otvorena od 25. rujna sve do 08. listopada. Prostoria je omogućila besplatan ulazak na izložbu.

Radno vrijeme izložbe: utorak – petak: 10 – 21; subota – nedjelja: 10 – 18.

………………………………………………………………………………………………………………

Fotografski esej ‘Korijeni dizajna u modernističkoj arhitekturi Zagreba’

‘Malo gdje u svijetu postoji tako čvrsto ukorijenjena tradicija modernističke arhitekture kao što je to u Zagrebu, gdje su modernistička arhitektura i dizajn djelovali kao aktivni sudionici društvenog napretka. Dakle, ne govorimo o stilu, nego o stavu. Radi se o naslijeđu koje je inspiracija jeziku dizajna Prostorijinih proizvoda.

Arhitektura javnih institucija 1950-ih i 1960-ih u Zagrebu značila je više od pojedinačnih zgrada: djelovala je kao posrednik između globalne kulture i lokalnog konteksta te je promijenila identitet grada, učinila ga je više otvorenim, više modernim. Na sličan je način Prostoria progresivno utjecala na kreiranje suvremene kulture dizajna u Hrvatskoj, prenoseći svoje vrijednosti na međunarodnoj razini.

Ovaj fotografski editorijal svojevrsni je eksperiment, kolaž najboljega od dvaju vremena. Prostorni okvir i pozornica njegovog zapleta je odmjerena, distancirana, pročišćena, ali ipak gorda zagrebačka modernistička arhitektura 1950-ih i 1960-ih godina, čija je samouvjerenost gotovo šokantna.

Odabrani se produkti formalno ili teksturalno referiraju na ambijente u kojima su fotografirani, nekad naglašavajući svoje podrijetlo, a drugi puta svoju suvremenost. Susrećemo krajnju ekonomičnost izraza, arhitekturu koja govori kroz prostorne odnose i apstraktne forme, ali i kroz različite objekte: umjetnine, opremu, namještaj…  Impresionira nas vrijeme u kojem su arhitekti i arhitektice bez snishodljivosti prema tuđim očekivanjima gradili uprizorenja svijeta budućnosti.

Iako modernističku arhitekturu i Prostorijine predmete dijeli više od pola stoljeća, oni prirodno surađuju, nadopunjuju se, govore sličnim jezikom, jednako su beskompromisni. U tim inscenacijama nije riječ niti o povratku u prošlost, niti o dovršavanju zakašnjele budućnosti nego o konvergenciji vrijednosti i nastavku istraživanja.

Prirodna pripadnost produkata Prostorije u ambijent modernističke arhitekture ukazuje na njihova zajednička vrijednosna izvorišta, iako sami proizvodi Prostorije nisu nužno ‘modernistički’. Oni nikako ne pripadaju samo zagrebačkoj ili regionalnoj dizajnerskoj sceni, već je domašaj globalni. No, Prostoria nije nastala u vakuumu, nego baštini i dalje razvija vrijednosti sredine iz koje je izrasla.’

Autor teksta: Maroje Mrduljaš, teoretičar arhitekture

Art direkcija fotografija: Biro, arhitektonski studio / fotografije: Marko Mihaljević, Jure Živković

Fotografski esej organiziran je u suradnji s Turističkom zajednicom Grada Zagreba.

Sadržaj nastao u suradnji s brendom Prostoria.

Pročitajte i...

Otvorena 10. Izložba podvodnih fotografija Plavi svijet

U Galeriji Vladimira Horvata, na Trgu žrtava fašizma 14 u Zagrebu, otvorena je pod pokroviteljstvom National Geographic Hrvatska fascinantna 10. Izložba podvodnih fotografija Damira Zuruba, višestrukog svjetskog prvaka u podvodnoj fotografiji.

Ne propustite u narednih tjedan dana posjetiti izložbu vrhunskog hrvatskog dizajna - Prostoria 10

Ovu jedinstvenu proslavu domaćeg dizajna, arhitekture i umjetnosti možete posjetiti do 8. listopada!

zagreb design week

Što nam je sve donio osmi Zagreb Design Week

Osmo izdanje središnjeg događaja dizajna u Hrvatskoj ponudio je pozitivan pogled u budućnost. Predstavljene su inventivna rješenja, stvari i sustavi koji će nam pomoći da postanemo otporniji na sve poremećaje u budućnosti.

in america: the lexicon of fashion

Izložba 'In America: A Lexicon of Fashion' istražuje emocionalnu moć mode

Izložba njujorškog Costume Instituta kao i svake godine privukla je mnogo pozornosti, a ove se godine bavi raznolikošću američke mode

dior stolac

Kako izgleda reinterpretacija komadića modne povijesti: Dior Medallion stolac

17 umjetnika, arhitekata i dizajnera redizajniralo je kultni komad namještaja iz Diorova ateliera

irving penn

U susjedstvu se otvara izložba fotografa Irvinga Penna

U milanskoj galeriji bit će izložene odabrane modne fotografije, portreti i mrtve prirode slavnog fotografa

▲ Povratak na vrh